کد خبر: 1049201
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
در حاشیه انتشار خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی امام جمارانی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، شامل روایت‌هایی ناگفته و خواندنی از تاریخ معاصر ایران، به ویژه دوران انقلاب اسلامی و تأسیس نظام برآمده از آن است.
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، شامل روایت‌هایی ناگفته و خواندنی از تاریخ معاصر ایران، به ویژه دوران انقلاب اسلامی و تأسیس‌ نظام برآمده از آن است. حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مهدی امام جمارانی، از آن روی که خود در زمره روحانیون فعال در نهضت اسلامی و آشنا با شخصیت‌های پیشتاز و نامور آن بوده، توانسته است که در خلال روایت خویش و البته از منظر خود، روایتی قابل اعتنا از بینش و منش آنان ارائه دهد. این اثر، از سوی واحد تاریخ شفاهی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تدوین یافته و بنیاد موقوفات جماران، آن را منتشر ساخته است. صادق عبادی تدوینگر این اثر، در دیباچه خویش بر آن، چنین آورده است:
«در سال 1395 شمسی، پس از تصحیح کتاب خطی جواهرالاخبار اثر مرحوم آقا سید ابراهیم جمارانی، مجدداً توفیق یافتم که با راوی کتاب حاضر، یعنی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌سیدمهدی امام‌جمارانی دیدار کنم. در این دیدار به ایشان پیشنهاد دادم که خاطرات 80ساله‌ خود را تدوین کنند. به خصوص که ایشان علاوه بر آنکه خود از افراد مؤثر و از شخصیت‌های معروف نهضت امام خمینی بوده‌اند، در بخش زیادی از دوران زندگی‌شان، از نزدیک با حوادث و رخدادهای تاریخی و سیاسی قبل و پس از پیروزی انقلاب، در کنار بزرگان سیاسی و دینی حاضر بودند و طبیعتاً خاطرات ایشان، می‌تواند بازگوکننده‌ برگی از تاریخ معاصر ایران باشد. در همان جلسه ایشان پرونده‌ای تایپ شده به من ارائه دادند که شامل بخشی از خاطراتشان بود و نظر مرا جویا شدند. پس از مطالعه‌ دقیق آن خاطرات گفتم: این نوشته شامل خاطرات شما از امام خمینی است، در صورتی که خاطرات باید از ابتدای زندگی، خاندان و شامل همه‌ حوادث و رخداد‌ها باشد و این‌گونه شد که مصاحبه‌ مجددی برای ثبت خاطرات ایشان انجام گرفت.
طی حدود 30جلسه، خاطرات جدیدی از ایشان شامل دوران کودکی، خاندان، محل زندگی و رخدادهای تاریخی قبل و پس از انقلاب، ثبت و ضبط و سپس پیاده گردید و در قالب جدیدی تدوین و توسط ایشان مطالعه و مورد تعدیل قرار گرفت. پس از این مراحل، پاورقی‌‌هایی به تشخیص اینجانب تهیه شد که در برخی موارد که مرتبط با محله و دوران زندگی راوی کتاب بود، با راهنمایی ایشان تنظیم گردید. این خاطرات علاوه بر اینکه دربرگیرنده تمام مراحل زندگی راوی است، شامل واقعیت‌های تاریخی از تاریخ معاصر ایران است که بخش زیادی از آن در منابع دیگر نیامده است.
به خصوص آن بخش از تاریخ که متعلق به زندگی امام خمینی معمار انقلاب اسلامی و تاریخ محله‌ جماران، محل استقرار امام خمینی است، در منابع دیگر یافت نمی‌شود. همچنین این روایت‌‌ها و خاطرات دربرگیرنده‌ تاریخ یکی از سازمان‌های دینی ایران، یعنی سازمان حج و اوقاف است که قدمتی طولانی در مجموعه نهادهای دینی و اداری ایران دارد.
آماده‌سازی این خاطرات، در حدود چهار سال به طول انجامید و پس از پیاده‌سازی مطالب، توسط چند تن از کارشناسان و از همه مهم‌تر توسط خود راوی، تعدیل و ویراستاری شده است و اگرچه صحت خاطرات و روایت‌های این اثر برعهده‌ روایتگر آن است، اما در تنظیم و تدوین مطالب و پی‌نوشت‌ها، ممکن است اشتباه یا نواقصی در آن یافت شود که بر عهده‌ این حقیر خواهد بود و لازم می‌دانم بدین وسیله از خوانندگان پوزش بطلبم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار