کد خبر: 1048351
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
مسئول بسیج عشایری کشور گفت: امسال به دلیل کمبود بارندگی و خشکسالی به ویژه در مناطق شرقی و استان سمنان آبرسانی برای دام‌ها و مصارف خوراکی در مناطق عشایری از فروردین‌ماه آغاز شده‌است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: احمد سعیدی در گفتگو با فارس با اشاره به ۲۹ اردیبهشت سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج عشایر در سال ۵۹ اظهار داشت: سازمان بسیج عشایری از زیرمجموعه‌های بسیج اقشار تعریف شده‌است که در ۲۴ استان کشور مأموریت در رده‌های سازمانی در شش استان در سطح ناحیه بسیج و در بقیه استان‌ها رده سازمانی دارد. در کل کشور ۲ هزارو ۳۰۰ پایگاه بسیج عشایری در ۱۵۸ حوزه بسیج مقاومت عشایری مستقر هستند. در حال حاضر ۵۱۲ هزار بسیجی عشایر داریم که حدود ۵۰ درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند. البته این افراد بسیجی پرونده‌ای هستند، وگرنه از نظر تفکر همه عشایر کشور بسیجی به شمار می‌روند. وی افزود: جامعه عشایر از جمعیت ساکن و نیمه‌ساکن تشکیل شده که در مجموع ۳ میلیون و‌۵۰۰ هزار نفر هستند که از این تعداد یک میلیون‌و‌۲۰۰ هزار نفر عشایر کوچ‌رو هستند که این عشایر در ۵۹ درصد مساحت کشور پراکنده اند و در قالب ۲۱۲‌هزار خانوار زندگی می‌کنند. عشایر ۴۶ درصد گوشت قرمز دام سبک را تأمین می‌کند.

مسئول بسیج عشایری کشور گفت: همچنین ۳۵ درصد از صنایع‌دستی کشور و ۲۰ درصد از لبنیات کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

به گفته سعیدی امسال شهید شاخص جامعه عشایری، الله‌کرم محمودصالحی از ایل بزرگ بختیاری انتخاب شده که این شهید در چادگان در لشکر امام حسین (ع) خدمت می‌کرده که فرمانده دسته و آرپیجی زن گردان که معروف به شکارچی تانک بوده که بیش از ۹۹ تانک دشمن را در زمان جنگ منهدم کرده‌است و شهید خرازی به وی صفت ذوالیمین داد که به دو دست تیراندازی می‌کرد.

وی گفت: در بسیج عشایر از همه ظرفیت‌ها برای تولید و همچنین تنوع شغلی و تنوع درآمد خانوار عشایر استفاده می‌کنیم. همچنین امسال روی ارزش افزوده در زمینه تولید کرک و پشم دام‌های عشایر، کشت گیاهان دارویی، زنبورداری و گردشگری عشایری فعالیت می‌کنیم تا به درآمد خانوار‌های عشایر کمک شود. به گفته مسئول بسیج عشایری کشور، طرح همگام با عشایر نیز دنبال می‌شود که در دو فصل شامل افزایش بهره‌وری تولید گوشت دام سبک و همچنین ارزش افزوده کرک و پشم دام‌های عشایر با رویکرد اشتغال برای زنان عشایر دنبال می‌شود. در کشور سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز است که تولید داخل بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن تأمین می‌کند و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن از طریق واردات فراهم می‌شود.

سهم عشایر از تولید گوشت قرمز ۲۵ درصد

وی گفت: از ۴۵۰ هزار تن گوشت دام سبک مقدار ۱۹۰ هزار تن توسط عشایر تولید می‌شود ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود، اما متأسفانه وضع بهره‌وری دام سبک در کشور پایین است و در دنیا ۱۵۰ درصد است. در کشور ما کمتر از ۶۰ درصد یعنی به ازای هر ۱۰۰ دام سبک ۱۵۰ بره متولد می‌شود که باید برای افزایش گوشت و درآمد برای عشایر این رقم بهره‌وری را بیشتر کنیم.

به گفته این مسئول، همچنین دام‌های عشایر حدود ۲۰ درصد دچار سقط جنین، ۱۰ درصد مشمول قسری و ۱۰ درصد تلفات است. البته نمی‌توان این میزان تلفات را به صفر رساند، اما می‌توان کاهش داد. ما در دنیا از نظر بهره‌وری دام سبک رتبه ۱۳ تا ۱۴ هستیم، در دنیا میانگین بهره‌وری دام سبک ۱۵۰ درصد و در کشور ما زیر ۶۰ درصد است.

سعیدی همچنین ادامه داد:‌طرح افزایش بهره‌وری توسط بسیج عشایر دنبال می‌شود که در دو محور خدماتی و زیرساختی شامل آموزش، ارتقای دانش، تغذیه و بهداشت دام و جلوگیری از بیماری‌های دام توسط بسیج عشایر دنبال می‌شود. طبق برنامه ۴ میلیون رأس دام در شبکه بهداشت عشایری زیر نظر کارشناسان قرار می‌گیرند که برای این منظور ۲۲۰ مدرس برای آموزش به عشایر تربیت شده‌اند و تعدادی نیز دامپزشک آموزش دیده‌اند و در شبکه دام‌های عشایر تاکنون ۱۷‌هزار دامدار عشایر را عضو کرده‌ایم و برای امسال هم دنبال این هستیم که ۴‌میلیون دام عشایر را زیر پوشش شبکه بهداشت عشایر قرار دهیم که در حال حاضر ۶/۲ میلیون دام در این شبکه قرار دارند و ۴/ ۱‌میلیون دام نیز به این شبکه اضافه می‌شوند و برای این شبکه تهیه محتوا برای دامداران از نظر تغذیه و مراقبت از دام‌ها و نوزاد دام‌ها ارائه می‌شود. وی عنوان کرد: بخش اصلاح نژاد دام عشایر را در چهارمحال و بختیاری با نژاد‌های بومی شروع کرده‌ایم که به عنوان ذخیره ژنتیکی از دام‌های محلی برای ایجاد امنیت غذایی با همکاری دانشگاه امام حسین (ع) و دانشگاه شهرکرد به صورت آزمایشی شروع کرده‌ایم.

اصلاح دام عشایر با نژاد‌های بومی

مسئول بسیج عشایری کشور گفت: ما اعتقادی نداریم که از دام‌های نژاد خارجی برای جامعه عشایر استفاده کنیم، چون دام‌های عشایر روزانه چندین کیلومتر راهپیمایی می‌کنند که دام‌های خارجی برای پرواربندی و نه استفاده در کوه‌ها مناسب است.

سعیدی همچنین اظهار داشت: بهترین نژاد‌ها برای جامعه عشایر نژاد بومی هستند که در برخی نژاد‌ها با توجه خوراک مناسب دوقلو و سه‌قلوزایی هم مشاهده شده البته به ترسالی هم بستگی دارد.

وی در مورد تنوع‌بخشی به درآمد خانوار عشایر گفت: یکی از سیاست‌های ما در کنار مسائل فرهنگی و اجتماعی تنوع دادن به اقتصاد خانوار عشایر است که در این زمینه طرح پشم و کرک در جهت ایجاد ارزش افزوده و اشتغال برای زنان عشایر دنبال می‌شود.

برنامه افزایش بهره‌وری تولید دام عشایر

مسئول بسیج عشایری کشور همچنین گفت: کشت گیاهان دارویی، گردشگری عشایر و فروش لبنیات و همچنین صنایع دستی در کنار افزایش بهره‌وری در دام‌های عشایر دنبال می‌شود. امسال برای فرآوری ۶۰ هزار تن کرک و پشم دام‌های عشایر برنامه داشتیم که ۲۰ هزار تن از پشم و کرک عشایر از خام‌فروشی و قاچاق جلوگیری کردیم. کرک دام عشایر از قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان توسط عشایر به دلالان فروخته می‌شود که دلالان همین پشم و کرک را بدون فرآوری کیلویی ۵۰ دلار به خارجی‌ها می‌فروشند و خارجی‌ها هم از این ماده اولیه ۱۵۰ دلار به دست می‌آورند، یعنی کرک و پشم عشایر تا ۳۰۰ درصد سودآوری دارد که اگر تبدیل به نخ شود می‌تواند سه برابر ارزش افزوده برای دامدار ایجاد کند و ما می‌خواهیم این ارزش افزوده نصیب تولیدکننده و خانوار و زنان عشایر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار