کد خبر: 1048879
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
امسال ۱۲ هزار پروژه محروميت‌زدايي بسيج در سطح كشور به بهره‌برداري مي‌رسد. در همين راستا ۴۲ هزار گروه جهادي در حال فعاليت هستند و بيش از ۷۰۰ هزار نفر از جوانان بسيجي در قالب اين گروه‌ها به محرومان خدمات‌دهي مي‌كنند. يكي از مهم‌ترين اقدامات بسيج در سال‌هاي اخير، تقويت و راه‌اندازي گروه‌هاي جهادي بود. گفتمان گروه‌هاي جهادي مي‌تواند بخش زيادي از مشكلات كشور را حل كند؛‌تاكنون در بسياري از استان‌ها با كمك همين گروه‌هاي جهادي، بسياري از مشكلات تلمبار شده، مرتفع شده‌است
عليرضا سزاوار

سرویس جامعه جوان آنلاین: امسال ۱۲ هزار پروژه محروميت‌زدايي بسيج در سطح كشور به بهره‌برداري مي‌رسد. در همين راستا ۴۲ هزار گروه جهادي در حال فعاليت هستند و بيش از ۷۰۰ هزار نفر از جوانان بسيجي در قالب اين گروه‌ها به محرومان خدمات‌دهي مي‌كنند. يكي از مهم‌ترين اقدامات بسيج در سال‌هاي اخير، تقويت و راه‌اندازي گروه‌هاي جهادي بود. گفتمان گروه‌هاي جهادي مي‌تواند بخش زيادي از مشكلات كشور را حل كند؛‌تاكنون در بسياري از استان‌ها با كمك همين گروه‌هاي جهادي، بسياري از مشكلات تلمبار شده، مرتفع شده‌است.

اجراي بيش از ۱۰ هزار پروژه در سال گذشته
گروه‌هاي جهادي به سه دسته تقسيم‌بندي شده‌اند. عده‌اي از جوانان در گروه‌هاي عادي مشغول به خدمت‌رساني‌اند كه با افزايش فعاليت‌هايشان به گروه‌هاي فعال ملحق مي‌شوند. عده ديگري از جوانان هم در گروه سوم يعني گروه ويژه جهادي حضور دارند. هر كدام از اين گروه‌ها دايره خدمات‌دهي متفاوتي دارند.
گروه‌هاي جهادي عادي فقط در محدوده شهر و حداكثر در محدوده استان خود مشغول به خدمات‌دهي هستند. گروه‌هاي فعال به مناطق محروم مي‌روند و گروه‌هاي ويژه هم بيشتر به مناطق زلزله‌زده و بحران‌زده اعزام مي‌شوند كه نمونه فعاليت و خدمات‌دهي آنها را در زلزله سي‌سخت ديديم.
در سال گذشته نيروهاي جهادي بسيج سازندگي بيش از ۱۰ هزار پروژه محروميت‌زدايي متوسط وكوچك را در مناطق محروم سراسر كشور به ويژه روستاها در دستور كار قرار دادند و با هماهنگي مردم و دستگاه‌هاي مربوطه در زمان‌بندي مشخص با موفقيت به بهره‌برداري رساندند.
انتقال و آبرساني به مناطق محروم، كمك به زهكشي زمين‌هاي كشاورزي، احداث منازل مسكوني براي نيازمندان مناطق محروم، پروژه‌هاي مربوط به انرژي و توليد نيروگاه‌هاي كوچك خانگي، احداث و ايجاد فضاهاي ورزشي وفرهنگي در سراسر كشور، نمونه‌هايي از پروژه‌هاي اجرا شده توسط بسيج در كشور است.

700 هزار جوان در 42 هزار گروه جهادي
اسفند ماه سال گذشته سازمان بسيج مستضعفين، نخستين سند راهبردي خود را به عنوان «سند راهبردي ۱۰ ساله اعتلاي بسيج» مبتني بر بيانيه گام دوم تدوين و تقديم رهبر معظم انقلاب كرد. اين سند هم بلافاصله مورد تأييد رهبر انقلاب قرار گرفت تا مسير حركت بسيج، مشخص‌تر و سريع‌تر از قبل طي شود.
در حال حاضر بيش از ۷۰۰ هزار نفر از جوانان در قالب ۴۲ هزار گروه جهادي در صحنه‌هاي مختلف امدادي و آباداني و خدمت‌رساني به كمك محرومين مي شتابند و اين گروه ها روز به روز در حال گسترش هستند.
در همين راستا رئيس سازمان بسيج مستضعفين ظهر روز گذشته در حاشيه اجراي طرح نهضت كمك مؤمنانه و رونمايي از جبهه خرمشهري‌ها با اشاره به اجراي پروژه‌هاي محروميت‌زدايي در كشور اظهار داشت: ۱۲ هزار پروژه در زمينه‌هاي مختلف به بهره‌برداري رسيده‌است. در سال جاري پروژه‌هاي زيادي از جمله ساخت خانه محرومان، جاده‌هاي روستايي، خانه‌هاي بهداشتي، سالن‌هاي ورزشي و غيره در دست اجرا است.
سردار غلامرضا سليماني كه براي بازديد و افتتاح پروژه‌هاي خدمات‌رساني و محروميت‌زدايي سپاه كربلا، وارد مازندران شده‌بود، با بيان اينكه ساخت ۵۰ هزار واحد مسكوني براي محرومان جزو پروژه‌هاي اولويت‌دار بسيج به شمار مي‌رود، سهم استان مازندران را از پروژه‌هاي محروميت‌زدايي را قابل‌توجه دانست و گفت: بيش از هزار واحد آن سهم استان مازندران است.
سردار سليماني در حاشيه افتتاحيه طرح ملي جبهه خرمشهري‌ها در مصلاي بابلسر، از بهره‌برداري بيش از 10 هزار پروژه در زمينه‌هاي مختلف، در سال گذشته خبر داد و گفت: سهم بسيج سازندگي سپاه كربلا در پروژه‌ها سهم قابل‌توجهي بوده‌است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اين مطلب كه بسيج سازندگي سپا‌ه كربلا از سازمان‌هاي فعال و برتر كشوري است، افزود: در سال جاري نيز بسيج سازندگي سپاه كربلا پروژ‌هاي قابل‌توجهي را در دست دارد كه از جمله ساخت خانه‌هاي محروم، ساخت خانه‌هاي بهداشت، ساخت جاده‌هاي روستايي، احداث سالن‌هاي ورزشي و نيز رفع مشكلات روستايي و مناطق حاشيه‌نشيني شهر‌ها است.

همراه با صنايع، همگام با كشاورزان
سردار سليماني در ادامه از ساخت ۵۰ هزار واحد مسكوني براي محرومين در سال جاري با محوريت بسيج هم خبر داد و در بخش ديگري از سخنان خود به اجراي طرح شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني هم اشاره كرد و افزود: اين طرح در كنار وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشكي استان‌ها فعال بوده و در حال حاضر نيز ادامه طرح و كمك به واكسيناسيون مردم در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاري بسيج، سردار سليماني خاطر نشان كرد: با توجه به توليد واكسن در كشور و واگذاري به شبكه‌هايي كه مسئوليت اين كار را دارند ان‌شاء‌الله شاهد افزايش حجم واكسيناسيون در كشور باشيم.

حل مشكلات واحدهاي صنعتي با «صنعت‌يار»
گفتني است اجراي طرح «صنعت‌يار» بسيج هم سال گذشته كليد خورد كه در اين راستا سازمان بسيج براي حل مشكلات واحدهاي صنعتي، بخشي با عنوان كلينيك صنعت راه‌اندازي كرد. فروردين امسال در نخستين گام ۴۰۰ واحد صنعتي متوسط و كوچك در استان گيلان براي عارضه‌يابي شناسايي شد.
در راستاي اين طرح، وضعيت واحدهاي صنعتي پايش، دسته‌بندي و اولويت‌بندي مي شود و متناسب با مشكلات مالي و قانوني و بازاريابي و تكميل زنجيره توليد و با كمك اساتيد دانشگاه و شركت‌هاي دانش‌بنيان اقدام به ارائه راهكار و رفع موانع مي‌‌شود.
اقدام ديگري هم با عنوان طرح «همگام با كشاورز» در سال جاري در سازمان بسيج راه‌اندازي شده‌است. در حال حاضر حجم قابل‌توجهي از پوشش جنگلي صنوبر و مزارع برنج شمال كشور را با هدف پر كردن خلأ عملكرد و بالا بردن بهره‌وري در سطح، تحت پوشش اين طرح قرار داده‌اند.
اواسط فروردين ماه هم سردار غلامرضا سليماني در گفت وگوي ويژه خبري در صدا و سيما خبر داد كه سازمان بسيج مستضعفين ايجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال جاري را هدف‌گذاري كرده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار