کد خبر: 1047758
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
وزارت بهداشت، رزیدنت‌ها را دانشجو محسوب می‌کند؛ بنابراین حقوقی برای آن‌ها تعریف نکرده‌است. از طرفی کمبود نیروی پزشکی هم با رزیدنت‌ها و اینترن‌ها (دانشجویان سال آخر پزشکی عمومی) تکمیل شده و فشار سیستم درمان روی دوش این دانشجوهاست.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: فشار‌های روانی زیادی از سمت اساتید و سیستم غلط آموزش پزشکی به دانشجویان سال‌های آخر رشته پزشکی وارد می‌شود.

مبلغی که دانشجویان دوره تخصص پزشکی دریافت می‌کنند، حقوق نیست، کمک هزینه تحصیلی است. اگر واژه حقوق برای دریافتی این قشر در نظر گرفته‌شود، دولت موظف است حداقل حقوق تصویب‌شده را پرداخت کند.

تعهد بدهی در قبال مرگ نابهنگام!

دانشجویان این دوره بار‌ها درخواست کرده‌اند که دوران رزیدنتی به عنوان سابقه کار محسوب و حق بیمه نیز برای آن‌ها پرداخت شود، اما، چون وزارت بهداشت حاضر نیست این مسئولیت‌ها را بپذیرد به جای کلمه حقوق که بار قانونی دارد، از عبارت کمک هزینه تحصیلی استفاده می‌کند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت مدعی است که رزیدنت دانشجو محسوب می‌شود و در نتیجه حقوقی برای این دوران تعریف نمی‌کند، اما خلأ داشتن نیروی کار را با رزیدنت‌ها پر می‌کند و تمام فشار سیستم درمان را بر عهده اینترن‌ها و رزیدنت‌ها می‌گذارد. طبق مطالعات انجمن دستیاران سراسر کشور (دانشجویان رزیدنت)، میزان فعالیت یک دستیار گاهی تا ۶۰۰ ساعت در ماه می‌رسد که این مقدار علاوه بر تهدید سلامتی وی موجب ارائه خدمات نامطلوب به جامعه می‌شود. چندی قبل هم نمایندگان دستیاران سراسر کشور در جلسه با معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با اظهار تأسف از اینکه گاهی شاهد از دست دادن رزیدنت‌هایی هستیم که علت فوتشان مستقیماً با حجم کار درمانی در ارتباط بوده‌است، اظهار کردند: «به کرات نیز شاهد به خطر افتادن سلامتی دستیارانی هستیم که به خاطر حجم کاری بالا، فرصت پیگیری درمان خود را نیافتند و تأسف بار اینکه از بیمه درمانی بی‌بهره‌اند! به بیان دیگر علاوه بر سوء‌استفاده از حداکثر توان رزیدنت برای کار رایگان در بیمارستان‌های آموزشی، حداقل حمایت از سلامتی این پزشکان نمی‌شود.»

یکی از مواردی که دانشجویان رزیدنت نسبت به آن معترض هستند، تعهدنامه‌هایی است که پس از قبولی در آزمون رزیدنتی از پذیرفته‌شدگان گرفته می‌‎شود، یکی از دانشجویان دستیاری در این خصوص به خبرگزاری ایسنا گفت: «براساس این تعهدنامه‌ها رزیدنت‌ها متعهد می‌شوند که در صورت مرگ آنها، خانواده‌شان باید مبلغی را بابت مدت زمانی که به عنوان رزیدنت، تحصیل کرده تحت عنوان غرامت به وزارت بهداشت پرداخت کنند!»

بی‌تفاوتی هیئت امنای دانشگاه‌ها به حقوق رزیدنت‌ها

سال گذشته در همین خصوص، محمد علی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به وزیر بهداشت در مورد مشکلات دستیاران دوره تخصص (رزیدنت) بیمارستان‌های کشور به خصوص بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تذکر داد. در چند هفته اخیر تعدادی از نمایندگان کمیسیون بهداشت قول پیگیری حق و حقوق رزیدنت‌ها را داده‌اند.

تأثیر نداشتن تذکر به وزیر موجب شد که در روز‌های اخیر، کمیسیون بهداشت باز هم پیگیر حقوق دانشجویان دستیاری شود و روز پنج‌شنبه نیز سید جلیل میرمحمدی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت در این خصوص به وزیر تذکر داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دولت به ویژه وزارت بهداشت باید تمهیدات ویژه‌ای برای دانش‌آموختگان پزشکی به ویژه رزیدنت‌ها در نظر بگیرد، گفت: «رزیدنتی در رشته پزشکی ویژگی‌های متفاوتی با بسیاری از رشته‌های دانشگاهی دیگر دارند، دوره دستیاری یا دوره رزیدنتی در علوم پزشکی دوره‌ای است عملی و تکمیلی در تحصیلات آموزش عالی که در بسیاری از کشور‌ها پس از اخذ دکترای حرفه‌ای توسط پزشکان گذرانده می‌شود. به شخصی که این دوره را می‌گذراند، رزیدنت گفته می‌شود. دانش‌آموختگان این دوره به عنوان متخصص با درجه تخصص رشته گذرانده شده وارد بازار کار می‌شوند. پس از پایان این دوره پزشک قادر خواهد بود در دوره فوق تخصص به تحصیل ادامه دهد.»

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: «در کنار مشکلات و سختی‌های آموزش، مشکلات معیشتی مسئله و دغدغه فکری دیگری برای دانش‌آموختگان پزشکی است که خود مزید بر علت است، با سختی‌های متعدد فوق، در این شرایط سخت معیشتی و اقتصادی و با این حجم از فعالیت آموزشی، درمانی و پژوهشی به رزیدنت متأهل ماهانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مجرد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حق‌الزحمه پرداخت می‌کنند که در مقایسه با تورم امروزی این مبلغ بسیار ناچیز است، مشکلات مالی زمانی به اوج می‌رسد که مسکن و اجاره بهای آن را هم در نظر بگیریم. به دلایل فوق و دلایل دیگر بسیاری از رزیدنت‌ها ترجیح می‌دهند تا اتمام دوران تحصیل ازدواج نکنند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «طبق قانون هیئت امنای دانشگاه‌ها می‌توانند با نظر گرفتن مصوبات مشکلات حق مسکن، افزایش حقوق و بیمه را تصویب کنند، بدون شک با چنین اقدامی بسیاری از مشکلات دانش‌آموختگان پزشکی کاهش خواهد یافت و کمتر شاهد اتفاقات ناخوشایندی نظیر مشکلات مالی و مهاجرت کادر درمانی خواهیم بود.» گفتنی است دانشجویان دستیاری باید تا پایان فارغ‌التحصیلی حدود پنج آزمون سنگین پزشکی در سطح و اندازه آزمون کنکور همراه با آزمون‌های عملی سخت را پشت سر بگذرانند. به سختی‌های فوق، مسئله حساسیت شغلی رزیدنت‌ها را هم باید اضافه کرد که فقط با یک خطا یا قصور می‌تواند جان بیمار را به مخاطره اندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار