کد خبر: 1048824
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
حامد جمالی

كاش لحظات خوب هيچ گاه در ذهن انسان باقي نمي‌ماند، خاطراتي كه ياد آنها حسرتي تلخ برايمان به ارمغان مي‌آورد. ياد خانه پدربزرگ و مادربزرگ با آن حال و هوايي كه توصيفش براي همگان آشناست؛ لبخند‌هاي پر مهر و محبت آنها در لابه‌لاي چروك‌هاي صورتشان منظره‌اي به ياد ماندني را در ذهنمان به جاي گذاشته است.
دورهمي‌هاي شلوغ و با صفا كه غم و غصه را زمينگير كرده بود. همه خاله و دايي‌ها با فرزندانشان دور هم جمع مي‌شدند و بهترين لحظات را در كنار پدربزرگ و مادربزرگ رقم مي‌زدند، مهماني‌هايي كه به هر بهانه‌اي تشكيل مي‌شد و سرشار از شادي و صميميت بود. من كه آن دوران را به ياد مي‌آورم احساسم اين است چيزي به اسم غم وجود نداشت و غم واژه‌اي جديد است كه الان بر ما حاكم شده است. آن دنبال هم دويدن‌ها و دور حوض چرخيدن‌هايي كه با بچه‌ها داشتيم و تمام درگيري ذهني‌مان بازي بود. مگر مي‌شود كه به‌يكباره همه چيز تمام شود. آن همه ديد و بازديد،آن همه دوست داشتن‌ها، من معناي زندگي را آنگونه فهميده بودم.
اما چه شده است با اينكه امكانات الان بسيار بهتر و بيشتر است، ولي از هم بي‌خبر هستيم.
شايد مادربزرگ از همه ما بيشتر ناراحت است، او هر لحظه استكان‌هاي كمر باريك با نعلبكي‌هاي گل سرخ را آماده مي‌كند و چايي پر عطر دم شده‌اش را بار‌ها مي‌ريزد، اما كسي نيست او را از تنهايي در بياورد، احساس مي‌كنم روح خانه پدربزرگ و مادربزرگ پر كشيده و ديگر آن صفاي گذشته را ندارد. هرچند شيوع كرونا ناگزير رفت و آمدها را محدود كرده است، اما مي‌توان هرازگاهي جوياي حال يكديگر بود.
امروزه مي‌بينيم برادر و خواهر بر اثر كوچك‌ترين مسائل سال‌هاست با هم حرف نمي‌زنند و چنان كينه به دل گرفته‌اند كه گويا دشمن همديگر‌ند. به نظر مي‌رسد سبك زندگي بي‌روح و خاموش غرب در جامعه ما سايه انداخته است، در حالي كه جامعه اسلامي- ايراني ما داراي فرهنگي غني و با صلابت است كه هيچ جاي دنيا مثلش را ندارد.
دين مبين اسلام اهميت زيادي به مسئله صله رحم داده است و بارها مسلمانان را به اين فضيلت اخلاق دعوت و همچنان كه براي انجام آن آثار فراواني بيان كرده به همان اندازه آثار سوء براي ترك كننده آن ذكر كرده است. اهميت اين امر آنقدر زياد است كه علامه مجلسي در كتاب شريف بحارالانوار 110 حديث درباره صله رحم بيان كرده و تمام ابعاد و زواياي آن را مورد بررسي قرار داده است. صله رحم رزق را زياد مي‌كند و فقر را از بين مي‌برد.
عمر افزايش مي‌يابد و بلا كم مي‌شود. موجب خوش اخلاقي مي‌شود و اينها تنها بخشي از آثار دنيوي صله رحم است و از آنجا كه اجر و پاداش اصلي در سراي ديگر است براي اين فضيلت اخلاقي آثار اخروي فراواني را فرموده‌اند كه هر روشن دلي را شوق مي‌دهد به سوي فراگيري اين فضيلت به ياد رفته.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار