کد خبر: 1046950
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان:
بهره برداری از سامانه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی و ارتقاء سیستم پرداخت الکترونیکی، اجرای یکی از بزرگترین پروژه های هوشمندسازی ایران و آسیا در شهرداری اصفهان.

 

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،علیرضا نصر در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: اگر با ویروس کرونا مواجه نشده بودیم برنامه های بسیار خوبی در سطح شهر برای شادی و نشاط مردم و همچنین افتتاحیه های متعدد برگزار می شد.

با اشاره به بهره برداری از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی و ارتقاء سیستم پرداخت الکترونیکی شهرداری اصفهان، گفت: طرح هوشمندسازی اتوبوس‌ ها که اقدامی بی نظیر در کشور است در چندسال گذشته شروع شده بود تا در نهایت اکنون در اختیار مردم قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها که در مسیر هوشمندسازی شهر است وقت و زمان مردم مهم شمرده شده و اعتماد آنان به حمل و نقل عمومی برای زیست بهتر در شهر و کاهش آلودگی هوا افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: طرح هایی که افتتاح می شود و در خدمت مردم قرار می گیرد ممکن است در یک دقیقه افتتاح و روبان آن چیده شود اما حاصل پشتیبانی‌های دقیق با پروسه‌های زمان‌بر مدیریت شهری است.

*پیشرفت قابل توجه احداث خط دو مترو اصفهان

وی همچنین با اشاره به پیشرفت ایستگاه های خط دوم قطار شهری، افزود: اکنون احداث ۱۲ ایستگاه خط دو در مرحله سفت کاری است، ایستگاه‌ های دارک با ۴۷ درصد، زینبیه با ۶۹.۵ درصد، عاشق اصفهانی با ۱۰۰ درصد، عمان سامانی با ۷۳ درصد، لاله با ۸۷ درصد، شاهد با ۲۷ درصد، قدس با ۵ درصد، امام حسین (ع) که ایستگاهی تبادلی است با سه درصد، خلجا با ۲۷ درصد، چهارسوق ۵۱ درصد، خرازی با ۶۱ درصد و کهندژ با ۲۰ درصد پیشرفت قابل توجهی داشته است.

نصر گفت: میزان پیشرفت عملیات ایجاد خط دوم قطار شهری در کنار تونل‌ های این خط موردی است که کمتر به آن پرداخته شده و شهروندان از آن تا حدودی بی ‌اطلاع هستند اما اقدامات در این زمینه قابل تقدیر است.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر خط دو قطار شهری به عنوان یک خدمت ماندگار در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

*اجرای یکی از بزرگترین پروژه های هوشمندسازی ایران و آسیا در شهرداری اصفهان

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: پروژه سیستم یکپارچه مدیریت ناوگان اتوبوسرانی و توسعه پرداخت الکترونیکی یکی از پروژه های دراز مدت و از دغدغه های مدیریت شهری طی دوره های مختلف بوده که با حمایت های صورت گرفته این پروژه امروز به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مهدی بهروزی تصریح کرد: این پروژه به صورت مشارکتی است که از طریق شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران انجام و تامین سرمایه آن توسط بانک سپه انجام شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه به روش BOT و با مبلغ  90 میلیارد تومان انجام شده که 57 میلیارد آن بابت تجهیزات و 31 میلیارد هم بابت هزینه نصب، نگهداری و پشتیبانی برای 5 سال است، افزود: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های IT و شهر هوشمند است که طی 7 تا 8 سال گذشته در کشور انجام شده است.

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان با اشاره به تجهیزات و اقلام مورد نیاز که در این پروژه تامین شده است، گفت: کارت های دسپایر به تعداد 500 هزار عدد، 1300 دستگاه کنسول راننده، کارتخوان در جلو و در عقب و 1300 دستگاه AVL، 850 دستگاه پوز، 350 دستگاه کاهنده مربوط به ایستگاه های BRT، 50 دستگاه نمایشگر هوشمند، 50 باجه شارژ و ...  در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: از قابلیت های این پروژه امکان برنامه ریزی خطوط و جا به جایی ناوگان از طریق مرکز کنترل، نظارت بر کلیه ناوگان اتوبوسرانی به صورت آنلاین، مدیریت اتوبوس های فعال، تعمیرگاهی و متوقف اتوبوسرانی به صورت آنلاین، برنامه ریزی تخصیص ناوگان در خطوط بر اساس نیاز سر و ته خط  و زمان تردد ناوگان، افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات دریافتی از ناوگان اتوبوسرانی، تخلیه اطلاعات تراکنش ها به صورت برخط و کاهش چشمگیر زمان تخلیه اطلاعات، پشتیبانی بانک عامل در کلیه فرآیندهای مربوط به تراکنش ها اعم از شارژ و تسویه حساب، ایجاد باشگاه مشتریان و امکان ایجاد کارت بلیت های تخفیف دار جهت افزایش جذابیت سفرهای شهری با اتوبوس مخصوص جانبازان، معلولین، بازنشستگان و ... است.

بهروزی تاکید کرد: نصب 50 عدد مانیتور ال سی دی در ایستگاه های متنخب جهت اعلان زمان اتوبوس ها و زمان رسیدن اتوبوس، ایجاد اپلیکیشن موبایلی جهت دریافت اطلاعات سفر، شارژ آنلاین کارت بلیت و وجود سیستم QR کد جهت دریافت هزینه سفر برای بلیت های تک سفره، امکان رصد و دریافت اطلاعات آماری به صورت لحظه ای توسط نهادهای بالادستی و نظارتی، نصب دستگاه های مکانیزه خودکار شارژ کارت بلیت در بسیاری از نقاط شهر، افزایش استفاده از سهم اتوبوس به واسطه ارسال اطلاعات و ایجاد نظم حرکتی برای شهروندان، مدیریت مصرف سوخت و تجهیزات ناوگان اتوبوسرانی به واسطه نظارت و کنترل و پیمایش اتوبوس ها، کاهش زمان حرکت اتوبوس ها در مبدا و مقصد و کاهش زمان انتظار مسافر، آنلاین شدن حساب شارژ و پرداخت شهروندی، افزایش ضریب پرداخت الکترونیکی و امکان حذف کارت در آینده از دیگر مزایای اجرای این پروژه است.

وی با بیان اینکه این پروژه در کشور بی نظیر و در خاورمیانه تنها در دبی آن هم به صورت محدودتر اجرا می شود، افزود: در آسیا یکی دو شهر به صورت محدود  این کار را انجام می دهند و در واقع یکی از پروژه های بزرگی است که در شهر اصفهان در حال رقم خوردن است و امیدوارم شهروندان بتوانند از مزایای آن هم در منظم شدن برنامه های اتوبوسرانی و مدیریت هوشمند ناوگان و هم در حوزه پرداخت های الکترونیک استفاده کنند.

*هزینه صرف شده برای هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی90 میلیارد تومان است

معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان نیز در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: پروژه سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به روش BOT  و با صرف هزینه ‌ای بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان تهیه شده که با قیمت‌ های کنونی ارزش پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان است.

مرتضی طهرانی با بیان اینکه بخش عمده ‌ای از تجهیزات این پروژه با استفاده از یورو خریداری شده است، افزود: شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران با استفاده از اعتبارات موجود خود خرید مورد نیاز برای پروژه را به موقع انجام داد و با وجود مشکلات تحریم ‌ها و کرونا در زمان مقرر این تجهیزات به اصفهان رسید و نصب شد.

وی تاکید کرد: نظیر پروژه سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی تاکنون تنها در دو شهر آسیایی استفاده شده است.

معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: سیستم‌های پیشرفته به کار رفته برای هوشمندسازی اتوبوسرانی اصفهان یکی از مدرن ‌ترین و جدیدترین تکنولوژی‌ ها برای تنظیم سفر با اتوبوس و تأمین آسایش و آرامش شهروندان است.

*هوشمندسازی اتوبوسرانی اصفهان با استفاده از تمام ظرفیت شهرداری انجام شد

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز در ارتباط تصویری آنلاین با یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: اجرای این پروژه از خردادماه ۹۷ به سازمان سرمایه گذاری و مشارکت ‌های شهرداری ارجاع شد که به واقع تجربه یک کار تیمی بود و مشخصه بارز این ابر پروژه این است که به صورت یک اقدام تیمی و بین بخشی به خوبی انجام شده است. 

شهرام رئیسی افزود: این پروژه هدفمند با استفاده از تمام ظرفیت ‌های شهرداری عملیاتی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر