کد خبر: 1048892
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳

مرد جواني كه 24‌سال قبل صاحبخانه زن مورد علاقه‌اش را به خاطر سرقت 340‌هزار تومان به قتل رسانده‌بود با كمك هيئت صلح و سازش دادسراي امور جنايي تهران و خيران موفق به جلب رضايت اولياي‌دم شد.
گزارش جوان، اوايل شهريور سال76 مرد جواني در تهران سراسيمه به اداره پليس رفت و اعلام كرد پدر ميانسالش به طور ناگهاني ناپديد شده‌است.
وي در توضيح ماجرا گفت: پدرم، پرويز وضع مالي خوبي دارد هميشه پول‌هايش را داخل كيف مخصوصي مي‌گذارد.
ديروز پدرم براي انجام كاري از خانه بيرون رفت و كيف مخصوصش را نيز همراه خود برده بود و در حالي كه منتظر او بوديم به خانه باز نگشت. ما خيلي نگرانش شديم و از ديروز با تمامي دوستان و بستگان تماس گرفتيم و حتي احتمال داديم كه تصادف كرده و در بيمارستان بستري شده باشد و به همين دليل به مراكز درماني سر زديم اما اثري از پدرم پيدا نكرديم و الان احتمال مي‌دهيم كه براي او اتفاق ناگوار افتاده باشد و به همين دليل به اداره پليس آمديم و درخواست كمك داريم كه پدرم را پيدا كنيم.

ردپاي زن مستأجر
با اعلام شكايت مرد جوان تيمي از مأموران پليس‌آگاهي به دستور بازپرس جنايي براي يافتن پرويز وارد عمل شدند.
نخستين بررسي‌ها نشان داد پرويز خانه‌اي در يكي از خيابان‌هاي مركزي تهران دارد كه به زن جواني به نام مهين اجاره داده است.
همچنين مشخص شد پرويز روز حادثه قرار بوده براي گرفتن اجاره به خانه مهين برود. سپس مأموران پليس براي پيدا كردن ردي از مرد گمشده راهي خانه مهين شدند كه در يافتند وي پس از حادثه از خانه‌اش به مكان نامعلومي گريخته است.
بررسي‌هاي ميداني مأموران پليس نشان داد روز حادثه همسايه‌ها صداي درگيري پرویز و مهين و مرد جواني كه هميشه به خانه مهين رفت و آمد داشته شنيده‌اند. همچنين همسايه‌ها اعلام كردند پرویز پس از درگيري از ساختمان خارج نشد اما مهين و مرد جوان سراسيمه از خانه بيرون رفتند.
در چنين شرايطي مأموران پليس احتمال دادند كه پرویز از سويي مهين و مرد جوان داخل خانه به قتل رسيده است و بدين ترتيب با دستور قضايي وارد خانه مهين شدند.

كشف جسد در آب انبار
مأموران پليس در بازرسي از خانه مهين با آثاري از درگيري روبه‌رو شدند و پس از جست‌وجوي زياد پيراهن خونين پرويز را نيز كشف كردند كه نشان مي‌داد مرد صاحبخانه در همين مكان به قتل رسيده و جسدش نيز داخل ساختمان است. مأموران پليس در ادامه جست‌وجو‌ها جسد دست و پا بسته پرويز را داخل آب انبار خانه كشف كردند كه با ضربات چاقو به قتل رسيده بود. در بررسي‌ها مشخص شد زن و مرد جوان پس از انتقال جسد به آب انبار فقط موفق شده‌اند روي آن را با پارچه بپوشانند و بدون اينكه وسايل خانه را به مكان ديگري منتقل كنند به سرعت از خانه فرار كرده‌اند كه دستگير نشوند.

دستگيري زن مستأجر
همزمان با انتقال جسد مقتول به پزشكي قانوني، كارآگاهان جنايي تحقيقات خود را براي دستگيري مهين آغاز كردند و خيلي زود موفق شدند وي را در مخفيگاهش شناسايي و بازداشت كنند.
متهم پس از دستگيري به قتل صاحبخانه با همدستي مرد مورد علاقه‌اش به نام شاهرخ اعتراف كرد. وي در توضيح حادثه گفت: پرويز معمولاً براي گرفتن اجاره در پايان هر ماه به خانه‌ام مي‌آمد. شب حادثه وقتي وارد خانه من شد شاهرخ مهمان من بود كه پرويز با ديدن او اعتراض كرد و گفت «من خانه را به يك نفر اجاره داده‌ام» كه من قول دادم، شاهرخ را از آن شب به بعد به خانه‌ام راه ندهم .
من آن لحظه پول اجاره ‌ را نداشتم كه قرار شد پرويز چند ساعت بعد دوباره به خانه برگردد و اجاره‌اش را بگيرد. وقتي پرويز از خانه‌ام بيرون رفت به شاهرخ گفتم كه صاحبخانه‌ام هميشه داخل كيفش هميشه مقدار زيادي پول مي‌گذارد و وقتي هم اجاره را به او مي‌دهم پول‌ها را داخل همان كيفي كه همراه دارد مي‌گذارد. شاهرخ با شنيدن حرف‌هاي من وسوسه شد و نقشه سرقت كيف پول پرويز را طراحي كرد و من هم قبول كردم. وي ادامه داد: ساعتي بعد وقتي پرويز دوباره با همان كيف پر از پول وارد خانه من شد طبق نقشه من داخل چاي او مواد بي‌هوشي ريختم و او هم پس از نوشيدن چاي از هوش رفت كه مرد مورد علاقه‌ام او را با چاقو به قتل رساند. پس از اين ۳۴۰‌هزار تومان كه 140‌هزار تومان پول نقد و ۲۰۰‌هزار تومان چك پول مسافرتي داخل كيفش بود سرقت و از خانه فرار كرديم.

دستگيري قاتل
با اعتراف زن جوان مأموران پليس شاهرخ را به عنوان قاتل تحت تعقيب قرار دادند و در نهايت پس از چند روز وي را دستگير كردند. متهم در بازجويي‌ها با تأييد حرف‌هاي مهين به قتل پرويز با انگيزه سرقت اعتراف كرد. دو متهم پس از تحقيقات تكميلي در دادگاه كيفري يك استان تهران محاكمه شدند. اولياي‌دم براي متهمان درخواست اشد مجازات كردند و هيئت قضايي شاهرخ را به جرم قتل عمد به قصاص و مهين را به جرم معاونت در قتل صاحبخانه‌اش به زندان محكوم كردند.
بخشش قاتل
حكم قصاص قاتل پس از تأييد در ديوان‌عالي كشور براي سير مراحل اجراي حكم به دادسراي امور جنايي تهران فرستاده شد. چندي قبل قاتل پس از گرفتن استيذان حكمش از رئيس قوه‌قضائيه در زندان رجايي‌شهر پاي چوبه‌دار حاضر شد. در حالي كه طناب دار به گردن متهم آويخته شده بود تيم صلح و سازش دادسراي امور جنايي تهران به سرپرستي قاضي محمد شهرياري تلاش زيادي براي گرفتن رضايت از اولياي‌دم انجام دادند تا اينكه اولياي‌دم اعلام كردند در صورتي قاتل را مي‌بخشند كه ديه پرداخت كند. بدين ترتيب قاتل از پاي چوبه دار به سلولش بازگشت اما نتوانست ديه مقتول را جمع‌آوري كند.
در حالي‌كه قاتل پس از گذشت مهلتش موفق به پرداخت ديه به اولياي‌دم نشده بود، وي چند روز قبل براي دومين بار پاي چوبه دار حاضر شد كه اين بار هم هيئت صلح و سازش دادسراي امور جنايي تهران وارد عمل شدند و براي متهم درخواست مهلت كردند و قاتل دوباره از پاي چوبه دار به سلولش بازگشت. در نهايت چند روز قبل متهم با كمك خيرين موفق شد ديه مقتول را به اولياي‌دم پرداخت كند و پس از ۲۴‌سال انتظار چوبه دار به زندگي دوباره اميدوار شد.
متهم به زودي از زندان آزاد خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار