کد خبر: 1046932
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
دولتی‌ها در خرداد سال گذشته از حضور شهردار در جلسات هیات دولت ممانعت کردند. شهردار تهران که ابتدا منکر این ممنوعیت بود، بعد از ۱۱ ماه دلیل این ممنوعیت را ملک جماران عنوان کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های آخر خرداد ماه سال گذشته خبر رسید که دیگر از پیروز حناچی شهردار تهران در جلسات هیأت دولت دعوت نمی‌شود موضوعات متعددی در همان زمان مطرح شد و برخی علت آن را تخریب ملک جماران متعلق به ریاست جمهوری اعلام کردند هر چند در ابتدا اعلام شد که قرار است حسن روحانی بعد از اتمام ریاست جمهوری در آن ملک زندگی کند، اما بعد از مدتی این موضوع تکذیب شد البته در همان مقطع هم حمید موسوی شهردار منطقه یک با سند و مدرک به خبرنگار فارس اعلام کرد که ملک جماران که متعلق به نهاد ریاست جمهوری است مسکونی است.

اولین تکذیب از سوی شهردار در ۱۵ تیر سال گذشته/دعوت نامه دریافت می‌کنم

بعد از انتشار خبر پیروز حناچی (در تیر ۹۹) این موضوع را رد کرد و گفت که دعوتنامه‌های دولت را دریافت می‌کند و ممکن است در اجرا در برخی مسائل نقطه نظراتی وجود داشته باشد. اما هدف دولت و ما اجرای قانون اساسی است.

البته جواد امام یکی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب هم در همان مقطع تأکید کرد که پس از مطرح شدن موضوع تخلف ملک جماران، شهرداری تهران به جلسات دولت دعوت نشد و البته وی در حساب شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که آیا علت دعوت از حناچی شهردار تهران و غیبت در جلسات اخیر دولت به دلیل جلوگیری از ادامه تخلف ساختمانی ملک ریاست جمهوری در منطقه جماران است.

ماجرای عدم دعوت دولت از شهردار برای حضور در جلسات هیأت دولت به اعضای شورای شهر کشید و حسن رسولی خزانه‌دار شورا در کانال تلگرامی اش به عدم دعوت از شهردار در جلسات هیأت دولت اشاره کرد و گفت برخورد شهرداری در ماجرای ملک جماران مسؤولانه شفاف و قانونی است.

شهردار عضو اصلی جلسات هیأت دولت نیست

ماجرای عدم حضور شهردار در هیأت دولت ادامه‌دار شد و اعضای شورا مدام خواستار این بودند که شفاف‌سازی‌های لازم انجام شود و البته دولتی‌ها هم گفتند که شهردار عضو اصلی جلسات هیأت دولت نیست و به عنوان میهمان دعوت می‌شده است.

حضور شهردار در جلسات دولت هم برای دولت فرصت است وهم برای شهر

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر می‌گوید شهردار را به جلسات هیأت دولت دعوت نمی‌کنند و باید تلاش کنیم کدورت‌ها برطرف شود و تعامل میان دولت و شهردار برقررا شود چرا که حضور شهردار در جلسات دولت هم برای دولت فرصت است وهم برای شهر و شهرداری.

وی همچنین به موضوع تخلفات ساخت و سازی در ملک جماران اشاره کرد و گفت: انتظار ما از شهردار این بود که با تخلف برخورد کند و اگر در مواردی از تخلفات چشم‌پوشی شود شهردار هم زیر سوال می‌رود و در مورد تخلفات ملک جماران شهرداری جلوی آن را گرفت.

حدود ۱۱ ماه از عدم حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت می‌گذرد و پیروز حناچی شهردار تهران بعد از گذشت ماه‌ها درباره عدم حضورش در جلسات هیأت دولت گفت: بنا به سیاست ریاست دولت و هماهنگی‌های لازم بین دولت و دستگاه‌های مختلف بعضی از افراد به جلسات هیأت دولت دعوت می‌شوند شهردار هم قانونا عضو هیأت وزیران نیست، اما حضور شهردار در هیأت دولت هم برای دولت و هم برای شهرداری یک فرصت است.

وی ادامه داد: شهرداری قوی‌ترین دستگاه اجرایی در مقیاس پایتخت است و بسیاری از اقدامات آن مستقیما به کمک دولت می‌آیند به عنوان مثال در دو سال پیش در شب یلدا گزارشی در مورد میادین میوه و تره‌بار به دولت ارائه کردیم که اقلام در این میادین به طور متوسط ۴۰ درصد از بیرون ارزان‌تر به فروش می‌رسید.

علت این مشکل ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری است

وی در خصوص مشکلات بین دولت و شهرداری گفت: علت این مشکل ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری که در محدوده حریم ثبت شده بیت امام و جماران بود.

وی ادامه داد:‌در سال ۸۲ طرحی در شورای عالی شهرسازی به استناد ماده ۶۶ قانون برنامه سوم به تصویب رسید بهسازی جماران و تملک باغ‌های اطراف بیت که در دوره قبل انجام شد نیز بخشی از همین طرح بود، اما برای پلاک‌های مجاور کوچه‌ای که بیت امام واقع شده محدودیت‌های ساخت و ساز وجود دارد.

ملک نهاد ریاست جمهوری یکی از گود‌های خطرناک رهاشده

به گفته شهردار تهران ملک نهاد ریاست جمهوری یکی از گود‌های خطرناک رهاشده است که نهاد درخواست ساخت و ساز آن را به شهرداری داد بنده هم گفتم صفرصفر این مجموعه هیچ مشکلی برای ساخت و ساز ندارد با توجه به شیب زمین موافق بودیم این گود از خطرناک بودن در بیاید.

حناچی ادامه داد: دوستان تصور می‌کردند که آن منطقه حریم امنیتی داشته و این حریم لغو شده است، اما اعلام کردیم که این حریم میراث فرهنگی است که حساسیت‌های زیادی روی آن وجود دارد.

شهردار تهران تأکید کرد: از ساخت‌های ساز‌های خارج از حدود پروانه در این ملک جلوگیری شده و در حال حاضر کار در چارچوب قانونی پیش می‌رود.

با توجه به اینکه مدام مدیران شهری می‌گفتند علاوه بر ملک جماران موانع دیگری هم برای عدم حضور شهرداری وجود دارد، اما شهردار شفاف‌سازی کرد و بعد از ۱۱ ماه علت عدم حضورش در جلسات هیأت دولت را عنوان کرد. البته باز هم اعضای شورا امیدوار هستند که دولت و شهرداری دوباره روابط حسنه‌ای داشته باشند.

حضور شهردار در جلسات هیأت دولت الزام دارد

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: حضور شهردار در جلسات هیأت دولت به نفع دولت و مردم است چرا که دولت در پایتخت مستقر است و ظرفیت‌های آن استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر این موضوع که حضور شهردار در جلسات هیأت دولت الزام دارد گفت: دولت باید نگاه ویژه‌ای به شهرداری داشته باشد و شهرداری هم استقبال می‌کند خیلی از مسائل شهر قابل حل است که با حضور شهردار در جلسات می‌توان آن را برطرف کرد.

رایزنی‌ها را انجام داده‌ایم، اما تا کنون جواب گرفته نشده است

عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای حضور شهردار در جلسات هیأت دولت گفت: ما رایزنی‌ها را انجام داده‌ایم، اما تا کنون جواب گرفته نشده است.

بر اساس این گزارش، بعد از ۲ دهه حسن روحانی ازمحمد علی نجفیشهردار تهران برای حضور در جلسات هیأت دولت دعوت کرد. از زمان سیدمحمد خاتمی در دولت از حضور احمدی‌نژاد در جلسات جلوگیری شد و این روند ادامه داشت و احمدی‌نژاد هم از حضور قالیباف در جلسات هیأت دولت استقبال نکرد؛ و حتی روحانی هم قالیباف را به جلسات هیأت دولت دعوت نکرد، اما زمانی که مدیریت شهری با دولت همسو شد حسن روحانی از محمدعلی نجفی اولین شهردار اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مدیریت شهری دعوت کرد. بدین ترتیب بعد از سال‌ها شهردار به جلسات هیأت دولت رفت، اما به یکباره سال گذشته با وجود اینکه دولت و شهرداری همچنان به گفته خودشان با هم همسو بودند از حضور شهردار در جلسات هیأت دولت ممانعت شد البته مدیران همچنان در حال رایزنی برای برقراری ارتباط هستند، اما تا این لحظه چراغ دولتی‌ها برای حضور حناچی در پاستور همچنان قرمز است.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
عجببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار