کد خبر: 1048423
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
همزمان با تداوم حملات رژیم صهیونیستی با به‌روزترین تجهیزات نظامی علیه غیرنظامیان نوار غزه، همکاری‌های تل‌آویو و لندن، اخیرا و در سایه سکوت رسانه‌های انگلیسی در بخش‌های مختلفی روند روبه‌رشد چشمگیری داشته است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: انگلیس از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین و طی سه دهه قیمومت بر فلسطین برای گذاشته شدن سنگ بنای این رژیم در سال ۱۹۴۸ نقش بسزایی ایفا کرده؛ اما شاید لایه‌های پنهان همکاری‌های کنونی دو طرف در سایه سکوت رسانه‌های اروپایی و محرمانه بودن این همکاری‌ها خیلی به چشم نیامده باشد.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، امروز (پنجشنبه)، در گزارشی در این خصوص نوشت، شاید بسیاری ندانند که روابط میان لندن و تل‌آویو همچنان هم در سطح آموزش نظامی، مسلح‌سازی، برگزاری رزمایش‌های مشترک و همچنین در سطح همکاری فشرده اطلاعاتی استوار است.

الاخبار ادامه داد، همانطور که رود نیل به مصر جان بخشید، انگلیس نیز به اسرائیل جان بخشیده است؛ لندنی که ایده میهن ملی را برای یهودیان در فلسطین بدعت گذاشت و تلاش‌های دیپلماتیک، نظامی و تبلیغاتی بسیار زیادی کرد تا این طرح-صرفا با اعمال زور علیه ترکیب جمعیتی منطقه- تحمیل شود؛ همان انگلیسی که در سه دهه اشغال فلسطین که آن زمان قیمومت خوانده شد، زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی به منظور زمینه‌سازی برای تأسیس در سال ۱۹۴۸ آماده کرد.

این روزنامه لبنانی می‌افزاید، روابط گرم لندن و دست‌پرونده صهیونیست این کشور از آن زمان تاکنون همچنان ادامه دارد اگرچه این کشور بتدریج و پس از تجاوز فرانسه، انگلیس و اسرائیل به مصر در سال ۱۹۵۶ صدرنشینی در این رابطه را به آمریکا واگذار کرد.

الاخبار می‌نویسد، «شاید بسیاری ندانند که سطح روابط نظامی میان دو طرف، امروز، به جایی رسیده که می‌توان نام "شراکت کاملا راهبردی" بر آن نهاد چه از نظر آموزشی، مسلح‌سازی و برگزاری رزمایش وعملیات مشترک و همچنین همکاری فشرده اطلاعاتی در مناطق پرتنش خاورمیانه به‌ویژه در سوریه و لبنان و از سوی دیگر، هماهنگی‌های امنیتی و تبلیغاتی در اروپا و ارتباط با کشور‌های عربی [حاشیه]خلیج [فارس]».

این روزنامه در ادامه می‌آورد، به‌رغم آنکه از دستان انگلیس خون فلسطینیان، سوری‌ها، عراقی‌ها و یمنی‌ها می‌چکد؛ مطبوعات انگلیسی درباره جزئیات این شراکت کاملا سکوت اختیار کرده‌اند؛ انگلیسی که برای خاندان‌های عربی حاکم و هم‌پیمان تل‌آویو یک چتر حمایتی و امنیتی پولادین فراهم کرد.

طبق این گزارش، در راهبرد نظامی جدید انگلیس که تیم دولت «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور آن را در ماه مارس گذشته به‌روز کرده است، «اسرائیل یکی از شرکای اصلی و راهبردی [لندن]باقی مانده» و فرماندهان نظامی دو طرف چند ماه پیش از به‌روز شدن این استراتژی برای بخشیدن رنگ و بوی رسمی به این روابط در مسائل دفاعی و حمایت از «راهبرد نظامی رو‌به‌رشد» میان خود و تقویت آن یک توافق همکاری امضاء کردند؛ توافقی که «نیل ویگان» سفیر تل‌آویو همان زمان از امضای آن ابراز خرسندی کرد و درباره آن گفت این «به معنای تعمیق بیشتر همکاری نظامی ما خواهد بود» آن هم بدون هیچ اظهارنظری درباره مفاد این توافق.

الاخبار نوشت، اما طبق گفته ناظران متخصص، روشن است که دو ارتش «توانایی‌های خود را در زمینه دریایی، زمینی، هوایی و فضایی به اضافه جنگ سایبری و برنامه‌های الکترومغناطیسی ادغام می‌کنند».

این روزنامه به نقل از برخی وب‌سایت‌های متخصص در پایش فعالیت‌های سری دولت انگلیس، می‌آورد، فعالیت‌های آموزشی مشترک دوطرف یک مسئله کاملا معمول است اگرچه روند آن طی سال گذشته به دلایلی کاملا لجستیکی و مرتبط با همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، افسران صهیونیست در انگلیس دست‌کم در دو دوره، طی سال ۲۰۱۹، آموزش‌های نظامی پیشرفته‌ای دیده‌اند آن هم در حالی که خلبانان نیرو‌های هوایی پادشاهی انگلیس همچنان از آموزش پرواز مجازی استفاده می‌کنند؛ آموزشی که شرکت تسلیحاتی اسرائیلی «Elbit Systems» آن را مدیریت می‌کند و تمام امور مربوط به آن در پایگاه‌های هوایی انگلیس انجام می‌شود.

در ادامه اشاره شده است، مقر اصلی منطقه‌ای این شراکت راهبردی در شهر «اولدهام» (شمال منچستر) قرار دارد که در یکی از شعبه‌های آن در نزدیکی شهر «بیرمنگام» برای پهپاد‌ها موتور تولید می‌شود افزون بر هفت کارخانه دیگر در اطراف جزیره انگلیس که اجزای دیگری در آن ساخته می‌شود.

الاخبار در ادامه نوشت، اطلاعات نشان می‌دهد، افزون بر مشارکت خلبانان اسرائیلی و آمریکایی در رزمایش‌هایی نیروی هوایی اسرائیل در شرق دریای مدیترانه، همین خلبانان که جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکایی را که در این روز‌ها نوار غزه را هدف حملات خود قرار داده‌اند، هدایت می‌کنند، در رزمایش‌های هوایی مشترک با انگلیس و رزمایش مشترک با اروپایی‌ها که آلمان و ایتالیا نیز در آن مشارکت دارند، حضور دارند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد که عده‌ای از افسران اسرائیلی، به صورت دوره‌ای، در پایگاه هوایی «وادنگتون» که یکی از مراکز اصلی عملیات ناوگان هوایی جاسوسی انگلیس است، حضور دارند.

در این خصوص به «مایک وگستون» فرمانده نیرو‌های هوایی پادشاهی انگلیس اشاره شده که در ماه مارس گذشته میهمان همتای اسرائیلی خود بوده و در بحبوحه این میهمانی به خبرنگاران گفته است: «افتخار بازدید از نیرو‌های هوایی اسرائیل را داشتم. ما میراث مشترک و شراکت دائم‌مان را مورد توجه قرار دادیم و زمینه‌های مورد اهتمام بسیاری را کشف کردیم».

الاخبار می‌گوید دو طرف همانطور که در زمینه هوایی با یکدیگر همکاری دارند، در دریا نیز به همان میزان یا شاید بیشتر با یکدیگر همکاری می‌کنند بطوریکه نیرو‌های دریایی پادشاهی انگلیس سالانه در رزمایشی که تل‌آویو آن را در نزدیکی سواحل فلسطین اشغالی برگزار می‌کند، مشارکت دارند.

بر اساس این گزارش، افزون بر گروه نظامی انگلیسی در وابستگی این کشور در تل‌آویو و نیرو‌های حفظ امنیت هیأت‌های دیپلماتیک در فلسطین اشغالی، دست‌کم ده‌ها افسر انگلیسی به صورت دائم در فلسطین اشغالی از جمله در اراضی اشغالی فلسطین و کرانه باختری حضور دارند.

این روزنامه می‌افزاید، مشهور است که برخی گروه‌های انگلیسی، هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا را که وظیفه ضمانت پایبندی نیرو‌های تشکیلات خودگردان به همکاری‌های امنیتی با تل‌آویو را برعهده دارد، یاری می‌کنند.

الاخبار خاطر نشان می‌کند، به‌رغم آنکه بسیاری از تسلیحات تل‌آویو ساخت آمریکا هستند؛ اما میان انگلیس و تل‌آویو نیز به صورت مستمر مبادلات خرید تسلیحات به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در جریان است و لندن اجزای مورد استفاده در ساخت و نگهداری از جنگنده‌های آمریکایی مثل سامانه‌های شلیک موشک بالگرد‌های آپاچی و نمایشگر‌های عمودی جنگنده‌های اف-۱۶ را به تل‌آویو می‌فروشد آن هم در حالی که لندن برای دادن مجوز صادرات سلاح به اسرائیل یا شیوه استفاده از آن هیچ شروطی وضع نکرده و در مقابل خود نیز از تل‌آویو تجهیزات مخصوص جنگ دریایی خریداری می‌کند.

این روزنامه همچنین نوشت، انگلیس در حالی که برای جلوگیری ایران از دست‌یابی به توانمندی‌های نظامی صدای خود را بالا می‌برد، خود از دهه‌ها پیش به صورت فعال وظیفه تقویت توانمندی‌های هسته‌ای جنگی اسرائیل را برعهده داشته است که از جمله اقدامات آن می‌توان به مجهز کردن تل‌آویو به زیردریایی‌های هسته‌ای و مواد رادیواکتیو موردنیاز برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای مثل پلوتونیوم و اورانیوم اشاره کرد.

طبق این گزارش، متخصصان برآورد می‌کنند که تل‌آویو دست‌کم ۸۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که اثرگذاری این کلاهک‌ها کمتر از بمب‌های آمریکایی‌ها در هیروشیما و ناکازاکی نیست.

در ادامه این گزارش خاطر نشان شده است، البته حوزه‌ای که تل‌آویو و لندن بیشترین همکاری را در آن دارند، عملیات‌های اطلاعاتی فوق‌محرمانه است که «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۴ اسنادی محرمانه در این خصوص افشا کرد؛ اسنادی که همکاری استوار دستگاه جاسوسی آمریکا را با اشاره‌های فردی انگلیسی که با نام «GCHQ» شناخته می‌شود، به همراه همتایان آمریکایی و صهیونیست او را نشان داد که این یعنی هرگونه اطلاعات حساسی که برای تل‌آویو حائز اهمیت است، بدون هیچگونه محدودیتی از دستگاه‌های آمریکایی و انگلیسی عبور می‌کند.

الاخبار ادامه داد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز علنا و بار‌ها از همکاری دوجانبه با لندن تشکر کرده؛ همکاری‌هایی که باعث شد نیرو‌های این رژیم در بسیاری از موارد تلفات جانی نداشته باشند.

این روزنامه لبنانی افزود که پیش از موج عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با تل‌آویو، حضور انگلیس، چه تبعه‌های این کشور چه همکاری‌های رسمی، تجاری و نظامی برای صهیونیست‌ها یک چتر و پشتیبان برای نفوذ به مفصل‌های نظام‌های حاکم در آن کشور‌ها ایجاد کرد.

الاخبار در بخش پایانی گزارش خود آورد که برخی گروه‌های نظامی موسوم به «یگان‌های فرهنگی» نیز در کشور‌های عربی حضور دارند که اساتیدی-بعضا عرب- در دانشکده مطالعات شرق دانشگاه لندن آموزش آن‌ها را برعهده دارند.

به گزارش الاخبار، این گروه‌ها برای تضعیف روحیه مقاومت مردم محلی در برخی پایگا‌ه‌ها از جمله یک پایگاه منطقه‌ای در اردن مأموریت‌های جاسوسی انجام می‌دهند که یک افسر انگلیسی با تأکید بر همکاری لندن و تل‌آویو درباره کشور‌های منطقه در این خصوص به این روزنامه لبنانی خبر داد، فعالیت‌های یگان‌های فرهنگی انگلیس در این برهه به‌ویژه بر سوریه و در کنار آن لبنان و فلسطین اشغالی متمرکز است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار