کد خبر: 1048795
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کدخدایی:
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست گفت: شورای نگهبان درباره توصیه‌ها گوش شنوایی ندارد و به توصیه‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه احتمال اینکه از ۵ روز دوم برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده حداکثری را می‌کنیم، گفت: زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد؛ هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد، افزود: خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری، صلاحیت‌شان احراز می‌شود.

کدخدایی در خصوص شیوه رأی گیری در شورای نگهبان گفت: شیوه رأی گیری در شورای نگهبان مخفی و کتبی است؛ برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر باید ۷ نفر رأی مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تایید صلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد. حتی نمی‌توان درباره تعداد کاندیداهای نهایی حدس هم زد.

وی درباره رجل بودن بانوان تاکید کرد: قانون منعی برای ثبت نام ندارد و بانوان گرامی هم می‌توانند ثبت نام کنند و طبیعتاً شرایط‌شان بررسی می‌شود.

کدخدایی گفت: درباره داوطلبان باید دلایل مثبته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم داوطلبان را تأیید صلاحیت کنیم. قانون گذار شورای نگهبان را مکلف کرده که در هر دوره‌ای افراد را بررسی کند، حتی رئیس جمهور یا نماینده مجلسی که یک دور حضور داشته، برای دور بعد دوباره بررسی صلاحیت می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست، گفت: شورای نگهبان درباره توصیه‌ها گوش شنوایی ندارد و به توصیه‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد.

وی در خصوص نامزدهای پوششی اظهار کرد: سخنگوی شورای نگهبان: کسی که به او نامزد پوششی می‌گویند ولی از نظر داشتن شرایط قانونی، شرایط را داراست، از نظر حقوقی قانون منعی برای او نگذاشته و چیزی تعیین نکرده و در واقع منعی برای کاندیداهای پوششی (آنهایی که شرایط قانونی را دارند) در قانون وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم، بلکه می‌گوئیم شرایط را در فلان فرد احراز کردیم و در فرد دیگری این شرایط را احراز نکردیم.

کدخدایی ادامه داد: اگر کسی درباره عدم‌احرازش مراجعه کند، دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: تا روز قبل از برگزاری انتخابات اگر اسناد یا مدارکی به دست‌مان برسد که تعیین کننده باشد، آن مدارک را بررسی می‌کنیم.

وی گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی معمولاً در هر انتخابات، شرایطی را درباره منافع ملی از نظر مسائل قومیتی و غیره تعیین می‌کند. اگر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند که مثلاً فلان کاندیدا، منافع ملی را رعایت نکرده و یا تعرضی به منافع ملی کرده، مجدداً صلاحیت آن کاندیدا را بررسی می‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان ابداً اعمال سلیقه نمی‌کند گفت: چند روز دیگر اسامی کاندیداهای نهایی اعلام می‌شود و وارد فضای تبلیغات می‌شویم؛ کاندیداها از سخنان فریبنده و وعده‌های خلاف پرهیز کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان تاکید کرد: ما قول داده‌ایم که هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم را تضمین کنیم و مردم با توجه به تدابیری که اندیشیده شده، با خیال راحت در روز انتخابات پای صندوق‌ها حاضر شوند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار