کد خبر: 1049009
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

كانال رسمي «بنياد شهيد مطهري» در تلگرام با استناد به كتاب «فلسفه تاريخ» شهيد مطهري، جلد يك، صفحه ۱۸۰، خاطره‌اي درس آموز از استاد شهيد را به اشتراك گذاشت. استاد مطهري(ره) مي‌فرمايند: من يك درس شخصي را براي شما مي‌‌گويم. در سال ۱۳۲۵ كه مرحوم آقا سيد ابوالحسن فوت كرد و آقاي بروجردي مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم تمام مشكلات من در باب «خلافت» حل شد، يعني گذشته را در پرتو حال شناختم. آقاي آقا سيد ابوالحسن «مرجع كل في الكل» بود و من حدود هشت سال بود كه در قم بودم و افراد زيادي را مي‌شناختم كه آدم‌هاي خوبي بودند.
در آن چند روز يك مرتبه مي‌خواست يك قدرت بزرگ روحاني از مقامي به مقام ديگر منتقل شود، يك امتحان بسيار بزرگ. من يك‌مرتبه ديدم مثل اينكه حوزه قم زيرورو شد. يك حالت هول عجيبي به افراد افتاد. حال، هركسي گرايشي به يك آقا داشت. در راه گرايش به اين آقا و كوبيدن بقيه آقايان همه چيز فراموش شده بود. مثل اينكه موقتاً همه، همه چيز را فراموش كرده بودند. يك حالت جنون‌آميزي به وجود آمده بود. اين آن را تعديل مي‏‌كرد و آن يكي را تفسيق و ديگري به عكس.
گفتم سبحان الله! بشر چه موجودي است! پس اگر روزي پيغمبري بخواهد بميرد و يك خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، مي‏‌بيند آن عادل‌ترين عادل‌ها تبديل مي‌‏شود به فاسق‌ترين فاسق‌ها. از امتحان‌هايي كه در زمان حاضر براي بشر پيش مي‌‏آيد انسان مي‌‏تواند طبيعت بشر در گذشته را بفهمد كه مي‌فهمد. همين ما هم اگر بوديم از همين كارها مي‌كرديم. چيز عجيبي نيست كه انسان فكر مي‌كند آدم‌هاي خيلي استثنايي آمدند خلافت علي (ع) را غصب كردند. نه، اگر ما هم بوديم همين كارها را مي‌كرديم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار