کد خبر: 1048977
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
گریه امان پیرمرد را بریده. می‌پرسم پدر جان چرا گریه؟ آن‌قدر واکسن کرونا درد داشت؟ پیرمرد با زبان آذری به قلبش اشاره می‌کند و می‌گوید: «دخترم قلبم شکسته» دست‌وپاشکسته به زبان آذری می‌گوید: «همین دو ماه پیش پسرم کرونا گرفت و فوت کرد جوان بود هنوز ۴۰ سالش نشده بود.»
سرویس جامعه جوان آنلاین: شکل و قیافه واکسن کویید ۱۹ درست شبیه به همان واکسن‌هایی است که در دوران کودکی می‌زدیم. جذاب‌ترین و دلهره‌آورترین واکسن، وقتی بود که بعد از تزریق، دیگر دانش‌آموز کلاس اولی شده بودیم. اما دلهره، هیجان، شادی و اضطراب تزریق واکسن کووید ۱۹ از جنس دیگری است. این را وقتی فهمیدیم که در روز افتتاحیه واکسیناسیون تجمیعی در منطقه ۱۲ در سال ورزشی الزهرا حاضر شدیم تا از تزریق واکسن برای سنین ۷۰ سال به بالا گزارش میدانی تهیه کنیم.

این واکسیناسیون در این مرحله، فرق بزرگی با تزریق شرایط واکسن‌های دوران کودکی داشت. ما شاهد بودیم که چطور جوان‌تر‌ها دست پدر و مادرهایشان را گرفته بودند و به مرکز تزریق واکسیناسیون وارد می‌شدند. فرزندان پدر و مادرهایشان را دلداری می‌دادند و زیر گوششان حرف‌هایی می‌زدند تا خیالشان از بابت تزریق واکسن کووید ۱۹ راحت شود. همان فرزندانی که تا همین ۳۰ یا ۴۰ سال پیش دست در دست پدر و مادر‌های جوانشان به مراکز تزریق واکسن رفته بودند حالا با ناز و نوازش پدر و مادر‌های پیرشان را برای واکسیناسیون به اینجا آورده‌اند.

کارت ملی در دست، اغلب متولد سال ۱۳۳۰ و کمتر از آن هستند. دختر جوانی دو کارت ملی را به متصدی می‌دهد و منتظر است که نوبتش شود مسئول تزریق واکسن اطلاعات را ثبت می‌کند. پدر و مادر داخل ماشین هستند، قرار شد تزریق در خودرو انجام شود.

همه فرزندان این پدر و مادر دور ماشین حلقه‌زده‌اند. سوزن که بر بازوی پیرمرد می‌نشیند چشمان پیرمرد پر می‌شود. حالا دیگر طوری لب ورچیده که دخترش با زبان ترکی پدر را دلداری می‌دهد. اشک راه گرفته بر چروک‌های صورت پیرمرد. همه افراد خانواده با دیدن اشک‌های پدر بغضشان را فرو می‌دهند.

می‌پرسم پدر جان چرا گریه؟ آن‌قدر این واکسن درد داشت؟ پیرمرد با زبان آذری به قلبش اشاره می‌کند و می‌گوید: «دخترم قلبم شکسته.» دست‌وپاشکسته از علت گریه‌اش می‌گوید: «همین دو ماه پیش پسرم کرونا گرفت و فوت کرد جوان بود هنوز ۴۰ سالش نشده بود.» در میان بغض با انگشت‌هایش عدد دو را نشان می‌دهد و می‌گوید: «۲ ماه است که دیگر از پیش ما رفته» پیرمرد این را می‌گوید و صورتش از غصه مچاله می‌شود. چندثانیه‌ای طول می‌کشد تا با دلداری دختر‌ها حالش روبه‌راه شود. آستین پیراهنش را پایین می‌کشد. همان‌طور دست‌هایش را به نشانه شکر بالا می‌برد می‌گوید: «انشا الله تا یک ماه دیگه تزریق واکسن‌های ساخت کشور خودمون شروع میشه و همه جوون‌ها هم واکسن می‌زنن و داغ هیچ جوونی به دل پد رو مادرش نمی‌مونه.»

چه کسانی تزریق را انجام می‌دهند؟

«فرزانه سهرابی» از دیگر کارشناسانی که در پایگاه‌های مرکز بهداشت تزریق واکسن را انجام می‌دهد می‌گوید: در مرحله اول اگر مورد مشکوکی از احوالات فرد سالمند دیده شود به پزشک مرکز معرفی می‌شود. مثلاً صبح همین امروز سالمندی برای تزریق آمده بود که نوه‌اش تب داشت با نظر پزشک تزریق انجام نشد و به بخش تشخیص ویروس وآزمایش سی پی آر معرفی شد.

«زهرا صاحبی» از دیگر کارشناسان مرکز بهداشت می‌گوید: «از وقتی سروکله ویروس کرونا در کشورمان پیدا شد. ما کارشناسان پایگاه‌های بهداشتی در همه محله‌ها آماده‌باش شدیم. آن اوایل مسئولیت اطلاع‌رسانی و مشاوره را بر عهده گرفتیم و معاینه‌های اولیه را انجام می‌دادیم. حالا هم از صبح تا غروب در مراکز مختلف به‌صورت سیار و تمرکز در پایگاه‌ها، تزریق واکسن را انجام می‌دهیم. این در حالی است که از کمترین حقوق و مزایا بهره‌مند هستیم. حالا هم مسئولیت تزریق واکسن برای هم‌وطنان، به دیگر کار‌های روتین ما اضافه‌شده است بدون اینکه نیروی جدیدی به این پایگاه‌ها اضافه شود. تنها چیزی که ما را در این کار استوار نگه می‌دارد دعای همین سالمندان و تشکر خانواده‌های آن‌ها است؛ اما نمی‌دانیم واقعاً تا چه زمانی می‌توانیم دوام بیاوریم؟ در این شرایط نه‌تن‌ها سلامت خودمان هم تهدید می‌شود امنیت شغلی هم نداریم شاید باورتان نشود اگر بگوییم با همه این کار‌ها حقوق ماهانه ما به ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد.

جواب دست به نقد دکتر زالی برای سؤال کارشناسان مراکز بهداشت

با شنیدن گلایه‌های کارشناسان پایگاه‌های بهداشتی فرصت را غنیمت شمرده و همین سؤال را از «علی‌رضا زالی» فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران پرسیدیم. زالی همان موقع برای افتتاحیه مرکز واکسیناسیون در سالن ورزشی الزهرا حضور داشت.

*با توجه به مسئولیت پیچیده‌ای که کارشناسان شبکه بهداشت برعهده‌گرفته‌اند و در تمام این مدت در کنار مردم اهلی محله ماندند. آیا شرایط شغلی آن‌ها تغییر خواهد کرد؟

علی‌رضا زالی در پاسخ می‌گوید: کارشناسان مراکز بهداشت در پایگاه‌های محلی یکی از مظلوم‌ترین و زحمتکش‌ترین نیرو‌های در مراکز بهداشت هستند که وضعیت شغلی نامطمئنی هم دارند. این در حالی است که در این مدت وظایف آن‌ها دوچندان شده است و مدتی است تزریق واکسن کرونا را نیز در محله‌ها برعهده‌گرفته‌اند. تابه‌حال بیش از ۵ تا ۶ مرتبه مکاتباتی را با ستاد ملی و مجموعه وزارت بهداشت داشتیم. بار‌ها عنوان کردیم که نیرو‌های ما در شبکه‌های بهداشت نیرو‌های شایسته‌ای هستند و درآمدشان بسیار پایین است و حقوق بسیار غیر مکفی دریافت می‌کنند. نظر خودمان این بود که بتوانیم با کمک ستاد ملی کرونا، این عزیزان تبدیل وضعیت کنیم.

*پیشنهاد روشن شما برای این گروه چیست؟

ما پیشنهاد دادیم، افرادی که در این ۱۶ ماه برادری خودشان را ثابت کردند شایسته‌ترین افراد برای تبدیل وضعیت هستند بحث این است که برای تبدیل وضعیت باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند؛ اما همکاران ما که در عرصه مستقیم ارائه خدمات در بحث درمان حاضر هستند در این شرایط نه فرصت مطالعه دارند چراکه این افراد به‌صورت شبانه‌روز درگیر هستند بنابراین آزمون نه‌تن‌ها به آن‌ها کمکی نمی‌کند بلکه آن‌ها را در معرض خطر رقابت نانوشته قرار می‌دهد که الآن به نفع هیچ‌کدام از افراد جامعه نیست.

پیشنهاد ما این است که در مورد گروه‌های همکاران بهداشتی، به نحوی برایشان شرایط تغییر کند که تغییر وضعیت آن‌ها خارج از مکانیسم‌های روز و آزمون‌های استخدامی باشد

*چه اقدامات عملی برای بهتر شدن شرایط شغلی آن‌ها انجام‌شده است؟

سه رئیس دانشگاه مستقر در تهران با حضور استاندار نامه‌ای را تنظیم کردیم و در متن نامه براین خواسته تأکید کردیم که اگر هر بسته استخدامی دیگر به‌غیراز آزمون برای محک لازم است می‌توانیم برنامه‌های کارشناسی آن را انجام دهیم تا شرایط مناسب‌تری برای این عزیزان فراهم شود. آزمون استخدامی روتین فرصت مطالعاتی بسیار زیادی را می‌طلبد و این در حالی است که این کارشناسان این فرصت برایشان مهیا نیست. همچنان هم تأکید می‌کنیم اگر هر بسته استخدامی و کارشناسی دیگری خواستند تهیه کنند حاضریم که شرایط محک برای تبدیل وضعیت این عزیزان را مهیا کنیم.

امکانات واکسیناسیون را به داخل محله‌ها می‌برند

الهام فخاری، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم حضور داشت و درباره اهمیت افتتاح چهارمین مرکز واکسیناسیون در منطقه ۱۲ می‌می‌گوید:

منطقه ۱۲ ترکیبی از فقر و ثروت است در چنین شرایطی نیاز‌های متفاوت برای اهالی ساکن در این منطقه وجود دارد. با توجه به این فرصت‌ها و حوزه‌های آسیب، شهردار منطقه سعی کرده است از حوزه‌های ثروت منطقه به نفع رفع آسیب‌های اجتماعی و گروه‌های آسیب‌پذیر استفاده کنند و شهروندانی که توان مالی و اجتماعی کمتری دارند موردحمایت بیشتری قرار می‌گیرند. این وظیفه حاکمیتی نظام‌های دولتی است و مسئولان شهری خودشان باید به سراغ شهروندان بروند و منتظر نباشند که مردم برای گرفتن امکانات مراجعه کنند. تا گرو‌های خاص نیز بتوانند از امکانات مهیا شده با سرعت بیشتری استفاده کنند. برای رسیدن به این منظور همکاری بین نهادی برای استفاده مردم مهیا شده است.

ورزشگاه الزهرا با واکسیناسیون جان می‌گیرد

بعد از شیوع ویروس کرونا چند ماهی است مجموعه ورزشی الزهرا منطقه ۱۲ مثل دیگر مجموعه‌های ورزشی از تب و تا افتاده است و حالا بعد از مدت‌ها بازهم به بهانه واکسن کرونا سروصدای اهالی و مسئولان مدیریت شهری را به خودش دیده است؛ اما نه سروصدایی از جنس توپ و بازی و ورزش، صدای شهردار منطقه ۱۲ در محوطه ورزشگاه می‌پیچد که می‌گوید: مرکز تجمیع واکسیناسیون در منطقه ۱۲ شروع به کار می‌کند تا همه ۷۰ ساله‌ها نیز بتوانند واکسینه شوند برای رسیدن به این منظور همه دستگاه‌ها مثل وزارت بهداشت، بسیج، آموزش‌وپرورش، هلال‌احمر، اورژانس و... پای‌کار آمده‌اند.

«علی‌محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ در سؤال اختصاصی به این پرسش که آیا مدیریت این منطقه سخت نیست؟ منطقه‌ای که اهالی آن تفاوت اقتصادی و فرهنگی چشم‌گیری دارند علاوه برآن به دلیل موقعیت بازار جمعیت شناور عظیمی بیشتر از جمعیت ساکن در این منطقه هرروز رفت‌وآمد دارند.

شهردار می‌گوید: خدمت به هم‌وطنان هیچ‌وقت سخت نیست. بلکه یک فرصت است مخصوصاً در این منطقه که شهروندان اصیل، ایثارگر و متدین ساکن هستند، واقعاً سختی‌ها به چشم نمی‌آید. حتی انگیزه خدمت را برای من و همکارانم دوچندان می‌کند. هدف‌گذاری ما این است که در موقعیت‌های مناسب با کمترین رفت‌وآمد بتوانیم تزریق واکسن را برای شهروندان انجام دهیم. ازآنجاکه این منطقه پرازدحام است و جمعیت آن نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر دران ساکن است و علاوه برآن جمعیت شناور و کاسب این منطقه بسیار رقم قابل توجهی است بالغ بر یک و نیم تا دو میلیون نفرجمعیت شنالور در حال رفت‌وآمد هستند. این منطقه داری موقعیت خاصی ارزیابی می‌شود.

بازاری‌ها هم واکسن می‌زنند

شهردار در ادامه به اهمیت واکسیناسیون در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: چهارمین مرکز واکسیناسیون در این ورزشگاه شروع به کارکرده است. ما در نظر داریم با کمک ستاد اجرایی و طرح تجمیع به‌زودی واکسیناسیون کسبه بازار را شروع کنیم و درصدد هستیم مرکز خودرویی واکسیناسیون ً در محله هرندی و شوش را تا یک ماه آینده افتتاح با کمک مسئولان این طرح اجرا کنیم.

شهردار منطقه با اشاره به وجود گرم‌خانه‌ها در این منطقه و شرایط خاصی که مددکاران این مراکز با آن درگیر هستند و نیاز مبرم به واکسینه شدن افراد داخل گرم‌خانه‌ها دارند. این درخواست را در حضور دکتر زالی مطرح می‌کند و دکتر زالی با استقبال از این پیشنهاد می‌گوید: «این موضوع حتماً در ستاد مطرح می‌شود و امیدوارم که این افراد در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.»

ساعت نزدیک ۲ بعدازظهر است. سالن ورزشی الزهرا خالی از جمعیت شده است. قرار است فردا ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر واکسیناسیون ادامه پیدا کند البته علاوه بر ۷۰ ساله‌ها ۸۰ ساله‌های جامانده نی سهمیه‌شان حفظ‌شده است و می‌توانند همه‌روزه به‌غیراز روز‌های تعطیل در این مرکز واکسن بزنند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار