کد خبر: 1047049
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
هر چند در نقشه کرونایی کشور هیچ شهری آبی نیست، اما با اعمال محدودیت‌ها آمار‌های کرونایی رو به کاهش است. طبق گزارش‌های وزارت بهداشت در هفته گذشته موارد بستری ۵ /۱۶ درصد، فوتی حدود ۱۴ درصدی و موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۲۶ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته‌است. با تمام این‌ها برای دستیابی به ایمنی جمعی باید حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند و در حال حاضر چیزی حدود ۲ درصد از جمعیت کشورمان واکسینه شده‌اند؛ یعنی با روند کنونی واکسیناسیون با ایمنی جمعی فاصله زیادی داریم. با وجود این کم‌کم با سرعت گرفتن تأمین واکسن مورد نیاز می‌توان به تسریع در امر واکسیناسیون عمومی امیدوار شد. روز گذشته هم رئیس‌جمهور وعده داد طبق برنامه وزارت بهداشت تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه شوند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: افزایش ۱۰۳ نفری آمار جانباختگان در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن نشان می‌دهد به‌رغم روند کاهشی کلی در موارد شناسایی جدید، بستری و فوتی ویروس تاجدار ممکن است به یک‌باره همه را غافلگیر کند. این اتفاقی است که پیش از این و در ماجرای سفر‌های نوروزی آن را تجربه کرده‌ایم. با وجود این، آنطور که وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند در اغلب نقاط کشور به قله موج چهارم کرونا رسیده‌ایم و کم‌کم رو به سراشیبی حرکت می‌کنیم.

روند نزولی کرونا در اغلب نقاط کشور

در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۱۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۴۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۱۱ نفر رسید. در همین زمان، ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۴ هزار و ۹۱۰ نفر رسید. تا کنون ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۷۰۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزار و ۵۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در اینگونه توضیح داد: «روند موارد بستری به علت کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور نزولی است، به گونه‌ای که در هفته گذشته شاهد کاهش ۵/ ۱۶ درصدی موارد مثبت بستری به علت کرونا، کاهش حدود ۱۴ درصدی در تعداد افراد فوت شده و کاهش ۲۶ درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی شده نسبت به هفته ماقبل بودیم.»

به گفته لاری در هفته گذشته استان‌های ایلام، همدان، خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری و استان‌های مرکزی، البرز، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و قزوین دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: «طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۲/ ۶۲ درصد، استفاده از ماسک ۳/ ۶۳ درصد بوده و میانگین رعایت تهویه مناسب هوا در اماکن عمومی کشور ۳/ ۶۴ درصد گزارش شده‌است.»

وعده واکسیناسیون ۱۳ میلیون نفری تا پایان تیر ماه

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا کنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دوز رسید. با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان دریافت این آمار چیزی نزدیک به ۲ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان را شامل می‌شود و با ۷۰ درصد واکسیناسیون برای ایمنی‌زایی در جامعه هنوز فاصله زیادی داریم. با وجود این تلاش‌ها برای تسریع در روند واکسیناسیون ادامه دارد و رئیس‌جمهور هم روز گذشته در دویست و بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تأکید بر الزام اجرای سند واکسیناسیون گفت: «طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و به طور منظم افزایش یابد.»

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت اجرای سند واکسیناسیون گفت: «اگرچه مسیر تهیه و تأمین واکسن چندان هموار و آسان نیست، اما به‌رغم محدودیت‌هایی که در این خصوص در جهان وجود دارد و همچنین به جهت محدودیت‌های تحریمی در زمینه اختصاص منابع ارزی آن، با عنایت به تلاش‌ها و اقدامات انجام شده می‌توانیم امیدوار باشیم که تأمین و واردات واکسن به یک روال قطعی با سرعت لازم برسد به‌گونه‌ای که هیچ ناهماهنگی و مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد.»

روحانی با اشاره به مأموریت و وظایف دستگاه‌های مختلف در این خصوص افزود: «همان طور که دولت اعلام کرده‌است، تهیه، تأمین و ساخت واکسن اصلی‌ترین اولویت کاری سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان بوده که البته در این زمینه وزارت امور خارجه نیز اهتمام ویژه و مؤثری در دستور کار خود قرار داده‌است.»

رئیس‌جمهور تأکید کرد: «اولویت سیاستی دولت، ایجاد توان تولید داخلی در امر واکسن است، ولی از نظر زمانی تا رسیدن به نقطه تکافوی تأمین داخلی، برای حفظ جان مردم نباید زمان را از دست داد و نیاز کشور باید از محل واردات واکسن تأمین شود به همین منظور وزارت بهداشت همزمان با واردات، برای خرید واکسن تولید داخل از تولید کنندگان داخلی، قرارداد منعقد کرده و پرداخت‌های لازم را صورت می‌دهد.»

روحانی ضمن تأکید بر واکسیناسیون ۱۳ میلیون از گروه‌های هدف تا تیر ماه امسال افزود: «برای سال ۱۴۰۰ هم پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین واکسن و حمایت‌های مالی و بانکی انجام شده و به مرحله اجرا درخواهد آمد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار