کد خبر: 1049059
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
وقتی کلید دستگاه اکسیژن ساز با قطع برق خاموش می‌شود، هر لحظه ممکن است چراغ زندگی یک بیمار کرونایی یا هر بیمار وابسته به اکسیژن دیگری خاموش شود. این روز‌ها قطعی مکرر و طولانی برق نفس بیماران کرونایی را به شماره انداخته‌است. تنها داروی تضمین شده برای بیماران کرونایی اکسیژن است و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز چه در بیمارستان‌ها و چه در خانه‌ها با برق کار می‌کنند. حالا خاموشی‌های مکرر و طولانی‌مدت برق در کشور در کنار تمام چالش‌هایش جان بیماران کرونایی را به بازی گرفته و هر دقیقه خاموشی برق به خصوص برای بیماران کرونایی بستری در منازل که به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی وصلند، به معنای قطع اکسیژن و قطع تنفس است و بیماران کرونایی و خانواده هایشان با خاموش شدن چراغ خانه نگرانند چراغ جان خود یا عزیز بیمارشان هم به دلیل قطع دستگاه اکسیژن خاموش شود.
زهرا چيذري

سرویس جامعه جوان آنلاین: وقتي كليد دستگاه اكسيژن‌‌ساز با قطع برق خاموش مي‌شود، هر لحظه ممكن است چراغ زندگي يك بيمار كرونايي يا هر بيمار وابسته به اكسيژن ديگري خاموش شود. اين روزها قطعي مكرر و طولاني برق نفس بيماران كرونايي را به شماره انداخته‌است. تنها داروي تضمين شده براي بيماران كرونايي اكسيژن است و دستگاه‌هاي اكسيژن‌ساز چه در بيمارستان‌ها و چه در خانه‌ها با برق كار مي‌كنند. حالا خاموشي‌هاي مكرر و طولاني‌مدت برق در كشور در كنار تمام چالش‌هايش جان بيماران كرونايي را به بازي گرفته و هر دقيقه خاموشي برق به خصوص براي بيماران كرونايي بستري در منازل كه به دستگاه‌هاي اكسيژن‌ساز خانگي وصلند، به معناي قطع اكسيژن و قطع تنفس است و بيماران كرونايي و خانواده‌‌هايشان با خاموش شدن چراغ خانه نگرانند چراغ جان خود يا عزيز بيمارشان هم به دليل قطع دستگاه اكسيژن خاموش شود.
كرونا شايع‌ترين بيماري اين روزهاي كشور است كه هر روز صدها نفر را به كام مرگ مي‌برد و چند هزار بيمار تازه را گرفتار مي‌كند. استخراج رمزارزها يا هر دليل ديگري كه موجب خاموشي‌هاي مكرر اين روزها شده جان بيماران كرونايي يا ديگر بيماران وابسته به دستگاه‌هاي اكسيژن‌ساز را به خطر انداخته‌است. بسياري از پزشكان و چهره‌هاي بهداشتي درباره خطرات قطعي برق هشدار مي‌دهند و از وزارت نيرو انتظار دارند براي جلوگيري از مرگ‌هاي بيشتر بيماران كرونايي به دليل قطعي اكسيژن و خاموش شدن دستگاه اكسيژن ساز با قطعي برق تدبير كند. با وجود ‌اين همچنان خاموشي‌ها ادامه دارد و جداول منتشر شده از روند خاموشي‌ها هم چندان قابل اعتماد نيست. انگار افرادي كه پاي سيستم‌هاي قطع و وصل برق نشسته‌اند نه بر اساس جداول، بلكه بر اساس سلايق خودشان تصميم مي‌گيرند و فيوز را قطع و وصل مي‌كنند. اين در حالي است كه هر بار قطع و وصل فيوز برق به معناي فشردن كليد قطع و وصل زندگي يك بيمار كرونايي يا بيماران نباتي وابسته به دستگاه اكسيژن ساز است.

‌نفس‌هايي كه به اكسيژن و اكسيژني كه به برق وابسته است
«مي‌‌دانيد با قطع برق، بيماران كرونايي كه در ‌منزل به دستگاه اكسيژن‌ساز وابسته هستند،‌امكان تنفس ندارند؟! مي‌دانيد با قطع برق، اگر يك هزارم درصد‌ برق اضطراري بيمارستان براي روشن شدن اكسيژن‌سازها وارد مدار نشود براي بيماران كرونايي چه اتفاقي خواهد افتاد؟!» اين متن توئيت عليرضا وهاب‌زاده، مشاور وزير بهداشت در واكنش به اخبار منتشر شده درباره احتمال قطعي برق است. حالا هم گزارش‌ها و تصاويري از وضعيت نابسامان در برخي بيمارستان‌ها و مراكز درماني با قطعي برق در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها منتشر مي‌شود. اگرچه مسئولان توزيع برق اين تصاوير را ساختگي مي‌دانند و تأييد نمي‌كنند. نمونه‌اش انتشار تصاوير قطع برق در يكي از بيمارستان‌هاي تهران و جراحي پزشكان در تاريكي كه روابط عمومي توزيع برق تهران آن را ساختگي دانست و گفت:‌«‌تمامي بيمارستان‌ها و مراكز درماني كشور مجهز به سيستم ژنراتور هستند و به محض قطع شدن برق ژنراتور وارد عمل مي‌شود.» اين اظهارات در حالي است كه طبق توئيت مشاور وزير بهداشت احتمال وارد مدار‌ نشدن برق اضطراري بيمارستان‌ها و مراكز درماني منتفي نيست و اين يعني قطعي برق هم براي گرفتن جان بيماران كرونايي به كمك ويروس تاجدار آمده‌است. از سوي ديگر ساير بيماران وابسته به اكسيژن و بيماران وابسته به اكسيژني كه در منازل و زير دستگاه اكسيژن‌ساز استيجاري در خانه بستري هستند هم با قطع برق ممكن است ديگر نفسشان بالا نيايد.

دردسرهاي قطعي برق براي بيماران بستري در خانه‌ها
شايد بيمارستان‌ها و مراكز درماني برق اضطراري داشته‌باشند و در صورت خاموشي بتوانند تا چند ساعتي دستگاه‌هاي حياتي وابسته به برقشان را مديريت كنند، اما در پيام‌ها و تماس‌هاي مردمي كم نيستند افرادي كه بيمار كرونايي‌شان در خانه بستري است و براي نفس كشيدنش دستگاه اكسيژن‌ساز اجاره كرده‌اند. يكي از اين مخاطبان مي‌گويد:«‌ما براي بيمار كرونايي‌مان دستگاه اكسيژن‌ساز اجاره كرده‌ايم كه با برق كار مي‌كند و در اين روزهاي كرونايي خيلي از افراد مانند ما هستند. وقتي دو ساعت بدون برق باشيم،‌اكسيژن بيمارمان را چگونه تأمين كنيم؟»
بيماران كرونايي اما تنها بيماران نيازمند اكسيژن نيستند و بيماران داراي زندگي نباتي هم نفس كشيدنشان به دستگاه‌هاي ونتيلاتور وابسته است و اغلب آنها در خانه بستري‌اند و در اين روزها با هر بار قطع و وصل برق جان اين بيماران هم قطع مي‌شود و ممكن است ديگر نفسشان بالا نيايد.

‌نامه رئيس كميسيون بهداشت به وزير نيرو
با ادامه روند قطعي برق و خطرات آن براي جان بيماران، حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم دست به قلم شده و در نامه‌اي به رضا اردكانيان وزير نيرو از وي خواست با توجه به مشكلاتي كه‌ قطعي برق در روند درمان بيماران در برخي مراكز درماني ايجاد كرده‌است،‌تدبيري بينديشد. در نامه شهرياري آمده‌است:«‌حسب گزارشات دريافتي قطع جريان برق در برخي از مراكز درماني و در ايام سخت مواجهه با كرونا مشكل‌زا بوده و بعضاً در روند درمان بيماران موجب اخلال گرديده و بيمارستان‌ها و كادر پزشكي و پرستاري را با چالش جدي مواجه كرده‌است،‌از اين‌رو شايسته است دستور فرماييد تمهيدات خاصي براي اين منظور پيش‌بيني شود تا با ياري خداي متعال و هم‌افزايي به ياد ماندني كليه دستگاه‌هاي اجرايي كشور با حداقل آسيب از مرحله كنوني عبور نماييم.»

اختلال در مراكز واكسيناسيون
محمدعلي محسني بندپي،‌عضو كميسيون بهداشت و درمان با اشاره به قطعي‌هاي مكرر برق گفت:« قطعي برق مشكلاتي را در روند واكسيناسيون به وجود آورده‌است،‌چون مراكز بهداشتي به دستگاه‌هاي خنك‌كننده مجهز نيست و طبيعتاً نگهداري واكسن كه به مراقبت‌هاي خاصي نياز دارد، با مشكل مواجه مي‌شود.»
به گفته وي از طرف ديگر ارائه خدمات بهداشتي دچار مشكلاتي شده، بيمارستان‌ها هم با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند،‌چون با وجودي كه بيمارستان‌ها و مراكز درماني به ژنراتور برق مجهز هستند، اما ظرفيتشان آنقدر نيست كه مدت زيادي كار كنند. اين يعني قطعي برق به سلامت مردم آسيب وارد مي‌كند. در همين رابطه هم كميسيون بهداشت و درمان نامه‌اي به وزير نيرو نوشت كه با توجه به واكسيناسيون بايد دقت لازم صورت گيرد تا مراكز درماني با مشكل مواجه نشود.
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با تأكيد بر اينكه بخش بهداشت و درمان از قطعي برق آسيب‌هاي جدي مي‌بيند، افزود:«‌خانه‌هاي بهداشت وظيفه تزريق واكسن كرونا را دارند. آنها با مشكلات جدي روبه‌رو مي‌شوند. قطعاً ما اين موارد را در كميسيون بهداشت بررسي مي‌كنيم تا با ايفاي نقش نظارتي مجلس بتوان از حقوق و سلامت مردم حمايت كرد.»
دوباره چراغ خانه خاموش و صداي دستگاه ونتيلاتور قطع مي‌شود. نفسي كه با اكسيژن هم به سختي بالا مي‌آمد،‌حالا هر لحظه ممكن است ديگر بالا نيايد. با خاموشي هر چراغ، چراغ زندگي يك انسان هم خاموش شود. راستي ارزش يك واحد بيت كويين به اندازه جان چند انسان است؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار