کد خبر: 1049045
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

از ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان چك وصول شده در فروردين امسال 4/64 درصد آن مربوط به چك‌هاي عادي است كه 6/35 درصد ديگر آن را نيز چك‌هاي رمزدار تشكيل مي‌دهند.
به گزارش ايسنا، جديدترين آمار بانك مركزي بيانگر اين است كه از مجموع چك‌هاي مبادله شده معادل 8/6 ميليون فقره وصول شده كه از اين تعداد بالغ بر 4/6 ميليون فقره عادي و حدود 4/0 ميليون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراين در كل كشور 4/94 درصد از كل چك‌هاي وصولي را چك‌هاي عادي و 6/5 درصد را چك‌هاي رمزدار تشكيل مي‌دهند.
از نظر مبلغي نيز از ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان چك‌هاي وصولي در كل كشور معادل ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان براي چك‌هاي عادي و بيش از ۷۲ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان خاص چك‌هاي رمزدار
بوده است.
بر اين اساس، در كل كشور 4/64 درصد از كل مبلغ چك‌هاي وصولي را چك‌هاي عادي و 6/35 درصد ديگر را چك‌هاي رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.
استان‌هاي داراي چك‌هاي وصول
شده رمزدار
طبق اين گزارش، در فروردين امسال در كـل كشـور بيش از ۳۷۵ هـزار فقـره چـك رمـزدار بـه ارزشـي بالغ بر ۷۲ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان وصول شده كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب 2/56 و 4/58 درصد كاهش داشته است.
در ماه مورد بررسي، در استان تهران ۱۰۲ هزار فقـره چـك رمـزدار بـه ارزشـي معادل ۴۰ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان وصول شد كه در اين ماه 5/45 درصد از تعداد چك‌هاي رمزدار وصولي در سه استان تهـران (2/27درصـد)، اصفهان (۱۰درصد) و خراسان رضوي (3/8درصد) وصول شده است كه بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند.
همچنــين 2/66 درصــد از ارزش چــك‌هــاي فــوق در اســتان‌هــاي تهــران (2/55 درصــد)، اصفهان ( 1/6درصد) و خراسان رضوي ( 9/4درصد) وصول شده است.
چك عادي و رمزدار چيست؟
گفتني است چك‌هاي عادي به چك‌هايي گفته مي‌شود كه اشخاص به حساب جاري خود صادر كرده و دارنده آن تضميني جز اعتبار صادركننده آن ندارد. گيرنده وجه چك ممكن است خود صادركننده يا حامل آن بوده يا چك در وجه شخصي معين يا به حواله كرد آن صادر شده باشد.
چك‌هاي رمزدار، چك‌هايي هستند كه بنا به درخواست مشتري و به نام اشخاص حقيقي يا حقوقي از سوی بانك به عهده همان بانك يا شعب آن و همچنين مي‌تواند بر عهده ساير بانك‌ها تحت عنوان چك رمزدار بين بانكي صادر شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار