کد خبر: 1048080
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
مدیر عامل صرافی رمزارز کریپتولند با دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد، البته شایعاتی وجود داشت که ریزش ۶۰ درصدی ارزش رمز‌ارز BRG در اثر نوسانگیری صرافی فوق انجام گرفته‌است
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیر عامل صرافی رمزارز داخلی با بیش از ۲۰۰ هزار کاربر بازداشت شد؛ این رویداد بسیاری از ایرانی‌های دارنده رمز‌ارز را به سمت صرافی‌های خارجی جهت مبادلات ارز‌های دیجیتال هدایت خواهد کرد، در این میان باید گفت طی یک هفته اخیر شاهد سقوط ارزش رمز ارز‌های هستیم به طوری که بیت کوین حداقل ۲۵ درصد ریزش را تجربه کرده است.

گزارش‌ها بیانگر آن است که ۱۲ میلیون ایرانی رمز‌ارز دارند که اغلب این اشخاص طی شش ماه گذشته به این بازار ورود کرده‌اند و شیوه تهیه این محصول الکترونیکی نیز به شکل خرید آنلاین بوده‌است، با توجه به اینکه این روز‌ها اخبار نگران‌کننده‌ای در رابطه با مسدود‌سازی درگاه پرداخت صرافی‌هایی که به معامله‌گران رمز‌ارز‌ها خدمات می‌دهند، در جامعه منتشر شده، طبیعی است که سرمایه گذاران نسبت به دارایی دیجیتال خود نگران باشند.

بعد از نوسان شدید بازار سرمایه در سال ۹۹ بسیاری از سهامداران مالباخته در بازار سهام، که از وضعیت اداره و روند بازار سهام خشمگین و ناراحت بودند، به شکل هیجانی وارد بازار رمز‌ارز‌ها شدند، این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد اغلب ایرانی‌های دارنده رمز‌ارز نیز طی شش ماه اخیر وارد این بازار شدند، حال با توجه به ریسک‌هایی که متوجه بعد حقوقی سرمایه‌گذاری در حوزه رمز‌ارز‌ها در ایران است و همچنین ارزش ارز‌های دیجیتال نیز مدتی با نوسان‌های قابل‌ملاحظه همراه شده‌است، بی‌شک سرمایه‌گذاران در حوزه رمز ارز‌ها دچار نگرانی شده‌اند.

کوچ به سمت صرافی‌های خارجی

با توجه به ریسک‌های حقوقی که متوجه فعالیت در حوزه ارز‌های دیجیتال است، سرمایه‌گذاران ایرانی ارز‌های دیجیتال به جهت برخورداری از امنیت بیشتر به سمت صرافی‌های خارجی حرکت کردند، به طوری که روز گذشته حتی برخی از فعالان از کانال نوبیتکس به کانال کوینکس حرکت کردند، بدین ترتیب انتظار می‌رود طی روز‌های آتی نیز شاهد کوچ سرمایه‌گذاران در حوزه ارز‌های دیجیتال به سوی صرافی‌های خارجی باشیم. در پی رشد‌های حیرت انگیز رمز‌ارز‌ها چند روزی می‌شود که ارز‌های شاخص دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم سقوط‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند، به طور نمونه بیت‌کوین تنها در یک هفته گذشته ۲۵ درصد سقوط را تجربه کرد.

روز خونین بازار جهانی ارز‌های مجازی

ریزش ارز‌های مجازی آنقدر سنگین است که برخی از رسانه‌های این ریزش را دوران خونین ارز‌های مجازی توصیف می‌کنند.

ارزش بیت‌کوین با ۶/ ۹ درصد سقوط به حدود ۴۴‌هزار‌و‌۵۰۰ دلار رسیده‌است. این قیمت نسبت به هفته پیش هم ۴ /۲۴ درصد پایین‌تر است.

سقوط قیمت بیت‌کوین باعث شد تا پس از مدت‌ها ارزش کل بازار بیت‌کوین به زیر ۹۰۰ میلیارد دلار آمده و هم اکنون به رقم ۸۳۹ میلیارد دلار رسیده‌است. تعداد بیت‌کوین‌های موجود در جهان هم به ۱۸‌میلیون‌و‌۷۱۲ هزار‌و‌۵۰ عدد رسیده‌است. اتریوم هم ۱۲‌درصد سقوط کرده و در حالی که همین چند روز پیش بالای ۴ هزار دلار را دیده بود، هم اکنون حدود ۳ هزارو ۴۰۰ دلار در حال معامله است.

تنها در ۲۴ ساعت ۲۴۳ میلیارد دلار در بازار جهانی ارز‌های مجازی جابه‌جایی پول انجام شده و ارزش کل این بازار با کاهش ۳۱/ ۹ درصدی نسبت به دیروز به ۲ هزار و ۸۲ میلیارد دلار رسیده‌است.

از سوی دیگر سینا استوری، مدیر عامل صرافی رمزارز کریپتولند با دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد، البته شایعاتی وجود داشت که ریزش ۶۰ درصدی ارزش رمز‌ارز BRG در اثر نوسانگیری صرافی فوق انجام گرفته‌است.

براساس گزارش، تندیس بهترین سایت کسب و کار سال ۹۹ در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل به این صرافی اهدا شده‌بود. علاوه براین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل نیز به آموزشگاه کریپتولند تعلق گرفت.

شرکت یکتا اکسیر سبز با نام تجاری کریپتولند از سال ۹۶ به مدت چهار سال است که در زمینه بلاکچین و رمزارز‌ها فعالیت دارد و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فارسی زبان در سرتاسر دنیا از مشتریان این صرافی هستند. کریپتولند اولین و معتبرترین صرافی رمزارزی داخلی است که خدمات معاملاتی بیش از ۳۰۰ رمزارز را از جمله بیت کوین، تتر، اتر، لایت کوین و ریپل را عرضه می‌کند. این صرافی همچنین به صورت دو زبانه طراحی شده و از زبان‌های فارسی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اعلام کرده صرافی‌های داخلی مجوزی برای معاملات رمزارز‌ها ندارند، اما تعدادی از صرافی‌ها با هماهنگی بانک مرکزی این کار را انجام می‌دهند. هنوز مجوزی برای معاملات ارز‌های دیجیتال صادر نشده، البته هدفمند و قانونمند کردن این کار در دستور کار است. روز گذشته پس از چند روز گمانه‌زنی‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری با صدور اطلاعیه‌ای، دستگیری سینا استوری را تأیید کرد.

در این اطلاعیه آمده‌است: اعضای «توکن» غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر BRG به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و با دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی دستگیر شدند. مقابله با این شبکه که بنا بر گزارش‌های مردمی، رصد‌های میدانی و درخواست‌های کنشگران و مراکز تخصصی و علمی مربوطه، از حدود ۹ ماه پیش آغاز شده‌بود، اکنون و پس از کامل‌شدن تحقیقات و اثبات کلاهبرداری‌های آن برای کارشناسان این مرکز، وارد مرحله جدیدی شده و برخورد قضایی با آن در دستور کار دادسرای ویژه جرائم اقتصادی قرار گرفته‌است.

توکن یا TOKEN، یکی از انواع ارز‌های دیجیتال به حساب می‌آید که بدون نیاز به داشتن یک بلاکچین مجزا، برای خود، بر بستر بلاکچین دیگر ارز‌های دیجیتال به وجود می‌آید. از این‌رو تولید توکن‌ها با سادگی همراه است. نداشتن پشتوانه، تبلیغات شعاری، تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول و ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه مردم، موج‌سازی‌های جعلی و غیرواقعی و همچنین قیمت‌سازی جعلی تنها بخشی از شاخصه‌های کلاهبردارانه پروژه BRG است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار