کد خبر: 1047911
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
طالبان حملات خود را به نیرو‌های افغان در جنوب آغاز کرد
با پایان توافق آتش‌بس عید فطر در افغانستان، طالبان بار دیگر حملات خود به نیرو‌های امنیتی را از سرگرفت. نیرو‌های ارتش نیز عملیات پاکسازی مناطق جنوبی از عناصر طالبان را شروع کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که در روز‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر شروع دور جدید گفتگو‌های گروه‌های افغانی با طالبان در قطر منتشر شده، درگیری‌ها بین نیرو‌های طالبان و نیرو‌های امنیتی این کشور مجدداً شروع شده است. به گزارش شبکه طلوع‌نیوز، مقام‌های افغان در ولایت هلمند در جنوب این کشور اعلام کردند که نیرو‌های طالبان پس از سه روز آتش‌بس به مناسب عید فطر، بار دیگر حملات خود در ولایت هلمند را از سر گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، افراد طالبان به نیرو‌های افغان که مأمور دفاع از شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند هستند، حمله کرده‌اند. ارتش افغانستان گفته که توانسته حملات طالبان را سرکوب کند و اکنون اوضاع دوباره آرام شده است. لشکرگاه، پایتخت ولایت هلمند افغانستان و جایی است که خشونت بار دیگر پس از آتش‌بس عید فطر، شدت گرفته است. عطاءالله افغان، رئیس شورای ولایتی هلمند به خبرگزاری فرانسه گفت: جنگ بامداد یک‌شنبه شروع شده و همچنان در جریان است. وی گفت: «جنگجویان طالبان به ایست‌های امنیتی در حومه لشکرگاه، پایتخت ولایت هلمند و دیگر مناطق حمله کرده‌اند.» ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم به خبرگزاری فرانسه گفت: «آن‌ها (نیرو‌های افغان) عملیات را شروع کردند... تقصیر را بر گردن ما نیندازید.» به گفته ارتش افغانستان، در عملیات نظامی علیه طالبان ۲۱ جنگجوی طالبان کشته و ۱۳ نفر دیگر در هلمند مجروح شده‌اند. از سایر نقاط افغانستان تاکنون خبری مبنی بر زدوخورد‌های مسلحانه گزارش نشده است. همزمان با حملات طالبان، سپاه ۲۱۵ میوند مستقر در ولایت هلمند روز یک‌شنبه اعلام کرد که نیرو‌های دفاعی افغان مستقر در حوزه جنوب غرب این کشور و مناطق تحت فرماندهی سپاه ۲۱۵ میوند، عملیات‌های تهاجمی، پاکسازی و ضد تروریسم خود را پس از پایان آتش‌بس سه روزه آغاز کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، در صفحه رسمی فیس‌بوک این نهاد آمده که این عملیات‌ها در مناطق غربی شهر لشکرگاه، ولسؤالی ناوه و نهر سراج به طور همزمان آغاز شده است. براساس اعلام ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در تماس تلفنی فرماندهان ارتش در سراسر افغانستان با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور، غنی به آنان گفته بود: «اگر طالبان به جنگ ادامه می‌دهد، شما نیز برای مقابله با آن‌ها آمادگی‌های لازم را داشته باشید. این فرماندهان نیز به غنی اطمینان داده‌اند که اگر طالبان آتش‌بس نکردند و به جنگ ادامه دادند، در هر نقطه کشور سرکوب‌شان خواهند کرد.» بر اساس توافقات انجام شده آتش‌بس سه روزه برای عید فطر بین طالبان و نیرو‌های دولتی برقرار شده بود و با پایان یافتن این مهلت، دوباره درگیری‌ها شروع شده است. ابتدا گروه طالبان به مناسبت عید فطر آتش‌بس سه روزه را در این کشور اعلام کرد. دولت افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان، به نیرو‌های نظامی این کشور دستور رعایت آن را داد ولی گفت که آتش‌بس دائمی می‌خواهد، سازمان ملل و شماری از نهاد‌های بین‌المللی نیز خواستار آتش‌بس دائمی شدند ولی طالبان برقراری آتش‌بس دائمی را رد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، «با ادامه خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، در روز‌های آخر ماه رمضان حملات طالبان به مواضع نیرو‌های امنیتی افغانستان افزایش یافت، ولی به غیر از چند شهرستان، طالبان موفق به تسخیر مرکز ولایت‌ها نشد. نیرو‌های دولتی نیز اعلام کردند که عملیات گسترده را علیه طالبان سامان داده‌اند.»

صلح افغانستان در دست پاکستان

همزمان با خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان و تشدید درگیری‌ها در این کشور، اشرف غنی از کشور‌های منطقه و پاکستان خواست برای تحقق صلح کمک کنند. رئیس‌جمهور افغانستان در مورد تصمیم امریکا برای خارج ساختن نیروهایش از افغانستان به نشریه اشپیگل گفت: «امریکا بر اساس منافع خود یک تصمیم استراتژیک گرفته است و من به آن احترام می‌گذارم، چون ابراز خشم، کینه و ناامیدی در این مورد بی‌فایده است. او گفته وقت آن است که به آینده و مشارکت میان دو کشور با تغییر رویکرد اندیشید.» اشرف غنی گفت: ما قبلاً این سناریو را پیش‌بینی می‌کردیم، اما در گذشته وضعیت مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است، دولت افغانستان برای دفاع دائمی از خود آماده است. رئیس‌جمهوری افغانستان در پاسخ به این سؤال که آیا کشورش بعد از خروج نیرو‌های امریکایی به وضع مشابه زمان خروج نیرو‌های شوروی سابق به جنگ‌های داخلی برنخواهد گشت، گفته است که احتمال یک جنگ داخلی وجود دارد، اما نه الزاماً. غنی گفت: «تصمیم‌گیری در مورد صلح منوط به اجماع منطقه‌ای است و این مسئله قبل از هر چیز به همکاری پاکستان نیازمند است.» او اذعان کرده است در روند صلح افغانستان اکنون ایالات متحده فقط یک نقش جزئی دارد و مسئله صلح یا خصومت در افغانستان در دست پاکستان است. غنی تأکید کرد: «پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان‌یافته را اجرا می‌کند. طالبان از این کشور تدارکات دریافت می‌کند، منابع مالی آن‌ها در آنجاست، استخدام در آنجا صورت می‌گیرد، نام ارگان‌های مختلف تصمیم‌گیری طالبان هم مانند شورای کویته، میرامشاه و شورای پیشاور است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار