کد خبر: 1049082
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
پس از موج ثبت‌نام‌ها برای نامزدی، حالا انتخابات ریاست جمهوری به حساس‌ترین مرحله قبل از برگزاری رسیده است؛ مرحله اعلام فهرست نهایی نامزد‌ها به وسیله شورای نگهبان قانون اساسی. این اتفاق قرار است امروز بیفتد و لیست کاندیدا‌ها یا همان افراد احراز صلاحیت شده، اعلام شود. از آنانی که به هر دلیلی صلاحیت‌شان احراز نشده، انتظار تمکین به روال قانونی است. ثبت نام در انتخابات، در واقع پذیرش تلویحی قانون انتخابات است و لذا اولین معنای بی قانونی کردن بعد از رد صلاحیت، تناقض با خود و زیر سؤال بردن خود است. اما از میان آن‌هایی که صلاحیت‌شان احراز می‌شود، چه کسی می‌تواند کاندیدایی برتر باشد؟

پس از موج ثبت‌نام‌‌‌ها برای نامزدی، حالا انتخابات ریاست جمهوری به حساس‌‌‌ترین مرحله قبل از برگزاری رسیده است؛ مرحله اعلام فهرست نهایی نامزد‌‌ها به وسیله شورای نگهبان قانون اساسی. این اتفاق قرار است امروز بیفتد و لیست کاندیدا‌‌ها یا همان افراد احراز صلاحیت شده، اعلام شود. از آنانی که به هر دلیلی صلاحیت‌شان احراز نشده، انتظار تمکین به روال قانونی است. ثبت نام در انتخابات، در واقع پذیرش تلویحی قانون انتخابات است و لذا اولین معنای بی قانونی کردن بعد از رد صلاحیت، تناقض با خود و زیر سؤال بردن خود است. اما از میان آنهایی که صلاحیت‌شان احراز می‌شود، چه کسی می‌تواند کاندیدایی برتر باشد؟
کاندیدای شایسته ریاست جمهوری با ملاک‌‌‌ها و معیار‌‌هایی شناخته می‌شود و در این فرصت کم که برای شناخت عمیق کاندیدا‌‌ها و برنامه‌هایشان وجود دارد، باید ملاک‌‌‌ها را شناخت و تطبیق داد. برنامه‌ها، سابقه فرد، شعار‌‌ها و وعده‌ها، چگونگی تبلیغات و رفتار انتخاباتی او بخشی از این ملاک‌‌‌ها را می‌تواند شکل دهد. آرایش انتخاباتی خرداد 1400 از امروز تا حد زیادی شفاف می‌شود، و از اینجا باید دقت را به جای کلیت انتخابات و احزاب و جریان‌‌‌ها روی جزئیات مواضع و برنامه‌‌‌ها و رفتار‌‌ها برد.
کاندیدای اصلح، دعوت به مشارکت حداکثری می‌کند، برنامه و ایده برای اداره کشور دارد، به جای تخطئه و تخریب رقیب تلاش می‌کند خودش را معرفی کند. در ستادهایش بریز و بپاش مالی ندارد و به لحاظ مالی شفافیت دارد، سابقه او حکایت از مدیریت و تدبیر در اداره امور دارد، در حلقه اطرافیانش افراد فاسد نیستند و...
رفتار انتخاباتی راهی برای شناخت کاندیدای اصلح
رفتار ایجابی یا سلبی راهی برای شناخت کاندیداست. باید در جریان تبلیغات انتخاباتی که فرصت آن از امروز آغاز می‌شود، توجه کرد که کاندیدای مورد نظر به معرفی خود مشغول است یا صرفاً مشغول تخطئه و تخریب کاندیدای دیگر است. طعنه و کنایه به دیگر نامزدها، ایجاد دوقطبی‌های کذایی و بیان گزاره‌های خلاف واقع که در انتخابات‌های گذشته آن را بر محور کلیدواژه‌‌‌هایی همچون حمله گازانبری، دیوارکشی در پیاده‌روها، 40 سال قتل و اعدام و... شاهد بودیم، مسیر تبلیغات را از انتخابی آگاهانه به موجی هوادارانه و استادیومی می‌کشاند. در چنین فضایی، جای تعجب نخواهد بود که مردم تحت تأثیر این موج‌سازی‌های کذایی قرار بگیرند و از انتخاب درست فاصله بگیرند.
یک رفتار انتخاباتی دیگر، تیم تبلیغاتی در دوران انتخابات است که می‌تواند نشانی از کابینه احتمالی آینده باشد. وضعیت مالی ستاد‌‌ها هم بخشی از این رفتار انتخاباتی است. کاندیدایی که اکنون نتواند اوضاع مالی ستادش را مدیریت و شفاف کند، اسراف داشته باشد و هر امری را برای رسیدن به هدف مباح و بلکه واجب بداند، برای سپردن اداره کشور نمی‌تواند شایسته باشد.
داشتن برنامه و معرفی تیم کاری
باید از کاندیدای انتخابات مطالبه شود که برنامه و نیز افراد شاخص تیم خود را معرفی کنند. برخی نامزد‌‌ها ممکن است در مقام شعار دادن و وعده و وعید حرف زیاد داشته باشند، اما اینکه چگونه قرار است آن را اجرایی کنند، بحث دیگری‌ است. کاندیدا می‌گوید من تورم را کنترل می‌کنم، حرف خوب و قشنگی است، اما باید از او پرسید چه راهکاری برای کنترل تورم دارد. کاندیدا می‌گوید من از افراد با سابقه سلامت مالی در دولت خود استفاده می‌کنم، اما باید از او پرسید که همکاران کنونی او چه کسی هستند تا با مطالعه در سوابق و عملکرد آنان بتوان در مورد ادعای نامزد‌‌ها راستی آزمایی کرد.
قصد و تلاش برای تحول و تغییر
با توجه به نارضایتی مردم از وضعیت کنونی، فرد شایسته برای ریاست جمهوری سیزدهم باید کسی باشد که قصد و اراده تغییر و تحول در مسیر کنونی اداره کشور را داشته باشد. هم قصد آن را داشته باشد و هم توانایی این ایجاد تغییر و تحول را. استفاده از تیمی قدیمی و برنامه‌های تکراری و تلاش برای دفاع از وضعیت موجود را باید از میان شعارهای تجدید شده قبلی و آدم‌های تکراری تشخیص داد.
اول فروردین ماه سال جاری رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خود با مردم فرمودند: «به نظر می‌رسد هر کسی که به دنبال سعادت کشور است یک چنین رئیس‌جمهوری می‌خواهد. اوّلاً باکفایت باشد، دارای مدیریّت و کفایت مدیریّت باشد. ثانیاً باایمان باشد؛ اگر بی‌ایمان بود، نمی‌شود به او اعتماد کرد؛ آدم بی‌ایمان کشور را، منافع کشور را، مردم را یک وقتی می‌فروشد؛ پس باایمان باشد. بعد، عدالت‌خواه باشد، ضدّفساد باشد؛ این یکی از مهم‌‌ترین خصوصیّاتی است که بایست در رئیس‌جمهور وجود داشته باشد که به معنای واقعی کلمه به دنبال اجرای عدالت باشد و به معنای حقیقی کلمه با فساد بخواهد مبارزه کند. دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد؛ یعنی با عملکرد اُتوکشیده نمی‌شود کار کرد؛ با این همه مسائل اساسی‌ای که در کشور وجود دارد، یک حرکت جهادی و انقلابی لازم است؛ بایستی عملکردش این جوری باشد... توانمندی‌های کشور را واقعاً مطمئن باشند و معتقد باشند به توانمندی‌ها. و به جوانان معتقد باشند، جوان‌‌ها را قبول داشته باشند، جوان‌‌ها را به عنوان پیش‌ران حرکت عمومی کشور بشناسند و به آنها اعتماد کنند... مردمی باشد. امیدوار باشد؛ آدمِ مأیوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد. »

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Bulgaria
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
کاندیدای اصلح چه کسی است؟
خوب نمیدونیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار