کد خبر: 1049410
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال از فردا آغاز می‌شود
بلندقامتان ایران در اولین گام از لیگ ملت‌های والیبال مقابل حریف آسیایی خود قرار می‌گیرند. رقابت ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها در حالی از فردا در ایتالیا آغاز می‌شود که برگزاری لیگ ملت‌ها قبل از بازی‌های المپیک باعث شده برخی تیم‌ها با ترکیب اصلی به ریمینی بیایند و برخی دیگر به جوانان خود فرصت عرض‌اندام بدهند.
شيوا نوروزي

سرویس ورزشی جوان آنلاین: بلندقامتان ايران در اولين گام از ليگ ملت‌هاي واليبال مقابل حريف آسيايي خود قرار مي‌گيرند. رقابت 16 تيم حاضر در اين رقابت‌ها در حالي از فردا در ايتاليا آغاز مي‌شود كه برگزاري ليگ ملت‌ها قبل از بازي‌هاي المپيك باعث شده برخي تيم‌ها با تركيب اصلي به ريميني بيايند و برخي ديگر به جوانان خود فرصت عرض‌اندام بدهند.
سومين دوره ليگ ملت‌ها به دليل اوضاع كرونايي جهان تحت تدابير سختگيرانه برگزار مي‌شود. فدراسيون جهاني واليبال براي حفظ سلامت تيم‌ها و اعضاي آنها، بازي‌ها را به صورت متمركز در يك حباب امن برگزار مي‌كند. منفي شدن تست كروناي ملي‌پوشان خيال آلكنو از بابت در اختيار داشتن همه شاگردانش را راحت كرده و در اولين بازي مقابل ژاپن هيچ دغدغه‌اي از بابت انتخاب تركيب اصلي ندارد.


رقابت‌هاي متمركز
اين سومين دوره‌اي است که ليگ ملت‌ها با حضور تيم‌هاي برتر جهان انجام مي‌شود. پيش از اين FIVB مسابقات را تحت عنوان ليگ جهاني برگزار مي‌كرد و از سال 2018 تصميم به برگزاري این رقابت‌ها با فرمت جديد گرفت. در همان دوره اول كه روسيه توانست نخستين قهرمان ليگ ملت‌ها لقب بگيرد، تيم ملي ايران با هدايت كولاكوويچ در رده دهم قرار گرفت. دومين دوره ليگ ملت‌ها سال 2019 انجام شد و بلندقامتان ما به‌رغم اينكه با بهترين نفرات به ميدان رفته بودند، اما به مقام پنجمي بسنده كردند. لیگ 2020 هم مانند بسياري از رويدادهاي ورزشي جهان به دليل كرونا لغو شد و حالا بعد از دو سال مدعيان رودرروي هم قرار می‌گیرند. تيم ايران در ليگ جهاني هم تنها در پنج دوره حضور داشته و مقام نهم، چهارم، هفتم، هشتم و يازدهم عناويني هستند كه تيم كشورمان در اين ليگ به دست آورده است.

اعتراض به ميزباني
پاندمي كرونا كماكان بر دنيا حاكم است و رقابت‌هاي معتبر ورزشي را ديگر نمی‌توان با شيوه مرسوم گذشته برگزار كرد. FIVB بعد از لغو مسابقات سال گذشته تصميم گرفته ليگ ملت‌هاي 2021 را به صورت متمركز و به ميزباني ريميني ايتاليا برگزار كند. اين شهر ساحلي در شمال ايتاليا قرار دارد و مسئولان برگزاري به تيم‌هاي شركت‌كننده نسبت به رعايت جدي پروتكل‌هاي بهداشتي هشدار داده‌اند. منتها هنوز بازي‌ها شروع نشده، مشكلات زيادي براي تيم‌ها پيش آمده و اغلب تيم‌ها به نحوه ميزباني و امكاناتي كه در اختيارشان قرار گرفته اعتراض دارند. اين موضوع از سوي سرپرست تيم ملي نيز تأييد شده، اما به گفته امير خوش‌خبر، سرمربي تيم ملي از بازيكنان خواسته تحت تأثير اين حواشي قرار نگيرند و تمركزشان روي تمرين و آمادگي‌شان باشد. سرپرست تيم ملي با اشاره به اين موضوع تأكيد كرد چاره‌اي جز پذيرش و كنار آمدن با شرايط موجود نيست: «آلكنو هم اگرچه مثل ساير سرمربيان به شرايط معترض است، ولي سعي دارد جنبه‌هاي منفي ميزباني ايتاليا را از ذهن بازيكنان دور كند و بر تمركز ذهني تيم روي تمرينات و آماده‌سازي تأكيد دارد. البته با آغاز تمرينات در ريميني همين اتفاق هم افتاد و تمركز تيم كاملاً به واليبال برگشت.»

سد ژاپن
تيم‌هاي حاضر در ريميني به صورت دوره‌اي با هم روبه‌رو مي‌شوند و برخلاف دو دوره گذشته، چهار تيم به مرحله نهايي مي‌رسند. ژاپن، روسيه، هلند، كانادا، ايتاليا، بلغارستان، امريكا، صربستان، آلمان، استراليا، برزيل، اسلووني، فرانسه، لهستان و آرژانتين به ترتيب 15 حريف ما در ليگ 2021 هستند. در حالي تيم كشورمان قبل از المپيك با تركيب اصلي به ليگ ملت‌ها پا گذاشته که بايد با قدرت‌هاي بزرگ اين رشته بجنگد. در اولين گام اين ژاپني‌ها هستند كه قصد دارند تيم آلكنو را به چالش بكشند. در دوره قبلي كه ايران پنجم شد، ژاپني‌ها به عنواني بهتر از دهمي دست پيدا نكردند. ايران و ژاپن سال‌هاست رقيب هم هستند، البته با اين تفاوت كه در سال‌هاي گذشته و پس از اوج‌گيري واليبال ملي، تيم ايران ديگر رقيبي در آسيا ندارد. چشم‌بادامي‌ها هم درست مثل ما با تمام قوا و بهترين نفرات خود به ايتاليا آمده‌اند. در بين نفرات آنها اسامي ستاره‌هايي چون ياناگيدا، شيميزو، فوكاتسو، نيشيدا و ايشيكاوا ديده مي‌شود. هدايت سامورايي‌ها برعهده يوئيچي ناكاگايچي است.

رونمايي از تيم آلكنو
سكان هدايت تيم ملي به كسي سپرده شده كه تجربه زيادي در موفقيت در بازي‌هاي المپيك دارد. با اينكه تيم ملي با بهترين نفراتش در ليگ ملت‌ها حضور دارد، اما ولاديمير آلكنو در آغاز شروع تمرينات تأكيد كرد كه اين بازي‌ها براي شاگردانش حكم ديدارهاي تداركاتي را دارد و نتايج برايش مهم نيست، چراكه هدف اصلي تيم قطعاً حضور موفق در بازي‌هاي توكيو خواهد بود. سرمربي روس تنها يك ماه است که تمرينات تيمش را از نزديك زير نظر دارد و مسئوليت سنگيني را هم برعهده گرفته است. آلكنو تجربه كسب مدال طلاي المپيك را به همراه تيم ملي روسيه در كارنامه دارد و اگرچه كسي انتظار قهرماني ايران در توكيو را ندارد، اما صعود به مراحل پاياني بازي‌هاي المپيك و حتي رفتن روي سكوي المپيك از جمله انتظارات بزرگي است كه خيلي‌ها منتظر محقق شدن آن هستند. در بين نفرات اعزامي چند بازيكن جوان نيز حضور دارند كه به گفته سرمربي قرار است در ليگ ملت‌ها محك بخورند و در صورتي كه توانايي‌هاي‌شان را ثابت كنند شانس بازي در المپيك را خواهند داشت. نكته مهم اينكه ملي‌پوشان به هيچ‌وجه نبايد ژاپن را دست‌كم بگيرند. شروع قدرتمند روي عملكرد آنها در ادامه بازي‌هاي ليگ ملت‌ها تأثير خواهد داشت.
قبل از بازي ايران و ژاپن، دو بازي ديگر نيز برگزار مي‌شود؛ فرانسه و بلغارستان ديدار افتتاحيه را انجام مي‌دهند، سپس آلمان و استراليا به مصاف هم مي‌روند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار