کد خبر: 1047618
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
بر اساس اعلام مرکز آمار، جمعیت فعال تحصیلکرده دانشگاهی (مجموع شاغلان و بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی) در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۲۱ هزار نفر کاهش یافته‌است، بر‌خی از کارشناسان اقتصادی معتقدند فارغ‌التحصیلان از یافتن کار مناسب ناامید شده و بازار کار را ترک کرده‌اند، البته تحریم، کرونا، نوسان بازار سهام و ناامیدی از تشکیل خانواده به دلیل رشد شدید هزینه‌ها شاید در این رویداد مؤثر بوده‌باشد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقایسه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ با سال ۱۳۹۸ ابعاد نگران‌کننده‌ای از وضعیت بازار کار کشور را روایت می‌کند. یکی از شاخص‌های کاملاً گمراه‌کننده بازار کار کشور، کاهش نرخ بیکاری تحصیلکرده‌های دانشگاهی از ۱۶ /۷ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۱۴/ ۲ درصد در سال ۱۳۹۹ است، اما چرا گمراه‌کننده؟

جمعیت فعال تحصیلکرده دانشگاهی (مجموع شاغلان و بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی) در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۲۱ هزار نفر کاهش یافته‌است. بدین معنا که این تعداد تحصیلکرده دانشگاهی از یافتن شغل در سال ۱۳۹۹ دلسرد شده‌اند. در همین حال با کاهش ۱۸۰ هزار نفر شاغلان تحصیلکرده دانشگاهی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، نسبت اشتغال آن‌ها از ۹ /۷ درصد به ۹/ ۳ درصد کاهش یافته‌است. علاوه بر این، نرخ مشارکت آن‌ها در همین بازه زمانی از ۱۱ /۶ درصد به ۱۰/ ۸ درصد کاهش یافته‌است. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش همزمان جمعیت فعال، نرخ مشارکت و نسبت اشتغال تحصیلکرده‌های دانشگاهی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، کاهش ۲/ ۵ درصدی نرخ بیکاری این گروه در این بازه زمانی گمراه‌کننده است.

عباس علوی‌راد معتقد است، با توجه به اینکه در گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ اطلاعات جمعیت غیر فعال تحصیلکرده‌های دانشگاهی منعکس نمی‌شود، فعلاً نمی‌توان در مورد تعداد خروج احتمالی این گروه از بازار کشور اعلام نظر کرد. با این همه کاهش بالغ بر ۴۲۰ هزار نفر از جمعیت فعال تحصیلکرده دانشگاهی در بازار کشور در سال ۱۳۹۹ نگران‌کننده است. به ویژه اگر دلسردی و نا‌امیدی از پیدا کردن شغل آن‌ها را متقاعد کرده‌باشد که از کشور خارج شوند. هر چند این موضوع ممکن است ناشی از بحران ویرانگر کرونا نیز باشد.

سهم ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ها از بیکاری چقدر است؟

بیش از ۷/ ۱ میلیون نفر از بیکاران را افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله تشکیل داده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال گذشته بیش از ۳/۶۲‌میلیون نفر در گروه جمعیتی ۱۵ ساله و بیشتر قرار داشتند که ۷/ ۲۵ میلیون نفر آن فعال (بیکار و شاغل) بوده‌اند. از این تعداد حدود ۲/ ۲۳ میلیون نفر شاغل و ۴ /۲ میلیون نفر بیکار گزارش شده‌است که در مجموع بیانگر نرخ بیکاری ۶/ ۹ درصدی در سال ۱۳۹۹ است.

وضعیت بیکاری ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ها

بررسی جزئیات گزارش بیکاری که اخیراً مرکز آمار ایران منتشر کرد، از این حکایت دارد که بیش از ۷/ ۱ میلیون نفر از افراد بیکار را گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله تشکیل داده‌اند. این در حالی است که تعداد آن‌ها در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱/ ۲ میلیون نفر بوده‌است. بر این اساس از تعداد بیکاران در این گروه سنی حدود ۳۸۳ هزار نفر کم شده و نرخ بیکاری بین آن‌ها از ۹/ ۱۷ به ۷ /۱۶ درصد در سال قبل رسیده‌است.

۲ /۱ میلیون نفر از بیکاران ۱۸ تا ۳۵ ساله مرد هستند

از جمعیت ۷/ ۱ میلیون نفری بیکاران ۱۸ تا ۳۵ساله، ۲/ ۱ میلیون نفر مردان هستند که البته نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۱۷۳ هزار کمتر شده‌اند. همچنین تعداد زنان بیکار در این گروه سنی در سال قبل از حدود ۷۵۷ هزار به ۵۴۷ هزار کاهش داشته‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار