کد خبر: 1049257
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
در گفت‌و‌گوی «جوان» با سیامک خواجه‌وند مطرح شد

روايت سطحي از اتفاقات و تحليل سطحي از رويدادها نمي‌تواند چاره راه رسانه‌هاي سمعي- بصري ما باشد و بايد به دنبال نگاه عميق به اتفاقات باشيم.
سيامك خواجه‌وند كارگردان با بيان اين مطلب به «جوان» گفت: رسانه‌اي فراگير است كه همراه با تحولات روز جامعه حركت كند و اگر اين حركت روزآمد از منظر تكنيكي- محتوايي رو به رشد باشد، قطعاً مي‌تواند روزبه‌روز بر آمار مخاطبان بيفزايد.
كارگردان «نفس شيرين» ادامه داد: از رسالت‌هاي رسانه‌هاي جمعي يكي همگام بودن با تحولات روز جامعه است تا پويا و خلاق باشد و ديگر اينكه افق‌هايي با وسعت بيشتر را ببيند و به نحوي جلوتر از جامعه گام بردارد و دورانديش‌تر باشد و به عبارتي فقط نوك بيني خود را نبيند. رسانه‌اي مثل سينما يا تلويزيون يا شبكه خانگي وقتي مي‌تواند پويا باشد كه در محصولاتش نگاه عميق به اتفاقات را شاهد باشيم و دقيقاً خلاقيت هم در همين است كه در بزنگاه‌ها اين رسانه‌ها بازتاب دهنده خواسته‌هاي مردم باشند و حتي بتوانند خواسته‌هاي مردم را به سمت و سويي كه منافع ملي و جامعه در آن حرف اول را بزند، هدايت كنند. سيامك خواجه‌وند ادامه داد: شرايط كرونا چالش‌هاي اقتصادي بي‌شماري را براي مردم در كنار محدود شدن ارتباطات و مراودات خانوادگي به وجود آورده است ولي متأسفانه در كمتر سريال تلويزيوني به جز چند اشاره گذرا و به دور از نگاهي عميق به آن پرداخته شده است.
اين كارگردان ادامه داد: در شبكه خانگي هم تقريباً اوضاع تفاوت چنداني ندارد، چون همچنان سوژه‌هايي دور از زندگي مردم هستند كه اول و آخر سريال‌ها را پر كرده‌اند و خيلي كه هنر كنند دو طعنه به اتفاقات اجتماعي را ببينيم.
خواجه‌وند كه در گروه كارگرداني آثاري اجتماعي همچون «سوپراستار» و «دو زن» حضور داشته است، تأكيد كرد: نگاه يك فيلم يا سريال به تحولات اجتماعي بايد جلوتر از نگاه عامه باشد، يعني بايد كارگردان بتواند با تفكري جلوتر از زمان خود به ارائه تحليل درباره رويدادها دست بزند. وي ادامه داد: اينكه برخي آثار در همان زمان ساخت هم قديمي جلوه مي‌كنند به خاطر نداشتن همين تحليل يا بينش در نگارش فيلمنامه است. در سريال‌هاي تلويزيوني هم بيشتر از جلو را ديدن اين عقبگرد و سوار شدن بر تجربيات موفق قبلي است كه رواج دارد و عمدتاً هم كار را به كپي‌كاري مي‌كشاند. اين كارگردان خاطرنشان ساخت: بايد به جايي برسيم كه هيچ فيلم و سريالي بدون كار تحقيقاتي كافي نسبت به سوژه و داشتن تيم مشاوراني متخصص در حيطه مضموني توليد نشوند تا به اين ترتيب بتوانيم محصولاتي خلق كنيم كه براي يك بازه طولاني ماندگاري داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار