کد خبر: 1049431
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
در گفت‌و‌گوی «جوان» با میلاد عرفان‌پور مطرح شد
مقام معظم رهبری در پیامی که به مناسبت دهمین سالگرد راه‌اندازی مؤسسه «شهرستان ادب» صادر کردند، ضمن تقدیر از فعالیت‌های این مؤسسه، خواستار تلاش مؤسسه در ابطال واگرایی هنر و هنرمندان از مفاهیم انقلاب اسلامی شدند، توجه ویژه رهبر انقلاب به یک مؤسسه فرهنگی و سپردن یک وظیفه سنگین به آنها، باعث شد تا «جوان» در گفتگو با میلاد عرفان‌پور، شاعر جوان کشورمان و مدیر بخش شعر مؤسسه شهرستان ادب، به فعالیت‌های این مجموعه فرهنگی بپردازد.
محمدصادق عابديني

مقام معظم رهبري در پيامي كه به مناسبت دهمين سالگرد راه‌اندازي مؤسسه «شهرستان ادب» صادر كردند، ضمن تقدير از فعاليت‌هاي اين مؤسسه، خواستار تلاش مؤسسه در ابطال واگرايي هنر و هنرمندان از مفاهيم انقلاب اسلامي شدند، توجه ويژه رهبر انقلاب به يك مؤسسه فرهنگي و سپردن يك وظيفه سنگين به آنها، باعث شد تا «جوان» در گفت‌و‌گو با ميلاد عرفان‌پور، شاعر جوان كشورمان و مدير بخش شعر مؤسسه شهرستان ادب، به فعاليت‌هاي اين مجموعه فرهنگي بپردازد.

شهرستان ادب چگونه شكل گرفت؟
شهرستان ادب يك مجموعه خودجوش فرهنگي است كه در دل محفل د‌وستانه‌اي از شاعران و نويسندگان جوان شكل گرفت و با دغدغه‌اي كه آقاي علي‌محمد مؤدب داشت، به شكل مؤسسه، راه‌اندازي شد. شهرستان ادب ابتدا ميزبان نويسندگان و شاعراني بود كه مي‌خواستند وضعيت نامطلوب ادبيات و حال ناخوش آن را تغيير دهند. در زماني كه شهرستان ادب راه‌اندازي شد، شعر و ادبيات حالت مطلوبي نداشت و حتي نسبت به انقلاب اسلامي دچار يك واگرايي شده بود، به همين دليل شاعران و نويسندگان انقلاب اسلامي گرد هم آمدند و شهرستان ادب با رؤياي مبارك و روشني شكل گرفت.

شما از چه زماني همكاري خود را با شهرستان ادب آغاز كرديد؟
من به لطف خدا از همان زمان راه‌اندازي مؤسسه بودم و به بنده در دفتر شعر اعتماد شد.

اولين فعاليت جدي كه مؤسسه انجام داد چه بود؟
از اولين گام‌هاي شهرستان ادب، تربيت و آموزش شعراي نوجوان و جوان بود. در همان سال ابتداي راه‌اندازي اين مجموعه، طرح دوره‌هاي آموزشي شعر جوان كشور يا همان «آفتابگردان‌ها» بود. طرح آفتابگردان‌ها، برآيندي از تجربيات آموزشي شعر در دهه‌هاي پيشين با افزونه‌اي از ايده‌هاي نو و تكميلي بود؛ نيازي بود كه براي رشد شعر ديده شده بود، اين طرح به صورت رايگان اجرا شده و نتايج خوبي نيز به بار آورده است. طرح آفتابگردان‌ها با پشتوانه شعراي برجسته كشور ادامه پيدا كرد و امسال نهمين دوره برگزاري آن را داريم.

برگزاري اين دوره‌ها چه دستاوردي داشته است؟
طي اين 9سال، بيش از هزار نفر از دوره‌هاي «آفتابگردان‌ها» فارغ‌التحصيل شده‌اند كه اكنون بسياري از آنها به شاعران برجسته و شخصيت‌هاي فرهنگي در كشور تبديل شده‌اند.

گويا مقام معظم رهبري نيز در جايي به برگزاري اين دوره‌ها اشاره كرده و خواستار حمايت وزارت ارشاد از دوره‌هاي شما شده‌اند، ماجرا چه بود؟
پس از اينكه دوره «آفتابگردان‌ها» شناخته شد، انتظار اين بود حمايت‌هايي از آن انجام شود، ولي برعكس آن اتفاق افتاد. در دوره‌اي وزارت فرهنگ‌ و ارشاد تصميم مي‌گيرد به صورت موازي، دوره‌هاي آموزشي شعر برپا كند. در ديداري كه آقاي جنتي، وزير وقت ارشاد خدمت حضرت آقا بودند، مقام معظم رهبري درباره راه‌اندازي آن دوره‌ها به آقاي جنتي تذكري مي‌دهند با اين مضمون كه آبي از ارشاد گرم نمي‌شود و نمي‌توان انتظار داشت كار اساسي در وزارت انجام شود. حضرت آقا سپس به فعاليت مجموعه شهرستان ادب اشاره مي‌كنند و مي‌فرمايند ارشاد به جاي كار موازي از فعاليت مجموعه‌هايي مثل شهرستان ادب حمايت كند.

يعني ارشاد بعد از آن تذكر به حمايت از شهرستان ادب پرداخت؟
قاعدتاً بايد كمك مي‌كردند ولي حمايت چنداني نديديم. مشكلات عديده‌اي هم براي ما از جهات گوناگون به وجود آمد و حملات و هجمه‌هاي زيادي به مجموعه شهرستان ادب شده است.

با قلم گرفتن نام ارشاد، اكنون بيشترين همكاري را در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي با كجا داريد؟
ارشاد هم در دوره اخير همدلي و همراهي بيشتري نشان داده است. بحمدالله حوزه هنري و سازمان تبليغاتي اسلامي، همگرايي و همدلي خوبي دارند و حس مشاركت و همصدايي داريم.

چه شد كه به مناسبت 10سالگي مؤسسه، رهبر انقلاب پيام صادر كردند؟
ما گزارشي از عملكرد فعاليت‌هاي مؤسسه شهرستان ادب به مناسبت 01سالگي اين مجموعه خدمت حضرت آقا ارائه و به طور مختصر و طبق روال، عملكرد مؤسسه را تشريح كرديم، مقام معظم رهبري نيز اين پيام را صادر كردند. ما نيز در مراسمي كه به مناسبت 01ساله شدن مؤسسه برگزار شد، از آن يادداشت محبت‌آميز رونمايي كرديم.

اكنون شهرستان ادب وارد 10سال دوم فعاليت شده است، چه طرح‌هايي براي دوره پيش‌رو داريد؟
فكر مي‌كنم در اين زمينه اگر جناب آقاي مؤدب صحبت كنند، بهتر است ولي مهم‌ترين چشم‌اندازي كه براي مؤسسه شهرستان ادب در نظر گرفته شده، كشف و تربيت افراد توانمند در حوزه توليد متن فاخر است. در توليد يك متن دو جنبه را بايد مدنظر قرار داد؛ ابتدا به بعد انساني هنرمند و توجه به شخصيت وي و مسيري كه پشت سر گذاشته است و دوم توجه به متن و اثرگذاري آن. مؤسسه چند سالي است كه در زمينه موسيقي نيز فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است و اميدواريم در 01ساله دوم حيات شهرستان ادب، شاهد جهش در توليدات باشيم.

به صورت تخصصي در حوزه شعر كه مسئوليتش با شماست، طرح و ايده‌اي قرار است پياده شود؟
بناست بذر خوبي كه در سال‌هاي گذشته كاشته شده و در آن به تربيت شاعران جوان انقلابي توجه شده است را با قدرت پيش ببريم تا چه از نظر حجم و چه از نظر محتوا، هرگاه درباره شعر و ادب معاصر صحبت شود، جايگاه شعر انقلاب اسلامي كاملاً به چشم بيايد و زمينه تحول، نقد و اصلاح اجتماعي كه وظيفه شعر و ادبيات است از مجراي شعر انقلاب اسلامي پيگيري شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار