کد خبر: 1048084
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
زمانی که اولین پهپاد‌های دست‌ساز ایران در دهه ۶۰ شمسی به پرواز درآمدند کمتر کسی تصور می‌کرد این پرنده‌های ابتدایی واقعاً به یک ابزار جدی و تغییردهنده میدان تبدیل شوند، اما اکنون می‌توان گفت که توان پهپادی ایران به یک قدرت تمام‌عیار در عرصه جهانی تبدیل شده است
سرویس سیاست جوان آنلاین: با امضای تفاهمنامه بین وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی ایران قدم بزرگی برای تجهیز این نیروی نظامی به پهپاد‌های مسلح با تیراژ بالا برداشته شد. این اتفاق مهم می‌تواند نیرو‌های نظامی ایران را از لحاظ دسترسی به توان بالای تهاجمی پهپادی در رتبه بالاتری قرار دهد، آن هم در شرایطی که پهپاد‌ها تبدیل به سلاح راهبردی شده‌اند که عملاً می‌توانند استیلای هوایی امریکایی‌ها را بر فراز منطقه خاورمیانه به چالش بکشند و سلاح‌های تدافعی آن‌ها را نیز خنثی کنند.

زمانی که اولین پهپاد‌های دست‌ساز ایران در دهه ۶۰ شمسی به پرواز درآمدند کمتر کسی تصور می‌کرد این پرنده‌های ابتدایی واقعاً به یک ابزار جدی و تغییردهنده میدان تبدیل شوند، با این حال می‌توان گفت که توان پهپادی ایران امروز به یک قدرت تمام‌عیار در عرصه جهانی تبدیل شده است.

پهپاد‌های اولیه ایران در ابتدا بسیار ابتدایی بودند و تنها برای شناسایی مواضع عراقی‌ها یا حملات محدود به کار می‌رفتند، اما به تدریج متخصصان دفاعی ایران توانستند این برنامه را به یک دارایی جدی برای نیرو‌های دفاعی ایران تبدیل کنند. اگر چه ابتدا این برنامه توجه چندانی را به خود جلب نکرد، اما به موازات برنامه موشکی ایران برنامه توسعه پهپاد‌ها نیز به سرعت در حال انجام بود. با همین مسیر پیشرفت، ایران در دهه اول قرن بیست و یکم توانست برای اولین بار دست به ساخت پهپاد‌های رزمی با برد هزار کیلومتر بزند. این پهپاد‌ها ابتدا برای اموری همچون مرزبانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما به تدریج پای آن‌ها به میادین نبرد نیز باز شد.

امروز ایران به یک بازیگر قدرتمند در عرصه پهپادی در دنیا تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که پهپاد‌های ساخت ایران کارنامه درخشانی در میادین از خود نشان داده‌اند، به عنوان مثال پهپاد‌های ساخت ایران توانستند عملکرد بسیار درخشانی را در مقابله با تروریست‌های تکفیری در سوریه داشته باشند یا در عراق به دولت این کشور در مقابله با داعش کمک کنند. زمانی که ایران برای انتقام از حملات تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی دست به حملات موشکی به غرب سوریه زد، این پهپاد‌های ایرانی بودند که بر فراز نقاط مورد حمله در حال رصد برخورد موشک‌ها بودند.

همچنین پهپاد‌های ایرانی بار‌ها و بار‌ها بر فراز ناو‌های امریکایی به خصوص در خلیج فارس و دریای عمان دست به عملیات شناسایی از ناو‌های امریکایی زده‌اند که مورد تأیید مقامات این کشور نیز قرار گرفته است.

در این میان نکته مهم‌تر انتقال فناوری ساخت پهپاد‌ها به نیرو‌های محور مقاومت است؛ اقدامی که سبب شده نیرو‌های محور مقاومت بتوانند بدون هیچ مشکلی نسبت به توسعه پهپاد‌ها بدون وابستگی به ایران اقدام کنند، به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های رژیم صهیونیستی توان بسیار بالای پهپادی حزب‌الله لبنان است.

اساساً حزب‌الله تاکنون چند عملیات مهم و مؤثر نفوذی علیه رژیم صهیونیستی داشته است. اولین مورد از این عملیات نفوذ به سال ۲۰۰۴ میلادی مربوط است. در سال ۲۰۰۶ و همزمان با جنگ ۳۳روزه دو بار پهپاد‌های انتحاری حزب‌الله به سمت مناطق داخلی فلسطین اشغالی پرتاب شدند.

اما شاید عملیات مهم نفوذ پهپادی حزب‌الله در اکتبر سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاده باشد؛ زمانی که یک پهپاد نفوذی حزب‌الله توانست به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کند و عملیات شناسایی را روی بسیاری از مناطق مهم و حیاتی رژیم صهیونیستی انجام دهد. اگرچه این پهپاد در نهایت توسط جنگنده‌های اف- ۱۶ رژیم صهیونیستی ساقط شد، اما نشان داد که تا چه اندازه سامانه‌های دفاعی این رژیم در مقابل چنین حملاتی آسیب‌پذیر هستند.

هم‌اکنون علاوه بر حزب‌الله لبنان جنبش حماس نیز در غزه در حال فعالیت جدی روی پهپادهاست تا بتواند ضربات خود را به این رژیم جدی‌تر وارد کند.

در درگیری‌های اخیر غزه نیرو‌های حماس توانسته‌اند با استفاده از پهپاد‌های بدون سرنشین اغلب مراکز فرماندهی و نقاط مهم رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهند. در نبرد انصارالله با عربستان سعودی نیز هواپیما‌های بدون سرنشین توانسته‌اند با ضربات مداوم تمام مراکز رژیم سعودی را مورد هدف قرار دهند. با این تفاسیر می‌توان این نکته را درک کرد که چرا نیرو‌های غربی به شدت نگران توان پهپادی ایران و متحدان ایران در منطقه هستند.

این مسئله زمانی قابل درک می‌شود که بدانیم هزینه استفاده از سلاح‌های پهپادی بسیار پایین خواهد بود.
همین هزینه پایین و مقاومت در مقابل هر گونه عملیات پدافندی سبب شده است بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین بار نیرو‌های امریکایی در منطقه در مقابل حملات پهپادی ایران آسیب‌پذیر باشند و دیگر خبری از امنیت هوایی مطلق نباشد.

چرا امریکایی‌ها اطمینانی به آسمان ندارند

ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام چندی پیش در جلسه استماع کنگره سخنانی بر زبان آورد که برای بسیاری از ناظران تازگی داشت. وی با اشاره به تهدید‌های روزانه ایران علیه امریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امریکا برتری هوایی خود را در خاورمیانه از دست داده است، گفت: استفاده گسترده ایران از پهپاد‌های کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی به این معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی]بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.

این جملات نشان داد تا چه اندازه توان پهپادی ایران می‌تواند برای امریکایی‌ها نشان‌دهنده یک کابوس واقعی باشد، این در حالی است که پیش از این امریکایی‌ها مهم‌ترین تهدید علیه خود را موشک‌های بالستیک می‌دانستند که به عنوان یک سلاح راهبردی، اما ارزان می‌توانست در اختیار کشور‌های مخالفشان قرار داده شود، با این حال تجارب نبرد‌های اخیر نشان داده است تهدید پهپاد‌ها جدی‌تر از آن است که برخی تصور می‌کردند. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت پهپاد‌ها امکان استفاده گسترده از آنهاست. از آنجا که پهپاد‌ها فاقد هزینه‌های بالای تولید در بسیاری از نمونه‌ها و مدل‌ها هستند می‌توان این انتظار را داشت که ساخت و توسعه تعداد بالایی از آن‌ها بدون هیچ محدودیتی امکانپذیر باشد. در ایران هم یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نیرو‌های مسلح تلاش برای دسترسی به همین امتیاز بوده است. تاکنون نیز رزمایش‌های متعدد پهپادی در یگان‌ها و نیرو‌های مختلف در حال برگزاری بوده است.

ارتش جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از دو رکن مهم نظامی کشور برنامه‌ریزی‌های گوناگونی را برای دسترسی به توان بالای پهپادی انجام داده است. هم اکنون هر سه نیروی اصلی ارتش در حال برنامه‌ریزی برای استفاده گسترده از پهپاد‌ها در مأموریت‌های خود هستند. در این میان شاید نکته اصلی ضرورت ساخت پهپاد‌ها در تیراژ بالاتر باشد که خوشبختانه قدم خوبی در این راستا روز گذشته بین ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع برداشته شد.

تحویل ۱۰۰۰ پهپاد به ارتش جمهوری اسلامی

توافقنامه راهبردی توسعه و ارتقای توان پهپادی و تجهیزات منصوب بر آن‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم، موسوی فرمانده کل ارتش و امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در ستاد فرماندهی ارتش امضا شد که بر اساس آن، در فاز نخست این توافقنامه، در مدت‌زمان کوتاهی، هزار فروند پهپاد توسط وزارت دفاع تولید و به ارتش تحویل می‌شود.

در آیین امضای این توافقنامه، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش گفت: امروز یک قرارداد بسیار خوب و مبارک با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران امضا شد. این قرارداد یک نقش اساسی در ارتقای کمی و کیفی قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح ایفا خواهد کرد.

وی افزود: لازم می‌دانم از باب شکر به درگاه خداوند و تشکر از مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و وزیر محترم دفاع یادآوری کنم که مردم شریف ایران در ماه‌های اخیر شاهد قدرت نوظهور پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش‌ها و بهره‌برداری‌های اطلاعاتی و عملیاتی بوده‌اند.

در ادامه امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه با این قرارداد کار قابل توجهی برای حوزه پهپادی ارتش انجام خواهد شد، گفت: خداوند منان را شاکر هستیم که قدم دیگری برای تقویت توان رزم ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران برداشته شد.

وی با تأکید بر اینکه امروز پهپاد‌ها نقش بسیار مهمی در ابعاد مختلف رزم اعم از شناسایی، رزمی و پهپاد هدف دارند، افزود: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی در رده پنجم یا ششم قدرت‌های دنیا قرار دارد و ما در تأمین پهپاد‌های پیشرفته مورد نیاز نیرو‌های مسلح خودکفا هستیم.

وزیر دفاع ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله ارتش جمهوری اسلامی ایران با فرماندهی و مدیریت مقتدرانه امیر سرلشکر موسوی در تعامل و همکاری با صنایع دفاع، در مدت‌زمان کوتاهی که در قرارداد مقرر شده است به نتایج بسیار خوبی دست خواهد یافت.

در آیین امضای توافقنامه راهبردی توسعه و ارتقای توان پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر دریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات ارتش، سردار سرتیپ مظفری‌نیا معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، امیر سرتیپ دوم آشنا معاون آماد و پشتیبانی ارتش و امیر سرتیپ دوم خواجه‌فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز حضور داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار