کد خبر: 1049439
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
پس از یکسال جار و جنجال برسر تعیین‌تکلیف صنعت خودرو در دولت و مجلس، بالاخره کار به مجلس سپرده شد و با عدم حضور وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع مجلس با خودروسازان، مقرر شد پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان برای بهبود شرایط خودروسازی به مجلس ارائه شود.

پس از يكسال جار و جنجال برسر تعيين‌تكليف صنعت خودرو در دولت و مجلس، بالاخره كار به مجلس سپرده شد و با عدم حضور وزير صمت در جلسه كميسيون صنايع مجلس با خودروسازان، مقرر شد پيشنهادي از سوي توليدكنندگان براي بهبود شرايط خودروسازي به مجلس ارائه شود.
به گزارش فارس، اخيراً خودروسازان و قطعه‌سازان در جلسه‌اي با حضور رئيس كميسيون صنايع مجلس به بررسي مشكلات صنعت خودروسازي و قيمت‌گذاري توليدات اين صنعت پرداختند و در نهايت مقرر شد پيشنهادي از سوي توليدكنندگان براي بهبود شرايط خودروسازي به مجلس ارائه شود.
در راستاي بررسي موضوع قيمت‌گذاري خودرو با حضور اعضاي كميسيون صنايع مجلس، روز گذشته جلسه‌اي در اين كميسيون برگزار شد كه عدم حضور رزم حسيني، وزير صنعت در اين جلسه و همچنين جلسات قبلي، انتقاد شديد نمايندگان مجلس را در پي داشت.
حجت‌اله فيروزي در تشريح نشست روز گذشته كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به انتقاد شديد اعضاي اين كميسيون از عدم حضور وزير صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته كميسيون صنايع با دستور كار قيمت‌گذاري خودرو‌ اظهار داشت: اين عملكرد بيانگر بي‌توجهي وزير صمت به موضوع خودرو است.
وي ادامه داد: در اين نشست گزارشي از سناريو‌هاي پيش‌بيني شده درباره وضعيت خودرو، نياز‌هاي صنعت خودروسازي و افق اين صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد كه بر اساس آن بايد به سه موضوع نياز‌هاي توسعه‌اي، جايگزيني خودرو‌هاي فرسوده و صادرات توجه ويژه داشت.
وي اضافه كرد: در اين نشست درباره بهاي تمام‌شده توليد خودرو و قيمت فروش آن در كارخانه نكاتي ارائه شد، به طور مثال در سال ۹۸ قيمت تمام شده توليد پژو ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۷۰ ميليون تومان بود، در حالي كه اين خودرو در كارخانه ۵۸ ميليون تومان به فروش مي‌رسيد، از سوي ديگر، قيمت تمام‌شده خودروي مذكور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ ميليون تومان بود، اما پژو ۲۰۶ در كارخانه ۹۶ ميليون تومان فروخته مي‌شد.
روش تعيين قيمت خودرو در ايران با توجه به انحصاري بودن بازار، غلط و قديمي است؛‌چراكه در تعيين قيمت خودرو در ايران مسئله قيمت تمام‌شده مطرح است و اين سبب مي‌شود توليدكننده دغدغه‌اي بابت ضايعات و هزينه‌هاي سربار نداشته باشد.
وي با بيان اينكه به زعم خودروسازان، اين تفاوت قيمت موجب زيان آنها شده‌است، ادامه داد: خودروسازان گلايه‌اي داشتند مبني بر اينكه شوراي رقابت نبايد در قيمتگذاري ورود كند و فلسفه اين شورا قيمتگذاري نبوده بلكه ايجاد فرصت رقابت است.
فيروزي با بيان اينكه مديرعامل سايپا رويه شوراي رقابت در قيمتگذاري را اشتباه دانست، تصريح كرد: مدير عامل ايران خودرو در اين جلسه مطرح كرد كه هر چند در فرآيند‌ها با مشكل روبه‌رو هستيم، اما اگر روند قيمتگذاري اصلاح نشود، خودروسازان
زمينگير مي‌شوند.
وابستگي 50 تا 100 درصدي توليد برخي خودروها به واردات
وي با اشاره به اينكه قطعه‌سازان از تأخير در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان گلايه‌مند هستند، افزود: خودروسازان در اين نشست پيشنهاد دادند كه خودرو‌هاي توليدي به دو دسته عمومي و اختصاصي تقسيم شود، به طوري كه قيمت خودرو‌هاي پرتيراژ از مجموع بهاي تمام شده توليد و ۵ درصد سود و با تأييد وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شود.
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس اضافه كرد: در پيشنهاد خودروسازان آمده‌بود كه قيمت خودرو‌هاي اختصاصي كه مشتري خاصي دارند نيز توسط هيئت‌مديره خودروسازان و با تأييد وزارت صمت تعيين شود.
وي تصريح كرد: تأكيد بر سياستگذاري و ريل‌گذاري به جاي دخالت در تصميم‌گيري، صادرات، انتقاد از وابستگي ۵۰ تا ۱۰۰درصدي توليد برخي خودرو‌هاي داخلي به واردات با وجود استفاده از انرژي ريالي، ضرورت توجه به كيفيت، جلوگيري از افزايش قيمت، پيگيري طرح عرضه خودرو در بورس و تبديل خودرو از كالايي سرمايه‌اي به مصرفي از جمله نقطه‌نظرات نمايندگان مجلس در اين
نشست بود.
فيروزي تصريح كرد: مقرر شد سازمان گسترش و نوسازي صنايع جمع‌بندي پيشنهاد‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه‌سازان و شوراي رقابت را درباره قيمت‌گذاري خودرو به كميسيون صنايع و معادن مجلس ارائه كند تا كميسيون گزارش را به صحن علني
ارائه دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار