کد خبر: 1049437
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
قیمت‌های میوه آنقدر بالاست که مردم با درآمد متوسط به پایین، توان خرید ندارند. هر ساله در خرداد ماه توزیع میوه‌های تابستانی افزایش و قیمت‌ها نیز نسبت به ماه‌های قبل کاهش می‌یافت، اما امسال قیمت‌ها خیال ارزان شدن ندارند، علاوه برمیوه، قیمت سبزی و صیفی نیز به ۱۰ هزار تومان رسیده‌است. اکنون این سؤال مطرح است که برای خرید میوه ۱۰۰ هزار تومانی چقدر باید درآمد داشته‌باشیم؟

قيمت‌هاي ميوه آنقدر بالاست كه مردم با درآمد متوسط به پايين، توان خريد ندارند. هر ساله در خرداد ماه توزيع ميوه‌هاي تابستاني افزايش و قيمت‌ها نيز نسبت به ماه‌هاي قبل كاهش مي‌يافت،‌اما امسال قيمت‌ها خيال ارزان شدن ندارند، علاوه برميوه، قيمت سبزي و صيفي نيز به ۱۰ هزار تومان رسيده‌است. اكنون اين سؤال مطرح است كه براي خريد ميوه 100 هزار توماني چقدر بايد درآمد داشته‌باشيم‌؟
قيمت هندوانه،‌پياز و گوجه فرنگي كه در مناطق جنوب كشاورزان از قيمت بسيار پايين آن مي‌نالند و خيلي‌ها مزارع خود را رها كرده‌اند،‌در بازار تهران به ۱۰ برابر قيمت فروخته مي‌شود. قيمت هندوانه در دو،‌سه روز گذشته دوباره افزايش يافت و به كيلويي 5 هزار تومان رسيد. پياز و گوجه فرنگي هم ۸ تا ۱۰ هزار تومان است كه نسبت به قيمت منطقه كرمان، محل توليد اصلي اين صيفي‌جات 10 برابر است.
در بازار تهران گيلاس 100 هزار تومان، گوجه سبز برغان 100 هزار تومان، زردآلو 70 هزار تومان و توت فرنگي تا 50 هزار تومان است و اين قيمت‌ها اصلاً با درآمد قشر متوسط جامعه همخواني ندارد. آيا درآمدهاي مردم معمولي به ويژه در شرايط سخت كرونا كه خيلي از مشاغل بيكار شده توان چنين خريدهايي وجود دارد؟ و آيا سزاوار است مردم با اينكه كشورشان جايگاه نخست توليد ميوه در خاورميانه را دارد، نتوانند از اين ميوه‌ها استفاده كنند؟
در عين حال بازار از ميوه‌هاي خارجي هم خالي نيست؛ هر كارتن آناناس در بازار مركزي ميوه و تره بار تهران يك ميليون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رود. تلاش خبرنگار ما براي گفت وگو با رؤساي اتحاديه‌هاي بار‌فروشان و خرده‌فروشان تهران تا لحظه تنظيم خبر بي‌نتيجه ماند و برخي از فعالان بازار نيز از پاسخگويي در خصوص چرايي بالا بودن قيمت‌ها خودداري كر‌دند.
هر ساله گوجه‌سبز كه از فروردين ماه به صورت نوبرانه وارد بازار مي‌شود، در خرداد ماه به صورت فراوان در بازار وجود داشت،‌اما امسال از همان اول فصل اعلام كردند كه درختان گوجه سبز دچار سرمازدگي شده و اين ميوه امسال كم است. اين وضعيت براي ساير ميوه‌ها مانند گيلاس، زردآلو و هلو مطرح مي‌شود، اما واقعيت چيز ديگري است. متأسفانه در سال‌هاي اخير با افزايش قيمت زمين و ويلا، بسياري از درختان ميوه خشك‌ شده و جاي خود را به ويلا داده‌اند. زمين‌هاي كشاورزي شهريار و بسياري از شهر‌هاي ديگر نيز به همين وضعيت دچار شده‌اند. باغداران بالا بودن قيمت كود، سم، آب و كارگر را دليل ديگر خشك شدن باغات ميوه عنوان مي‌كنند و معتقدند كه اگر دولت تصميم عاجلي اتخاذ نكند در كمتر از پنج سال آينده براي تأمين ميوه مورد نياز كشور بايد دست به دامن واردات شويم.
بر اساس مشاهدات ميداني از خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت هر كيلو گوجه سبز ۶۹‌تا۱۴۰ هزار تومان، زردآلو ۵۹ تا ۹۰ هزار تومان، خيار ۸هزارو۹۰۰ تا ۱۴ هزار تومان، سيب زرد پخته و بي‌كيفيت حدود ۲۰ هزار تومان، پرتقال ۱۲هزار و۵۰۰ تومان، هلو ۳۹ تا ۸۰ هزار تومان، آلبالو ۴۹تا ۹۰ هزارتومان، گيلاس ۸۹ تا ۱۴۰ هزار تومان، طالبي ۱۱تا ۲۰ هزار تومان، سيب‌زميني ۶هزارو۵۰۰ تا ۹ هزار تومان، گوجه‌فرنگي ۹هزارو۵۰۰ تومان، موز ۳۱تا ۴۰ هزار تومان، پياز زرد ۴هزارو۹۰۰ تا ۸ هزار تومان و پياز سفيد نيز ۶هزارو۹۰۰ تا ۹ هزار تومان است. البته قيمت‌ها در ميادين ميوه و تره بار اندكي پايين‌تر است،‌اما مشتريان اجازه ندارند ميوه را خودشان
جدا كنند.
چرا گوجه فرنگي گران شد؟
رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي استان تهران مي‌گويد كه افزايش قيمت گوجه فرنگي به ۱۰ هزار تومان ناشي از تغيير استان‌هاي تأمين‌كننده گوجه‌فرنگي در كشور و بارندگي‌هاي اخير بوده‌است.
اسدالله كارگر در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: گوجه‌اي كه از شب عيد تا روزهاي قبل به بازار عرضه مي‌شد براي استان‌هاي جنوبي كشور يعني بندرعباس و بوشهر بود،‌ولي حالا گوجه‌فرنگي اين استان‌ها تمام‌شده و منتظر ورود گوجه‌فرنگي‌هاي شيراز به بازار هستيم. اين جابه‌جايي استان‌ها و از طرف ديگر بارندگي و تأخير در چيدن و حمل گوجه‌فرنگي به استان‌ها باعث ايجاد وقفه در عرضه گوجه‌فرنگي شيراز به بازار شده‌است. رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي استان تهران اضافه كرد: در حال حاضر مغازه‌داران، گوجه‌فرنگي درجه يك را به صورت عمده از ميدان مركزي ميوه و تره‌بار با قيمت ۷هزار تا ۷هزارو۵۰۰ تومان خريداري مي‌كنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
بالاخره یک کارشناس اقتصادی طرفدار مردم عادی پیدا میشه آرزو کنه که باید دلار به ده هزار تومان برسه تا همه قیمتها ارزون بشه تا مردم خوب ما یه نفس راحت بکشند ؟!.. یه کم هم بذارین با سقوط دلار دلالهای ضد تولید بجای مردم رنج ببرند و جلو زن و بچه شون هر روز از خجالت آب بشن ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار