کد خبر: 1048401
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
موزه آستان قدس رضوی در اختتامیه سیزدهمین دوره آیین انتخاب موزه برتر که از سوی کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم ایران) برگزار می‌شود، در صدر موزه‌های برتر کشور قرار گرفت.

در آئین بزرگداشت روز جهانی موزه، به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، از برگزیدگان سیزدهمین دوره انتخاب موزه برتر با تقسیم‌بندی موزه‌های خصوصی کوچک و بزرگ و موزه‌های دولتی کوچک و بزرگ تقدیر شد.

در این مراسم، ایکوم برگزیدگان خود را در ۱۳ شاخص شامل اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، گردآوری، نگهداری و حفاظت، مناسب‌سازی برای معلولان، تلاش برای بقاء، بازدید، معرفی، شعار موزه‌ها، پژوهش، آموزش، کودک و نوجوان و خلاقیت و نوآوری ارزیابی و معرفی کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  در گفت‌وگو با آستان نیوز در این رابطه گفت: موزه های آستان قدس رضوی برای اولین بار از 13 شاخص اعلامی ایکوم در 6 شاخص حائز رتبه شد.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی تصریح کرد: موزه آستان قدس رضوی از میان موزه‌های بزرگ دولتی، رتبۀ اول شاخص توسعۀ مدیریت و همچنین رتبۀ نخست شاخص گردآوری را از آن خود کرد.

وی افزود: این موزه در رتبۀ دوم شاخص بازدید قرار گرفت و در دو شاخص معرفی و پژوهش نیز رتبۀ سوم را کسب کرد. حسینی ادامه داد: موزۀ آستان قدس رضوی از سوی ایکوم در میان موزه‌های فعال در فضای مجازی قرار گرفت و این درحالی است که موزۀ آستان قدس رضوی در اختتامیۀ سیزدهمین دورۀ انتخاب موزۀ برتر، پس از موزۀ ملی ایران، حائز بیشترین رتبه در میان موزه‌های بزرگ دولتی کشور شده است.

وی با بیان اینکه سال 1399 به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا، آیین انتخاب موزه‌های برتر برگزار نشد، خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها موزه‌هایی که فعالیت‌های مجازی داشتند مورد تقدیر ایکوم قرار گرفتند که موزۀ آستان قدس رضوی به دلیل تلاش و همیاری ارزنده در جهت معرفی موزه و آثار موزه‌ای در فضای مجازی از سوی ایکوم مورد تقدیر قرار گرفت.

حسینی یادآور شد: موزۀ آستان قدس رضوی در سال 98 در دو شاخص توسعه مدیریت و گردآوری حائز رتبه برتر شده بود و این در حالی است که این موزه در سال 1397 نیز در سه شاخص گردآوری، پژوهش و بازدید به عنوان موزۀ برتر شناخته شده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار