کد خبر: 1047896
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
واکنش‌ها به دعوت از بازیکنان دورگه به تیم ملی بسکتبال
دور جدیــــد تمرینات تیم ملی بسکتبال در حالی آغاز شد که دعوت از یک بازیکن دوملیتی جدید به اردو واکنش‌هایی را به همراه داشت. از بین نفرات دعوت شده به اردو ۱۳ بازیکن روز گذشته و بعد از منفی اعلام شدن تست کرونای‌شان زیر نظر مهران شاهین‌طبع تمرینات‌شان را شروع کرده‌اند تا اول از همه برای رقابت‌های کاپ آسیا آماده شوند و بعد از آن هم نوبت به بازی‌های المپیک خواهد رسید.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در پیش بودن پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا باعث شد سرمربی لیست نهایی بازیکنان را برای حضور در اردو و اعزام به اردن اعلام کند. در لیست ۱۸ نفره اعلام شده جدا از موضوع غیبت سجاد مشایخی، دعوت از پویان جلال‌پور بحث‌برانگیز شد. بسکتبالیست ایرانی – آلمانی، بازیکنی دوملیتی است که در صورت جلب نظر کادر فنی می‌تواند به پوشیدن پیراهن تیم ملی امیدوار باشد. قبل از او هم بودند بازیکنان دورگه یا دوملیتی که در ادوار مختلف پای‌شان به تمرینات تیم ملی باز شد، اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها پیراهن تیم ملی را به تن کردند.

خارجی‌هایی که ایرانی هستند

حضور بازیکنان خارجی ایرانی‌تبار در تیم‌های ملی چالشی است که تیم‌های ملی فوتبال و بسکتبال کشورمان با آن روبه‌رو هستند. البته هندبالی‌ها نیز در برهه‌ای برای استفاده از پتانسیل‌های خارج از کشور اقدام کردند، ولی فوتبالی‌ها و بسکتبالی‌ها بیش از پیش این موضوع را پیگیری کردند و آن را به سرانجام رساندند. در دهه ۸۰ وقتی پای ایرانی‌های متولد خارج یا دورگه در فوتبال ملی باز شد، فدراسیون بسکتبال نیز تلاش کرد از توانایی بازیکنان دورگه و دوملیتی این رشته در تیم ملی استفاده کند. در حقیقت درخشش تیم ملی بسکتبال در عرصه آسیایی و پس از آن کسب سهمیه المپیک موجب شد بازی در تیم اول قاره کهن به یکی از آرزو‌های بسکتبالیست‌های ایرانی تبدیل شود، به ویژه آن‌ها که پدر یا مادری ایرانی دارند و در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند. طی این سال‌ها سرمربیان تیم ملی با استفاده از این پتانسیل تلاش کردند قدرت تیم ملی را در رویداد‌های بین‌المللی بالا ببرند. از جمله بازیکنانی که با این تفکر به کشورمان آمدند، می‌توان به عرفان نساج‌پور، بنی کوچویی، یونس لاله‌زاده، ورتن باباخانی، علی فرخ‌منش، ایمان شکوهی‎زاد، نوید نیکتاش، مایک رستم‌پور و آرون گرامی‌پور اشاره کرد که از بین آن‌ها فقط دو، سه نفر حضور در بازی‌های رسمی را تجربه کردند. سایرین اگرچه از آمدن به سرزمین مادری و پدری‌شان خوشحال بودند، اما جذب تیم‌های باشگاهی ایرانی شدند و نتوانستند موفقیتی در عرصه ملی به دست آورند. نیکتاش در زمان سرمربیگری مهران حاتمی در کاپ آسیا حضور داشت و گرامی‌پور و رستم‌پور هم با نظر مثبت شاهین‌طبع پیراهن تیم ملی را به تن کردند. گرامی‌پور متولد منچستر است و رستم‌پور نیز در مینه‌سوتا متولد شده، منتها عملکرد این دو نسبت به بازیکنان ایرانی خیلی متفاوت نبوده است.

استفاده از بهترین‌ها

تازه‌وارد دورگه تیم ملی کسی نیست جز پویان جلال‌پور، همان بازیکن ایرانی – آلمانی که در بوندس‌لیگا شاغل است. گارد رأس ۲۷ ساله عضو تیم مدی بایروت آلمان است و سابقه بازی در تیم‌های اسپانیایی و اتریشی را هم دارد. جلال‌پور عملکرد متوسطی داشته و باید دید از فرصتی که به او داده شده، چگونه استفاده می‌کند. دعوت از جلال‌پور واکنش‌هایی را به همراه داشته، اما سرمربی تیم ملی استفاده از پتانسیل بازیکنان خارج از کشور را به نوعی کمک به بسکتبال می‌داند. مهران شاهین‌طبع در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع گفت: «بعد از بررسی‌های لازم بازیکنانی را که بتوانند به تیم ملی کمک کنند دعوت می‌کنیم. فقط بحث کاپ آسیا و بازی‌های المپیک نیست. بعد از این دو رویداد باید در مسابقات دیگر از جمله مقدماتی جام جهانی شرکت کنیم. باید بازیکنانی که کارایی لازم را دارند زیر نظر داشته باشیم تا در مقاطع مختلف آن‌ها را به کار بگیریم. برای هر مسابقه و رویدادی شاید چند بازیکن آسیب‌دیده داشته باشیم که نتوانند به تیم ملی ملحق شوند. استفاده از بازیکنان دورگه و دوملیتی این امکان را به ما می‌دهد که جای خالی آن‌ها را پر کنیم. ضمن اینکه دعوت از این افراد به منزله استفاده قطعی از آن‌ها در تیم ملی نیست. برخی‌ها دعوت می‌شوند تا در تمرینات زیر نظر گرفته شوند که اگر خوب باشند در تیم می‌مانند در غیر این صورت در تیم ملی بازی نخواهند کرد.»

سرمربی تیم ملی بسکتبال بر استفاده از بهترین‌ها تأکید کرد: «آن‌ها هم ایرانی هستند. چطور وقتی مربی خارجی می‌گیریم، کسی اعتراض نمی‌کند؟! این طبیعی است و همه به دنبال خوب‌ها هستند. این دلیل نمی‌شود که در این خصوص جبهه بگیریم. سایر تیم‌ها از بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند. ما هم باید از پتانسیل‌هایمان استفاده کنیم. این تفکرات کار تیم ملی را با مشکل مواجه می‌کند. تیم ملی جای بهترین‌هاست، از کادر فنی گرفته تا بازیکنان. عملکرد جلال‌پور را در تمرینات مشاهده می‌کنیم، او آمده که در ایران تست بدهد.»

تصمیم با کادر فنی است

رئیس فدراسیون نیز دعوت از پویان جلال‌پور را یک فرصت خواند. رامین طباطبایی در گفتگو با فارس اعلام کرد تصمیم در خصوص استفاده از این بازیکن دورگه را به کادر فنی سپرده است: «پویان جلال‌پور بازیکن جدید تیم ملی هم به اردو اضافه شده است. نظر کادر فنی تیم ملی مهم است و ما هم به آن احترام گذاشتیم. این بازیکن را به ایران فرا خواندیم و اگر هر بازیکنی در هر کجای دنیا در سطح تیم ملی باشد، ما این فرصت را به او می‌دهیم. این بازیکن هم می‌آید و مورد آزمایش کادر فنی قرار می‌گیرد، اگر انتخاب شد کار‌های اداری دیگر را برای حضورش در تیم ملی انجام می‌دهیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار