کد خبر: 1048742
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
محمود حکیمی

سرانجام جنگ 11 روزه بین رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی غزه با برقراری آتش‌بس در ساعت 2 بامداد روز جمعه 21 مه به پایان رسید. این جنگ با در نظر گرفتن سه هفته جنگ در 2008 و جنگ51 روزه 2014، کوتاه‌‌‌‌‌ترین مدت زمان درگیری بین دو طرف به حساب می‌آید و این نکته به تنهایی گویای تغییر قابل توجه در شرایط میدانی و بین‌المللی است که باعث شده رژیم صهیونیستی مجبور به تن دادن به شرایط آتش‌بس بشود. علاوه بر این، تحولات دیگری در جنگ اخیر رقم خورده که بعضی از آنها کاملاً تازگی داشت و با توجه به این پیامد‌‌‌‌ها است که می‌توان گفت این جنگ با وجود کوتاه بودن مدت زمان آن، نقطه عطف قابل‌توجهی را در تاریخ جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی رقم زده است.
اولین تحولات مربوط به اوضاع میدانی می‌شود که بی‌شک در این زمینه، قدرت موشکی مقاومت حرف اول را می‌زند. همچنان که تحلیلگر امور رژیم حاتم ابوزایده بیان کرده، کسانی که وقایع بعد از 1948 و تشکیل رژیم صهیونیستی به این سو را رصد کرده باشند، هرگز ندیده‌اند که سرتاسر فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌‌‌‌‌ها قرار بگیرد. در واقع، حملات موشکی مقاومت در دو جنگ گذشته بیشتر محدود به جنوب اراضی اشغالی‌‌‌‌ می‌شد اما جبهه مقاومت این بار توانست عملاً ثابت کند که قدرت هدف قرار دادن تمام سرزمین اشغالی حتی مراکز حیاتی در شهرهای حیفا و تل‌آویو را دارد. علاوه بر این، حجم بالای آتشباری مقاومت حتی تحلیلگران رژیم صهیونیستی را نیز حیرت‌زده کرده بود. شنیده شدن 7030 بار آژیر خطر در سرتاسر سرزمین اشغالی اتفاق بی‌سابقه‌ای بود و خبرگزاری فرانسه در روز دهم نبرد گزارش کرد: حماس با وجود نزدیک به 15 سال محاصره، با تعدد حملات خود به تل‌آویو و دیگر شهرها، اسرائیلی‌‌‌‌‌ها را غافلگیر کرده و قدرت شلیک حماس هم از نظر تعداد موشک و هم از نظر برد، بسیار بیشتر شده و انتقام از اسرائیل سریع و ویرانگر شده است. این واقعیت میدانی ثابت کرد که درگیری از این پس تغییر کرده است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند همانند دفعات قبل، با اطمینان خاطر از امنیت شهرهای مرکزی و شمالی خود به مقاومت حمله کند.
از سوی دیگر، این جنگ عرصه نبرد با رژیم صهیونیستی را از غزه به دیگر مناطق اشغالی کشاند و نشان داد که این رژیم دیگر مثل گذشته در یک جبهه و مقابل غزه قرار نگرفته است. در واقع، مهلت فرمانده گردان‌های عزالدین قسام محمد الضیف به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به تجاوزاتش به مسجدالاقصی و محله الشیخ جراح نقطه عطفی در گسترش جبهه مقاومت از غزه به دیگر مناطق بود و باعث شد انسجام و یکپارچگی در صفوف فلسطینی‌‌‌‌‌ها در مقابل رژیم صهیونیستی به وجود بیاید. با توجه به این نکته باید گفت که معادله مقابله تغییر کرده است، به نحوی که مقاومت به عنوان عنصر فعال نه تنها در مقابل تجاوز به غزه ایستادگی می‌کند بلکه در مقابل هرگونه تجاوزی از سوی رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌‌‌‌‌ها چه در غزه و چه در کرانه باختری و حتی عمق اراضی اشغالی واکنش نشان می‌دهد. بی‌شک این یک تغییر قابل‌توجه در تاریخ رویارویی مقاومت است که باعث می‌شود مقاومت در موضعی فعال و در دفاع از تمامی فلسطینی‌‌‌‌‌ها قرار بگیرد. این تغییر به نوبه خود عامل بازدارنده‌ای است که بر محاسبات فرماندهان ارتش صهیونیستی تأثیر می‌گذارد و این بار نیز با وجود آمادگی کامل نیروی زمینی این ارتش برای تهاجم و ورود به غزه اما در نهایت، سربازان آنها حتی یک گام نیز به داخل غزه برنداشتند. به این ترتیب، تعریف دامنه تقابل با این تغییر بسیار گسترده‌تر از قبل شده و رژیم صهیونیستی برای هر تهاجمی در آینده نه تنها باید بر توان نظامی مقاومت غزه حساب کند بلکه باید عواقب تهاجمش را در کرانه باختری و دیگر مناطق مثل لاد، عکا و حیفا و حتی بروز یک جنگ داخلی را نیز در نظر داشته باشد. به این ترتیب، جنگ 11روزه اخیر با وجود کوتاهی زمان آن نسبت به دو جنگ قبلی، پیامدهای اساسی و قابل‌توجهی را به دنبال داشته که باعث می‌شود مقاومت اسلامی فلسطین وارد دوره تازه‌ای از حیات خود بشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار