کد خبر: 1047382
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
برش‌هایی از نشست خبری نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو
یکی از معضلات ورزش ایران در مسابقات بین‌المللی از المپیک گرفته تا بازی‌های آسیایی حضور افراد اضافه و همراهانی است که به عنوان توریست همراه تیم‌ها سفر می‌کنند؛ معضلی که گویا در توکیو با توجه به شیوع کرونا به نظر می‌رسد کمتر از دوره‌های گذشته خواهد بود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تا روشن شدن مشعل المپیک توکیو با تمام فراز‌و‌نشیب‌هایی که پس از تعویق یک ساله داشت و مخالفت اکثر مردم ژاپن که باعث شده این روز‌ها حتی به خیابان‌ها هم بیایند، زمان زیادی نمانده است؛ دو ماه و چند هفته، کاروان ایران هم در حالی آماده رفتن به توکیو می‌شود که تا امروز ۶۰ سهمیه در ۱۳ رشته کسب کرده است و این امیدواری وجود داد که با توجه به مسابقات انتخابی که در برخی رشته‌ها باقی مانده است، تعداد این سهمیه‌ها بیشتر شود و ایران با یک کاروان پر و پیمان‌تر راهی المپیک شود. با توجه این شرایط نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو دیروز در یک نشست خبری آنلاین آخرین وضعیت المپیکی‌ها را تشریح کرد و به پرسش‌های رسانه‌ها درباره اخباری که حول کاروان به گوش می‌رسد، پاسخ داد.

مشاوران با نظر فدراسیون‌ها واکسن زده‌اند

المپیکی‌ها در حالی یک‌شنبه این هفته دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند تا با آرامش بیشتری در تمرین‌ها و اردو‌ها آماده رقابت در توکیو شوند که حرف و حدیث‌های زیادی درباره واکسیناسیون برخی خارج از لیست اعزامی به توکیو به گوش می‌رسد، به خصوص که برخی رسانه‌ها خبر از واکسن زدن برخی مشاوران رؤسای فدراسیون‌ها داده‌اند، این حواشی سبب شد تا اولین سؤال در همین رابطه باشد. سجادی هم همان طور که پیش‌بینی می‌شد واکسیناسیون افراد خارج از لیست المپیکی‌ها را تکذیب و از کمیته ملی المپیک رفع اتهام کرد: «با توجه به تعداد دوز‌های واکسن‌هایی که از طرف وزارت بهداشت به کاروان ایران تخصیص داده شده بود، با توجه به تعداد سهمیه‌ها و کسانی که در اردو حاضر بودند، از فدراسیون‌ها خواستیم که اسامی المپیکی‌ها، حریف‌های تمرینی، همراهان و مشاورانی که قرار است به المپیک اعزام شوند را برای ما ارسال کنند. ما هم این لیست را عیناً به معاونت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش انتقال دادیم و آن‌ها این لیست را برای انجام واکسیناسیون به فدراسیون پزشکی و ورزشی ارسال کردند و برابر این لیست نسبت به واکسینه افراد اقدام شد.»

سجادی معتقد است که اگر اعتراضی هم بشود باید به فدراسیون‌ها باشد که لیست افراد را تنظیم کرده‌اند: «کسانی که می‌خواستند واکسن بزنند از طرف فدراسیون به ما معرفی شده بودند و اگر اعتراضی هم روی یک یا چند نفر است، مربوط به فدراسیون است. اگر ابهامی است باید فدراسیون پزشکی ورزشی در این رابطه پاسخ دهد. کمیته ملی المپیک نظارت و کنترلی روی واکسیناسیون نداشته است.»

همراهان اضافی در توکیو ممنوع است

یکی از معضلات ورزش ایران در مسابقات بین‌المللی از المپیک گرفته تا بازی‌های آسیایی حضور افراد اضافه و همراهانی است که به عنوان توریست همراه تیم‌ها سفر می‌کنند؛ معضلی که گویا در توکیو با توجه به شیوع کرونا به نظر می‌رسد کمتر از دوره‌های گذشته خواهد بود.

برخلاف المپیک‌های گذشته با توجه به سهمیه‌های محدودی که در نظر گرفته شده است، در توکیو خبری از حضور همراهان اضافی همراه کاروان ایران نخواهد بود؛ موضوعی که سجادی هم تأیید می‌کند: «ژاپنی‌ها به ازای ۵۰ درصد تعداد ورزشکاران هر تیم، سهمیه همراه اختصاص داده‌اند، به عنوان مثال در والیبال که ۱۲ بازیکن اعزام می‌شوند، شش سهمیه همراه در نظر گرفته شده است. با توجه به کسب ۶۰ سهمیه تا امروز بیشتر از ۳۹ نفر همراه نمی‌توانیم اعزام کنیم، هر بار رئیس فدراسیون حتماً اعزام می‌شد، اما این‌بار با توجه به محدودیت‌ها به غیر از والیبال در بقیه رشته‌ها رؤسای فدراسیون‌ها سرپرست هستند. ما فقط تعداد سهمیه را می‌گوییم و خودشان انتخاب می‌کنند و کمیته ملی المپیک دخالتی ندارد.»

عقب‌نشینی مسئولان از قول مدال؟ نشنیده‌ام

اگر چه با نزدیک‌تر شدن زمان المپیک پیش‌بینی‌ها درباره نتیجه کاروان ایران در توکیو هم بالا گرفته است، اما به نظر می‌رسد برخی فدراسیون‌ها که شانس‌های اصلی مدال هستند، رؤسایشان در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان می‌کنند که انتظار مدال از ما نداشته باشید، مانند رؤسای فدراسیون‌های کاراته و کشتی که به رغم حساب ویژه‌ای که روی مدال‌های این رشته باز شده، اما حسن طباطبایی و علیرضا دبیر تأکید کرده‌اند که قول مدال در المپیک نمی‌دهند. سجادی درباره چنین اظهاراتی که به نظر می‌رسد با هدف پایین آوردن انتظارات مطرح می‌شود، می‌گوید: «نگرانی راجع به کسب نتیجه در توکیو نداریم و ارزیابی برای کسب مدال باید توسط فدراسیون‌ها که اطلاعات فنی را در اختیار دارند، صورت بگیرد، به خصوص که آن‌ها می‌دانند که رقبایشان در المپیک چه کسانی هستند و چه وضعیتی دارند، البته در جلساتی که با مسئولان فدراسیون‌ها داریم کمتر شنیده‌ایم که آن‌ها از قول کسب مدال عقب‌نشینی کنند!»

البته سرپرست کاروان ایران در ادامه معتقد است که در چهار رشته شانس کسب مدال داریم: «انتظار داریم در چهار رشته کشتی، تکواندو، کاراته و شمشیربازی در المپیک مدال کسب کنیم. در بخش تیمی شمشیربازی می‌توانیم شانس زیادی داشته باشیم، به خصوص که هشت تیم حضور دارند و با یک برد به جمع چهار تیم و با دو برد مدالمان قطعی می‌شود.»

مسئولیت حدادی با فدراسیون دوومیدانی است

هر چند بیشتر المپیکی‌ها در یک سطح حمایتی یکسان برای حضور در توکیو آماده می‌شوند، اما برای المپیک توکیو، برخی ورزشکاران با توجه به سابقه‌شان و شانسی که مسئولان برای مدال‌آوری‌شان قائل هستند، از امتیازات ویژه‌تری برخوردار بوده‌اند و مسئولان به کوچک‌ترین خواسته آن‌ها هم نه نگفته‌اند. احساس حدادی یکی از این ورزشکاران است، نایب قهرمان المپیک لندن برای حضور در سومین المپیک آماده می‌شود، اما با وجود هزینه‌های ارزی زیاد و برپایی اردوی این ورزشکار در امریکا، گفته می‌شود او حتی شاید با توجه به مصدومیت کهنه و عدم آمادگی در المپیک هم حاضر نشود، چه برسد به اینکه بخواهد شانس مدال داشته باشد؛ اتفاقی که سبب خواهد شد این همه هزینه کلان که صرف این ورزشکار شده است به هدر برود و ضرورت تجدیدنظر درباره چنین هزینه‌هایی احساس شود.

سجادی در پاسخ به سؤال «جوان» در این رابطه که چرا نظارتی روی شرایط آمادگی المپیکی‌ها مانند حدادی با توجه به هزینه‌های هنگفتی که برایشان می‌شود، وجود ندارد، مسئولیت را به گردن فدراسیون دوومیدانی می‌اندازد: «برنامه‌ریزی برای اردو‌ها و مسابقات تدارکاتی کاملاً بر عهده فدراسیون‌هاست. کمیته ملی المپیک نظارت کلی انجام می‌دهد. فدراسیون دوومیدانی باید درباره اردو‌ها و هزینه‌ها پاسخگو باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار