کد خبر: 1048645
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
درحالیکه کارشناسان، کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها در تهران را به خاطر شرایط آب و هوایی و کوتاه مدت می‌دانند، عضو شورای شهرتهران این کاهش جمعیت را حاصل مدیریت موفق مدیریت شهری در دوره خود عنوان کرد!
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و نود و دومین جلسه این شورا با اشاره به اینکه چهار سال پیش یکی از معضلات جدی تهران در آستانه تابستان، سفیدبالک‌ها یا همان مگس‌های سفید بودند، گفت: این حشرات مزاحم نزدیک به سه سال است دیگر در تهران دیده نشده‌اند که این موضوع تلاش مدیریت شهری را نشان می‌دهد.

وی مدیریت شهری دوره گذشته را در ورود سفید بالک‌ها به شهر تهران مؤثر دانسته بود و ادعا کرد که با اصلاح پوشش‌های گیاهی و نیز مدیریت چگونگی جمع‌آوری شاخ و برگ‌ها در دوره پنجم سفید بالک‌ها به زیست‌گاه خود برگشته‌اند.

این ادعا در حالی در صحن علنی شورای شهر مطرح شده است که زیستگاه سفیدبالک‌ها به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست در آسیای شرقی است و مشخص نیست که چطور این مگس‌های سفید به قول این عضو شورای شهر توانسته‌اند کیلومتر‌ها را طی کرده و به زیستگاه خود بازگردند.

امکان کنترل سفیدبالک‌ها در تهران تقریباً غیرممکن است

علیرضا نادری حشره شناس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این موضوع این‌طور توضیح داد که کنترل جمعیت سفید بالک‌ها در شهری به وسعت تهران تقریباً غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه این مگس‌های سفید در شرایطی در تهران افزایش یافتند که از لحاظ آب و هوایی این کلان شهر در شرایط زمستان خشک و بی بارش به سر می‌برد، گفت: شرایط اکولوژیکی در سال‌هایی که با طغیان سفیدبالک‌ها در تهران مواجه بودیم برای زادآوری این حشره محیا بوده است.

شهرداری ظرفیت مدیریت سفیدبالک‌ها را در گستره شهر تهران ندارد

این کارشناس ادامه داد: سفیدبالک‌ها سال‌های پیش وارد تهران شده‌اند و نمی‌توان ادعا کرد که به طور کلی از بین رفته‌اند، چون شهرداری تنها امکان مدیریت بخش کوچکی از فضای شهری را دارد و دسترسی به محیط حیاط و باغات خصوصی تهران برای کنترل جمعیت این مگس‌ها که عمدتاً بر روی درختان توت کاغذی رشد و نمو می‌کنند، ممکن نیست.

وی از امکان طغیان مجدد سفیدبالک‌ها در تهران خبر داد و گفت: رشد جمعیت این مگس‌های سفید در سال‌هایی که زمستان‌های سرد با بارندگی‌های زیاد مواجه هستیم کاهش می‌یابد، اما هیچ گاه جمعیت آن‌ها به طور کلی صفر نمی‌شود؛ و با مساعد شدن فضای زادآوری شأن در زمستان‌های گرم و خشک دوباره شاهد طغیانشان خواهیم بود.

نادری با اشاره به اینکه زمستان گذشته تهران نیز یک زمستان خشک و بی بارش بوده است، بر امکان طغیان مجدد سفیدبالک‌ها تاکید کرد.

اصلاح الگوی کاشت درختان، چالش اصلی فضای سبز تهران است

بنابراین با توجه به اینکه اصلاح الگوی کاشت درختان در تهران همچنان با ضعف‌های پیشین به قوت خود باقی است و درختان توت که میزبان اصلی سفیدبالک‌ها هستند همچنان در سطح شهر وجود دارد پذیرفتن این ادعا، پذیرفتنی نیست و شاید امسال هم شاهد حضور مجدد سفیدبالک‌ها در تهران باشیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار