کد خبر: 1049447
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

مردم سوریه دیروز به پای صندوق‌های رأی رفتند تا از میان سه نامزد تأیید صلاحیت شده، یک نفر را برای یک دوره هفت ساله به عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کنند که شانس بشار اسد، رئیس‌جمهور فعلی بیش از سایر رقبا است.
به‌رغم تلاش کشورهای غربی برای کمرنگ کردن حضور مردم سوریه در پای صندوق‌های رأی، فرآیند اخذ آرای شهروندان سوری روز چهار‌‌‌‌‌‌‌شنبه با حضور پرشور مردم این کشور در شهرهای مختلف انجام شد. خبرگزاری سانا خبر داد که در این دور از انتخابات، در داخل و خارج از سوریه، بیش از 18میلیون نفر واجد شرایط رأی هستند. «نوری فارس» عضو کمیسیون قضایی عالی انتخابات گفت که پیش از زمان برگزاری انتخابات، تمامی مقدمات لازم برای انجام فرآیند انتخابات فراهم شده است. این دومین دور انتخابات ریاست جمهوری سوریه پس از شروع بحران در این کشور از سال 2011 است. بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی و «‌محمود مرعی‌» (نامزد مخالفان دولت) و عبدالله عبدالله‌ سه نامزد تأیید صلاحیت شده در این انتخابات هستند. دوره ریاست جمهوری در سوریه، هفت ساله است. بر اساس گزارش‌ها، بشار اسد که شانس بیشتری برای پیروزی مجدد دارد، خود را برای چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری‌ در این کشور آماده می‌کند. در همین راستا، یک دانشجوی پرستاری در این باره گفت: «‌ما برای انتخاب رئیس‌جمهور بشار اسد آمده‌ایم. بدون او سوریه، سوریه نخواهد بود.» دانشجویان در مقابل یکی از مراکز رأی‌گیری شعار می‌دادند: «‌جان و خون خود را قربانی بشار می‌کنم.»
به گزارش شبکه العالم، رئیس‌جمهور سوریه و همسرش «اسماء»، با حضور در پای صندوق رأی در شهر دوما واقع در حومه دمشق، ‌آرای خود را به صندوق انداختند. اسد پس از شرکت در انتخابات در سخنانی کوتاه گفت:« ملت سوریه در مقابل تروریسم متحد است و سوریه توجهی به آنچه که کشورهای غربی درباره انتخابات می‌گویند، ندارد و نظرات آنها هیچ ارزشی ندارد. » بشار اسد در سخنانی بعد از انداختن رأی خود به صندوق گفت: ما به اهالی شهر دوما به خاطر آزادی از تروریسم و بازگشت این شهر به آغوش وطن تبریک می‌گوییم. وی گفت:« تروریست‌‌‌‌‌‌‌‌ها طی اشغال دوما برای مخدوش کردن وجهه آن تلاش کردند اما بیشتر ساکنانش با دولت در ارتباط بودند. برخی از ساکنان دوما و غوطه در کنار ارتش سوریه جنگیدند و شهید دادند. انتخاب دوما برای شرکت در انتخابات تأکیدی بر این مسئله است که سوریه یک منطقه علیه منطقه دیگر و یک طایفه علیه طایفه دیگر نیست.»
بشار اسد گفت:« مسئله انتخابات و واکنش مردم تأکیدی است بر اینکه شهروندان سوری به صورت آزادانه و مستقل تصمیم می‌گیرند. مشارکت مردمی طی انتخابات برای پاسخ به اظهارات کشورهای غربی درباره آن کافی بود.» رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد:«اظهارات کشورهای غربی درباره رد مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برابر با صفر است و نظر آنها هیچ اهمیتی ندارد. او افزود: «هیچ جنگ داخلی در کشور وجود ندارد. » وی گفت:‌« آنچه در سوریه رخ داده جنگ داخلی آن طور که غرب ادعا می‌کند، نیست.»
دولت سوریه می‌گوید انتخابات این کشور نشان می‌دهد به رغم یک دهه جنگ، روند عادی شدن شرایط در سوریه ادامه دارد. خبرگزاری رویترز نوشت:‌« کشورهای غربی انتخابات سوریه را مهر تأیید بر کنترل قدرت اسد می‌دانند. اسد در این انتخابات در برابر دو نامزد نه چندان شناخته شده رقابت خواهد کرد. » شبکه فرانس 24 با اشاره به بیانیه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه وزرای کشورهای غربی نوشت:‌«ما، وزرای خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده می‌خواهیم شفاف کنیم که انتخابات 26 می‌ سوریه نه آزاد و نه عادلانه است.» شبکه الجزیره دراین باره نوشت: «انتظار می‌رود چهارمین دوره هفت ساله ریاست جمهوری با پیروزی بشار اسد در برابر دو رقیبش تمام شود. کشورهای غربی و مخالفان وي اين رويداد را ساختگي و نمايشي مي‌دانند .»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار