کد خبر: 1047210
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
یخچالی که سال ۹۶، ۵/ ۱ میلیون تومان بود الان ۳۰ میلیون تومان شده‌است! در حالی که ۷۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی داخلی است، اما قیمت‌ها مدام گران می‌شود.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با خروج برند‌های کره‌ای از ایران، راه برای سلطنت برند‌های داخلی هموار شد و در سایه عدم مدیریت و نظارت وزارت صمت بر صنعت داخلی لوازم خانگی، بازار به صورت کاملاً انحصاری در اختیارشان قرار گرفت و متأسفانه این صنعت به حال و روز صنعت خودرو دچار شد. به طوری که یخچالی که سال ۹۶، ۵ /۱ میلیون تومان بود، الان ۳۰ میلیون تومان شده‌است! و به‌رغم این گرانی‌ها سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی می‌گوید: «دلیلی برای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد.»

دو سال پیش زمانی که شرکت‌های کره‌ای به دلیل تحریم‌ها، بازار پر سود ایران را ترک کردند، کسی تصور نمی‌کرد که برند‌های داخلی در کمتر از دوسال بتوانند بازار را به دست بگیرند و سهم ۳۰ درصدی خود را ارتقا دهند. در این مدت سلطه به بازار لوازم خانگی در حالی صورت گرفته که برند‌های داخلی توانستند در بازار انحصاری به تنهایی بتازند و بازار را به دست بگیرند، به طوری که در مدت دو سال اخیر قیمت‌ها ۲۰۰تا ۳۰۰درصد افزایش یافته‌است. اردیبهشت سال گذشته بود که به یکباره لوازم خانگی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شد.

شرکت‌های تولیدی با سوء‌استفاده از نبود رقیب در بازار، اردیبهشت سال گذشته حداقل سه بار برای مدت چهار تا پنج روز فروش خود را متوقف کردند و بعد از آن هر بار بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خود را افزایش دادند، به طوری که در دومین ماه سال قیمت‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شد. این وضعیت درطول سال گذشته ادامه یافت و هرازگاهی شرکت‌ها فروش خود را بستند تا کالایشان را با قیمت جدید به بازار عرضه کنند. البته خرداد ماه سال ۹۹ با نجومی شدن قیمت‌ها رئیس‌جمهور درنامه‌ای به سرپرست وزارت صمت خواستار کنترل بازار شد، اما این دستور برای مدت کوتاهی قیمت‌ها را ثابت نگه داشت.

گرانی قیمت‌ها در حالی است که به گفته فعالان بازار در ایام کرونا بازار حدود ۶۰ درصد دچار رکود شده‌است، اما تولید‌کنندگان همچنان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، قیمت یک یخچال ۱۴ فوت ایرانی بهمن ماه سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده‌است، در فروردین ماه سال گذشته به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و در سال جاری قیمتش به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته‌است.

دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران می‌گوید: فروش لوازم خانگی در راکدترین حالت خود به سر می‌برد و قدرت خرید مردم به صفر رسیده‌است، ولی انجمن تولیدکنندگان همین‌طور قیمت لوازم خانگی را بالا می‌برد. وی می‌گوید: وقتی ۷٠ درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت دلار هم پایین آمده، این افزایش قیمت بی‌رویه محصولات چه معنایی دارد؟! یخچالی که سال ۹۶، ۵ /۱ میلیون تومان بود الان ۳٠ میلیون فروخته می‌شود، در حالی که حقوق کارگر خیلی کم افزایش پیدا کرده‌است.

اما سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که به‌رغم کاهش قیمت دلار چرا قیمت لوازم خانگی رو به صعود است، می‌گوید: بازار که دو روزی است باز شده، اما وزارت صمت اعلام کرد که ما به میزان نیاز بازار تولید انجام داده‌ایم. چه دلیلی است که هم اکنون قیمت‌ها کاهش پیدا کند؟ وقتی اتفاق خاصی نیفتاده و قیمت مواد اولیه رو به افزایش است، دلیلی وجود ندارد که قیمت لوازم خانگی کاهش یابد. البته ما بسیار خواهان این هستیم که قیمت‌ها کاهش یابد و مردم در رفاه باشند، اما متأسفانه قیمت مواد اولیه رو به افزایش است.

از اواسط سال گذشته که قرار شد فولاد به صنایع داخلی به قیمت جهانی فروخته شود، بهانه خوبی به دست تولید‌کنندگان لوازم خانگی و خودرو افتاد و بالا بودن قیمت تمام‌شده تولیدشان را نیز به پای گرانی قیمت فولاد می‌زنند. این روز‌ها که دولت در روز‌های پایانی خود به سر می‌برد ترجیح می‌دهد خود را با تولیدکنندگان و صنایع بر سر تعیین قیمت‌ها درگیر نکند و بازار را رها کرده‌است، چراکه برای انتخابات دور جدید ریاست جمهوری و جمع کردن رأی، بار دیگر به حمایت صنایع و تولید‌کنندگان نیاز دارد.

ایجاد کارخانه مشترک با کره‌ای‌ها در سیر‌جان

در میان آشفته‌بازاری که در صنعت لوازم‌خانگی به راه افتاده، از اردیبهشت امسال اخباری مبنی بر بازگشت کره‌ای‌ها به بازار ایران منتشر شده که در روز‌های گذشته با واکنش منفی تولید‌کنندگان مواجه شده‌است. در این خصوص محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی از ورود سرمایه‌گذار کره‌ای به بازار لوازم خانگی ایران خبر داد‌ه و می‌گوید:‌هیئت مدیره شرکت تولیدی داخلی پس از انجام مذاکرات متعدد و طولانی موفق شد تا موافقت شرکت بین‌المللی LG را برای انتقال تکنولوژی روز دنیا به ایران کسب کرده و در فاز اول اقدام به توسعه و راه‌اندازی کارخانه تولید یخچال فریزر تحت برند تجاری این شرکت کره‌ای در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان استان کرمان کند. به گفته طحان‌پور با موافقت این شرکت کره‌ای درباره انتقال تکنولوژی به ایران، کارخانه جدید در فضایی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع احداث می‌شود که ظرفیت تولید این کارخانه بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه انواع یخچال، فریزر و ساید بای ساید در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان استان کرمان است و قرار است با توسعه بیشتر، ظرفیت تولید سالانه خود را به بیش از ۳۰۰ هزار در سال برساند و زمینه اشتغال برای ۵۰۰ نفر دراین کارخانه فراهم شود. هر چند که برند‌های داخلی در روز‌های اخیر در گفتگو با رسانه حضور مجدد کره‌ای‌ها را دربازار ایران محکوم کرد‌ه‌اند، اما حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار انحصاری ایران، هم به سود تولید‌کنندگان است و هم مصرف‌کنندگان؛ چراکه در بازار رقابتی هم کیفیت تولید ارتقا می‌یابد و هم اینکه قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین شهرستانی
|
Netherlands
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
سلام
جناب آقای طهانپور از صاحب نظران حوزه لوازم خانگی هستند ولی بیش از دو و نیم سال است که دیگر در هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی عضویت ندارد
لطفاً در انتشار مطالب دقت بیشتری بفرمایید
متشکرم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار