کد خبر: 1047330
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو گفت:در جلسه با کمیته برگزاری بازی‌های المپیک اسامی تمام افراد اعزامی به المپیک توکیو را چک کردیم.
 نصرالله سجادی در نشست آنلاین با خبرنگاران آخرین وضعیت کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو را تشریح کرد. سجادی بیان کرد: از امروز تا آغاز المپیک ۷۲ روز فرصت داریم. جلسه‌ای هم دیروز با کمیته برگزاری بازی‌ها داشتیم که جلسه خوبی بود و بیشتر در مورد موضوعات ثبت نام کاروان و صدور آی دی کارت صحبت کردیم و اسامی همه افراد چک شد. بازی‌ها نسبت به دور قبل با پنج رشته بیشتر برگزار می‌شود.

سجادی در مورد دهکده بازی‌ها گفت: دوسال قبل بازدیدی از آن داشتیم و دهکده خوبی است و به صورت کامل تجهیز شده است و ۲۳ بلوک دارد که ظرفیت پذیرش ۱۷ هزار نفر را دارد.

*در ژاپن تست ۱۰ دقیقه‌ای از اعضای کاروان گرفته می‌شود
سجادی با اشاره به دستورالعمل جدید کمیته برگزاری بازی‌ها گفت: دستور العمل اخیری که تایید شده است این است که تمام شرکت کنندگان اعم از تیم‌های ورزشی و رسانه‌ها باید ۷۲ ساعت قبل از اعزام در کشور خود آزمایش بدهند و در فرودگاه توکیو نیز تست می‌گیرند و ۱۰ دقیقه بعد پاسخ می‌دهند. اگر کسی تستش مثبت شود، به مدت ۱۵ روز قرنطینه خواهد شد. بازدیدی هم از شهر وجود ندارد و در طول بازی‌ها هم به صورت تصادفی از افراد تست گرفته می‌شود.

* هنوز شانس‌هایی برای گرفتن سهمیه داریم
او در مورد شانس ایران برای گرفتن سهمیه بیشتر گفت: بسکتبال سه نفره شانس دارد. قایقرانی آب‌های آرام یک شانس دیگر دارد. کاراته هم مسابقات پاریس را پیش رو دارد و تکلیف یک سهمیه دیگر آنجا مشخص می‌شود. اردو‌ها به صورت منظم در رشته‌های مختلف برگزار شده اند. به طور قطع هر چه به سمت جلو برویم، اردو‌ها فشرده‌تر می‌شود و امیدوارم ورزشکاران ما با آمادگی کامل در المپیک شرکت کنند. نوبت دوم واکسیناسیون ورزشکاران انجام شد. چند نفری درگیر مسابقه بوده اند مثلا بخشی از تیم تیراندازی که برگردند انجام خواهد شد. امیدوارم تا بازی‌ها همه سلامت کامل را داشته باشند.

*در نوبت دوم واکسیناسیون دقت‌ها بیشتر شد
سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو در پاسخ به این پرسش که واکسیناسیون براساس چه شاخص‌هایی انجام شد، تصریح کرد: با توجه به مقدار واکسنی که در اختیار ما گذاشته شده بود، برای فدراسیون‌ها سهمیه بندی کردیم و اعلام کردیم افراد باید حتما ورزشکاران المپیکی و حریفان تمرینی و کسانی که در ارتباط با ورزشکاران هستند، باشند. لیست را به ما اعلام کردند و ما لیست را به وزارت ورزش ارائه کردیم. وزارت ورزش هم لیست را به فدراسیون پزشکی ورزشی ارائه کرد. اعتراض‌هایی در مورد برخی‌ها بود که فدراسیون‌ها معرفی کرده اند و در نوبت دوم دقت را مضاعف کردیم و مشکلی وجود نداشت.

*رونمایی از لباس کاروان در خرداد
او در مورد رونمایی از لباس کاروان ایران نیز تاکید کرد: لباس فرم ما برای مراسم رژه است. البته تا امروز اعلام کرده اند از هر کشور تنها ۱۰ نفر در مراسم حضور خواهند داشت. خرداد ماه رونمایی از لباس انجام می‌شود. اندازه گیری برای لباس گرمکن نیز از این هفته آغاز می‌شود و برای اولین بار این اتفاق می‌افتد تا اندازه خود ورزشکار باشد. در همان مراسم از لباس ورزشی هم رونمایی خواهد شد.

او در مورد انتشار لیست افرادی که واکسیناسیون شده اند، گفت: اگر وزارت ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی تشخیص بدهند، اعلام کنند و اسامی همه را دارند. در زمان واکسیناسیون نمایندگان وزارت بهداشت هم حضور داشتند.

*مصدومیت در ورزش عادی است
سجادی در مورد اینکه اوضاع کاروان خیلی خوب به نظر نمی‌رسد، تصریح کرد: مصدومیت در ورزش عادی است و حتی در المپیک هم ممکن است کسی مصدوم شود. مصدومیت زمانی نگران کننده است که ورزشکار به بازی‌ها نرسد. ما شش برابر ظرفیت نفر معرفی کرده ایم. البته تعدادی را در جلسه روز گذشته با کمیته برگزاری بازی‌ها کمتر کرده ایم. وجود یکی، دو مصدوم بین ۶۰ نفر عدد زیادی نیست.

*کارت همراه کاروان ما ۳۹ نفر است
سرپرست کاروان در مورد نهایی شدن کادر کاروان گفت: زمانی که اسامی نهایی را به کمیته برگزاری بازی‌ها اعلام کردیم، رسانه‌ای می‌کنیم و اسامی را در تیر ماه نهایی می‌کنیم. بیشتر از ۳۹ نفر هم بیشتر نمی‌توانیم همراه داشته باشیم و این با توجه به تعداد سهمیه‌های ما است.

*روسای فدراسیون‌ها سرپرست تیم‌ها هستند

سجادی در پاسخ به این پرسش که چرا روسای فدراسیون‌ها واکسن زده اند و شنیده شده است در والیبال داورزنی و مشاور او هم واکسن زده اند، تصریح کرد: سعی کردیم سرپرست تیم‌ها روسای فدراسیون‌ها باشند. در والیبال حداکثر شش نفر به عنوان همراه سهمیه می‌دهیم و فدراسیون نفرات را انتخاب می‌کند. در همه دوره‌ها رییس فدراسیون‌ها حتما اعزام می‌شوند. پیشنهاد ما این بوده که اگر کسی می‌خواهد در بازی‌ها باشد اول در دهکده باشد دوم اینکه از همان سهمیه همراه استفاده کند. رشته‌ای مانند تنیس روی میز حداکثر دو سهمیه همراه دارد که یکی مربی است و دیگری را خود رییس فدراسیون تشخیص می‌دهد چه کسی برود. اگر تخلفی در مورد واکسن انجام گرفته است از فدراسیون پزشکی ورزشی سوال کنید و ما مسئولیتی نداشتیم و تنها اسامی را معرفی کردیم.


*وایلد کارت به ما تعلق نمی‌گیرد
او در مورد شانس ایران برای گرفتن وایلد کارت گفت: دستور العمل این است به کاروان‌هایی که هشت نفر کمتر هستند وایلد کارت می‌دهند و در هیچ رشته‌ای به ما وایلد کارت تعلق نمی‌گیرد. در برخی رشته‌ها خود فدراسیون‌های جهانی وایلد کارت می‌دهند که توصیه شده است آنجا هم به کشور‌هایی که تعداد اعضای کاروانشان کم است یا ورزشکار خانم ندارند، اهدا کنند و به ما تعلق نمی‌گیرد.

*بعد از بازی‌ها ارزیابی از عملکرد فدراسیون‌ها انجام می‌دهیم
سجادی در پاسخ به این پرسش که اگر فدراسیونی تعهد خود را در المپیک عملی نکند، قرار است برخوردی با آن فدراسیون انجام می‌گیرد، تاکید کرد: در ستاد بازی‌ها در مورد این بحث شد. با توجه به پیش بینی‌هایی که انجام شد، اعتبارات را بین فدراسیون‌ها توزیع کردیم و قطعا ارزیابی بعد از بازی‌ها می‌کنیم و در اختیار ستاد بازی‌ها قرار می‌دهیم و مسئولان تصمیم گیری می‌کنند.

*برگزاری کارگاه آموزشی برای ورزشکاران المپیکی
او در مورد سخت گیری کمیته بین المللی المپیک نسبت به اعتراض سیاسی و اینکه آیا آموزشی در این باره به ورزشکاران ایران داده شده است، گفت: شیوه نامه‌ای به کمیته ملی المپیک ارسال کرده اند و بلافاصله به فدراسیون‌ها ارسال می‌کنیم تا ورزشکاران خود را توجیه کنند و کارگاهی هم برای ورزشکاران المپیکی در اوایل تیر ماه برگزار می‌کنیم تا در خصوص موارد مختلف صحبت کنیم.

*فدراسیونی روانشناس معرفی نکرده است
سجادی در مورد اینکه شنیده است روانشناس از کاروان حذف شده است، تصریح کرد: از فدراسیون‌ها خواسته ایم کل کادرشان را در لیست بلند معرفی کنند و کسی روانشناس معرفی نکرده است. البته یادگیری مهارت مقابله با ترس و اضطراب باید از قبل آموزش داده شود و مثل پزشک نیست که در همان لحظه بتواند کاری انجام دهد.

* در چهار تا پنج رشته شانس مدال داریم
او در پاسخ به این پرسش که ارزیابی کلی از جایگاه کاروان ایران در المپیک توکیو نسبت به دوره قبل چیست، گفت: ارزیابی حتما باید توسط فدراسیون‌ها انجام شود و هر چه رو به جلو برویم و کسب سهمیه مشخص‌تر شود، فدراسیون‌ها بهتر می‌توانند نظر بدهند و مسئولیت بر عهده آن‌ها است. اما در ارزیابی کلی کشتی، تکواندو، کاراته و شمشیربازی شانس مدال دارند و احتمال دارد مدال بگیرند.

*خود فدراسیون‌ها بگویند چرا عقب نشینی کرده اند
سجادی در پاسخ به این پرسش که چرا هر چه به المپیک نزدیک‌تر می‌شویم فدراسیون از گرفتن مدال عقب نشینی می‌کنند، گفت: از خود فدراسیون‌ها بپرسید چرا عقب نشینی می‌کنند و دلیل این کارشان چیست.

او در مورد اینکه کمیته بین المللی المپیک هم اعلام کرده است قرار است برای ورزشکاران واکسن بزنند، تصریح کرد: ما واکسیناسیون را انجام دادیم پس نیازی به آن واکسن نداریم.

*شرایط در ژاپن تحت کنترل است
سجادی در مورد اینکه سفر باخ به ژاپن به تعویق افتاد و در این شرایط چگونه قرار است المپیک برگزار شود، گفت: خود باخ می‌داند چه زمانی باید برود. دیروز یکی از سوالاتمان از کمیته برگزاری بازی‌ها این بود که شرایط را چطور می‌بینند و پاسخ دادند که شرایط کاملا تحت کنترل است و جای نگرانی است و تا امروز بنا براین است که المپیک حتما برگزار شود.

*بعید است دو سهمیه در روئینگ بدهند
سجادی در پاسخ به این پرسش که امکان اینکه قایقرانی دو سهمیه در روئینگ بگیرد، وجود دارد، گفت: این درخواستی است که از طرف ایران مطرح شده است و فدراسیون جهانی براساس ضوابط خود تصمیم می‌گیرد و به نظرم بعید است این کار انجام شود. فقط ممکن است در لیست انتظار قراردهند که این هم بعید است.

*امیدوارم حدادی مداوا شود و در بازی‌ها شرکت کند
سرپرست کاروان در پاسخ به این پرسش که نظارتی بر آماده سازی ورزشکاران المپیکی انجامی شود و چرا احسان حدادی باوجود هزینه‌های هنگفتی که برایش شد، الان می‌گوید مصدوم بوده است، تصریح کرد: برنامه ریزی برای اردو‌ها و مسابقات تدارکاتی کاملا بر عهده فدراسیون‌ها است. کمیته ملی المپیک نظارت کلی انجام می‌دهد. کسی که به عنوان ورزشکار اعزامی به المپیک انتخاب می‌شود قطعا انگیزه زیادی دارد تا در المپیک خوب ظاهر شود. آسیب دیدگی برای هر کسی می‌تواند پیش آید و برای حدادی هم پیش آمده است و امیدوارم حدادی مداوا شود و در بازی‌ها شرکت کند.

*تیم‌های ایران ۲۴ ساعت بعد از پایان مسابقه برمی گردند
او در مورد برنامه پروازی کاروان گفت: حدود ۹ گروه پرواز رفت و ۱۱ گروه پرواز برگشت داریم. دیروز در جلسه با کمیته برگزاری بازی‌ها تاکید شد که هر رشته ورزشی حداکثر پنج روز زودتر پذیرش می‌شود و ۴۸ ساعت بعد از پایان مسابقه هم ترخیص می‌شوند. کمیته برگزاری بازی‌ها ۹۰ درصد برنامه پروازی کاروان ما را پذیرفت. یکی، دو رشته خواسته بودند که زودتر به ژاپن بروند، اما امکانش نیست. برای ایران بازگشت همه رشته‌ها از المپیک هم ۲۴ ساعت بعد از پایان مسابقاتشان است، چون کاری ندارند که در ژاپن بمانند.

IOC واکسن زدن را الزامی نکرده است

سجادی در مورد اینکه ۵ لژیونر والیبال مرحله اول واکسن را نزده‌اند به همین دلیل نتوانسته‌اند در مرحله دوم هم واکسن بزنند گفت: باید ببینیم بچه‌هایی که بیرون مانده‌اند جای دیگر واکسن زده‌اند یا خیر. من با دکتر نوروزی صحبت کردم. آن‌ها زمان‌هایی را تعیین خواهند کرد به همین دلیل لژیونر‌ها هم واکسینه خواهند شد. ما ۷۲ روز فرصت داریم ضمن اینکه IOC زدن واکسن را الزامی نکرده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار