کد خبر: 1047947
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
برخی خانواده‌ها معتقدند اجحاف است که یک دانش‌آموز چندین کتاب را با آموزش مجازی پشت‌سر بگذارد و به اتمام برساند، اما امتحانات به صورت حضوری برگزار شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علی‌اصغر محمدی کارشناس تعلیم و تربیت در یادداشتی نوشت: مسؤولان وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته‌اند که امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری برگزار شود؛ یکی از دلایلی آن‌ها برای این کار اعلام کرده‌اند تأثیر نمرات امتحانات نهایی در آینده تحصیلی دانش‌آموزان است.

بر این اساس امتحانات دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت آغاز می‌شود؛ ستاد ملی مقابله با کرونا هم با برگزاری این امتحانات به صورت حضوری به شرط رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی موافقت کرده است. البته برگزاری حضوری این امتحانات موجب نارضایتی و اعتراض جمعی از دانش‌آموزان پایه نهم و خانواده‌های آنان شده است.

دلایل مخالفت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان با برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم، نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا و برگزاری همه کلاس‌های درس در طول سال تحصیلی به صورت مجازی است و آن‌ها انتظار دارند امتحانات نیز به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شود.

با توجه به قرار داشتن در پیک چهارم کرونا، خانواده‌ها نگران هستند که با حضور دانش‌آموزان در فضای مدرسه، مبتلا به کرونا شوند حتی اگر امتحانات در فضایی برگزار شود که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. زیرا دانش‌آموزان در این سن شیطنت‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد. از این رو، ممکن است در فضای مدرسه فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت نکنند و با ابتلای خود، خانواده و دیگران را نیز به این ویروس مبتلا کنند.

از طرف دیگر این تصمیم در حالی گرفته شده که موج چهارم شیوع کرونا فراگیر شده و مسؤولان مربوطه در این باره دائماً هشدار می‌دهند، برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری باعث افزایش احتمال ابتلا به کرونا و طبیعتا ایجاد خطر برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کادر اداری و آموزشی مدارس می‌شود.

در همین حال معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم با توجه به این مسایل اعلام گفته «هر مدرسه‌ای که حوزه امتحانی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم است، اگر پروتکل‌های وزارت بهداشت را رعایت نکند، تعطیل می‌شود».

محسن فرهادی در این باره اعلام کرد: «با توجه به دلایلی که دوستان آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری داشتند، ما هم پیش شرط‌هایی در نظر گرفتیم تا دانش‌آموزان، والدین آن‌ها و همچنین اولیا مدرسه، نگرانی بابت حضور در مدرسه نداشته باشند. اولویت وزارت بهداشت، برگزاری امتحانات در فضای باز است که اگر مدرسه‌ای این شرایط را داشت، امتحان در محیط‌های باز برگزار شود».

برخی خانواده‌ها و کارشناسان معتقدند اجحاف است که یک دانش‌آموز چندین کتاب را با آموزش مجازی پشت‌سر بگذارد و به اتمام برساند، اما امتحانات به صورت حضوری برگزار شود.

همچنین نکته‌ای که نباید از آن غافل شد برگزاری کلاس‌های درس به صورت مجازی و تجربه موفق امتحانات غیرحضوری در طول یک‌سال اخیر و برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری است که می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

قطعا یکی از دغدغه‌های مسؤولان آموزش و پرورش در برگزاری حضوری امتحانات، رعایت بحث مهم عدالت آموزشی است. از این رو کارشناسان متعددی معتقدند که راه حل‌های گوناگونی برای رعایت عدالت آموزشی و غیرحضوری برگزار شدن امتحانات وجود دارد که به نظر می‌رسد این نظرات قابل تأمل و بررسی است.

پیشنهاد می‌شود مسؤولان وزارت آموزش و پرورش با قید فوریت کمیته‌ای تشکیل و با دعوت از کارشناسان، صاحب‌نظران و دانش‌آموزان، طرح‌ها و پیشنهادات مربوطه را بررسی و اجرایی کنند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار