کد خبر: 1047621
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
دنیا حیدری
قرار بود مرکزی در شأن و شایستگی فوتبال ایران باشد. تلاش زیادی صورت گرفت برای جلب نظر مدیران فدراسیون برای ساخت مرکزی نمونه در گوشه‌ای از آکادمی ملی فوتبال ایران. تلاشی از سوی سرمربی سابق تیم ملی و برخی دلسوزان دیگر که خوشبختانه جواب هم داد و ساختمان پک همان چیزی شد که قرار بود باشد. ساختمانی که البته داستانش از همان ابتدا با حاشیه عجین شد، چراکه درست چند ماه قبل از افتتاح در اتفاقی عجیب و دور از انتظار، تلاش‌هایی برای تبدیل آن به ساختمان مرکز پزشکی فیفا در ایران (ایفمارک) انجام شد و دست‌آخر نیز به مرکز تخصصی پزشکی ورزشی ایران تبدیل شد، مرکزی که انجام معاینات پیش از فصل طبق آخرین استاندارد‌های بین‌المللی، برگزاری رایگان کلاس‌های مبارزه با دوپینگ برای کلیه رده‌های تیم ها‌ی باشگاهی و آکادمی‌ها، مبارزه با دوپینگ و پیشگیری از مرگ‌های ناگهانی تنها چند نمونه از خدمات قابل توجه آن به ورزش ایران است.

ساختمان پک یا مرکز تخصصی ایفمارک که بدون تردید با توجه به محل قرارگیری آن و دسترسی به پنج زمین فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و سه هتل و امضای تفاهمنامه با ۱۳ دانشگاه و بیمارستان‌های فوق‌تخصصی، آن را تبدیل به یک مرکز بی‌نظیر به خصوص برای آماده‌سازی پیش از فصل تیم‌ها کرده، یکی از معدود دستاورد‌های قابل توجه فدراسیون فوتبال است. فدراسیون پنج ستاره‌ای که دستاورد مدیران آن طی سال‌های گذشته جز ناکامی چیز دیگری نبوده و می‌توان به جرئت گفت که این بعد از دو صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی تنها دستاورد فدراسیون فوتبال است که البته نقش کی‌روش را هم نمی‌توان در ساخت و تجهیز آن نادیده گرفت!

ساختمانی که از همان ابتدا حاشیه‌های بسیاری را با خود به همراه داشت. حاشیه‌هایی که البته همچنان نیز به اشکال مختلف خودنمایی می‌کند و می‌تواند مانع از بهره‌برداری درست از این مجموعه پرفایده شود!

درگیری‌های سرمربی سابق تیم ملی با رئیس ایفمارک بر سر ساختمانی که قرار بود تنها به تیم ملی اختصاص داشته باشد هنوز از خاطر فوتبال‌دوستان پاک نشده است. حاشیه‌ها و درگیری‌هایی که بعد از خروج کی‌روش به اشکال دیگر بروز کرد، شاید، چون بخش اعظم این حاشیه مدیرانی بودند که ریاست و مدیریت ایفمارک را به عهده گرفتند. ساختمان پرفایده‌ای که برای فوتبال ایران پوئنی مثبت است و شاید حتی سرآغاز روییدن چنین ساختمان‌های مجهز و تأیید شده‌ای در دیگر شهر‌ها باشد. مجموعه‌ای که وظایف قابل توجهی هم دارد و می‌تواند نقطه پررنگی در پرونده فوتبال ایران باشد که همواره به لحاظ زیرساختی با مشکلات عدیده و عمده مواجه بوده است، خصوصاً که حالا تجربه پنج ساله‌ای نیز در کار کردن دارد و چم و خم کار را هم به خوبی آموخته برای بهترین بودن. البته به شرطه مختومه کردن حاشیه‌هایی که هرازچندگاهی به واسطه مدیریت آن، این مجموعه را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و می‌تواند حتی از اعتماد به آن در طول زمان بکاهد!

مرکز تخصصی پزشکی مورد تأیید فیفا در ایران، شاید همان نقطه عطف رشد و پیشرفت فوتبال ایران، به خصوص در زمینه‌های زیرساختی و سخت‌افزاری باشد. مجموعه‌ای که می‌تواند نقش بسیاری در سلامت ورزشکاران ایران داشته باشد، اما طی ماه‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها به مرکز حاشیه‌ها مبدل شده و مدیریت آن به جای پرداختن به این نقطه قوت در مسیری گام برداشته که بیم آن می‌رود یکی از نقاط قوت فوتبال ایران به زودی رو به افول برود و به نقطه ضعف آن مبدل گردد.

اصلی‌ترین دلیل حاشیه‌های پرتعدادی که به اشکال مختلف در این خصوص شاهدیم، می‌تواند به دلیل عدم نظارت و برخورد با مسببان این داستان‌های پیش‌پا افتاده‌ای باشد که دارد باعث تخریب و از بین رفتن اعتماد‌ها به بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین مرکز پزشکی ورزشی کشور می‌شود.

اتفاقات اخیر که داد سرمربی جوان استقلال را درآورد و پیشتر نیز انتقاد یکی از مربیان جوان تیم‌های شهرستانی را در آغاز فصل به دنبال داشت، می‌تواند نشان از ندانستن حیطه وظایف باشد و فراتر گذاشتن پا از گلیم یا حتی عدم نظارت درست بر مدیریت این مجموعه که می‌توان با گوشزد کردن اختیارات مانع از تکرار دوباره آن شد. اما عدم توانایی در استفاده از داشته‌ها و تقویت نقاط قوت باعث شده امروز شاهد آن باشیم که یکی از تخصصی‌ترین مجموعه‌های پزشکی ورزشی کشور به جای گام برداشتن در مسیر پیشرفت و موفقیت در مسیری قدم گذاشته که پایان خوشی ندارد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار