کد خبر: 1046872
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
گروه‌های خودجوش فلسطینی در حالت آماده‌باش هستند
حمله روز جمعه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، اردوگاه سالم و سرکوب تحصن‌کنندگان در محله شیخ جراح که دو شهید و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، محکومیت گسترده جهانی را به دنبال داشت. همزمان، دو گروه خود جوش فلسطینی موسوم به بازو‌های انتفاضه و یگان‌های «شهید ودیع حداد» اعلام کردند که از تمامی ابزار‌های مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی استفاده خواهند کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: صهیونیست‌ها که این روز‌ها به دلیل تلاش برای پاکسازی فلسطینیان از محله شیخ جراح بیش از پیش مورد خشم جهان اسلام قرار گرفته‌اند، روز قدس شمار زیادی از فلسطینی‌هایی را که در این محله تحصن کرده بودند، سرکوب کردند. نظامیان صهیونیست پس از نماز مغرب نیز به مسجدالاقصی یورش بردند و نمازگزاران را که برای همبستگی با مردم محله شیخ جراح تجمع کرده بودند مجبور کردند مسجد را ترک کنند. بیانیه روز شنبه هلال احمر فلسطین درباره حملات روز جمعه، حاکی از زخمی شدن ۲۰۵ فلسطینی است. این در حالی است که نظامیان رژیم صهیونیستی ظهر جمعه نیز دو جوان فلسطینی را در اردوگاه «سالم» واقع در غرب جنین به شهادت رسانده بودند. منابع خبری روز شنبه اعلام کردند که سرانجام فلسطینیان پس از اینکه نظامیان را وادار به عقب‌نشینی از مسجدالاقصی و گشودن در‌های مسجدالاقصی کردند، برای اقامه نماز صبح در مسجدالاقصی از طریق «باب‌الحطه» و «باب‌الاسباط» و با سر دادن شعار «الله اکبر، الحمدلله» وارد مسجد شدند.

دشمن عواقب کار خود را نمی‌داند

در واکنش به تحولات روز قدس، جنبش فتح از اتحادیه عرب، سازمان ملل و تمامی نهاد‌های بین‌الملی خواست هر چه سریع‌تر برای توقف جنایت رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی مداخله کنند. خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج نیز گفت: «حماس طی تماس‌های گسترده با طرف‌های مختلف بین‌المللی خواستار مداخله برای توقف تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه قدس و مسجدالاقصی شده است.»‌همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس به بنیامین نتانیاهو هشدار داد: «نتانیاهو با آتش بازی نکن! این نبردی است که امکان ندارد نه تو، نه ارتش، نه پلیس و نه رژیم اسرائیل در آن پیروز شوید. قربانی‌ها هر چه قدر که باشد ما از قدس و مسجدالاقصی دفاع خواهیم کرد و نبردی که دشمن آن را در قدس آغاز کرده است، پیروز آن نخواهد بود.» وی ادامه داد: دشمن مرتکب حماقت می‌شود و عواقب کاری را که در داخل قدس و مسجدالاقصی انجام می‌دهد، نمی‌داند.» وی در پایان از کشور‌هایی که به روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند نیز خواست به توافقات امضا شده میان خود و تل‌آویو پایان داده و سفارتخانه‌های‌شان در اراضی اشغالی فلسطین را ببندند.

شورای امنیت تشکیل جلسه دهد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اعلام اینکه «وحشی‌گری و تروریسم شهرک‌نشینان تنها تعهد ما به حقوق مشروع‌مان را افزایش می‌دهد»، از جامعه بین‌الملل خواست که به مسئولیتش برای توقف تجاوز به ملت فلسطین و مقدسات اسلامی در قدس اشغالی عمل کند. محمود عباس در ادامه افزود که به ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل دستور داده است خواستار برگزاری نشست این سازمان در حمایت از ملت فلسطین و برگزاری نشست شورای امنیت برای اجرای تصمیماتش درباره قدس اشغالی شود. وی ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین را موظف کرد که هرچه سریع‌تر خواستار برگزاری نشست شورای اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای حقوق بشر برای انجام اقداماتی در راستای محافظت از قدس و مقدسات اسلامی آن در مقابل متجاوزان رژیم صهیونیستی شود.

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیگر مقام فلسطینی است که به اقدام صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و گفت: «سکوت در برابر اتفاقات قدس ممکن نیست و دشمن باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشد.» النخاله گفت: «از هر فلسطینی که می‌تواند خودش را به مسجدالاقصی برساند می‌خواهیم این کار را انجام دهد و تا روز۲۸ رمضان (که صهیونیست‌ها برنامه یورش به مسجدالاقصی را دارند) آنجا را ترک نکنند.» به موازات این تحولات، گروه‌های خودجوشی از جوانان فلسطینی که خود را «بازو‌های انتفاضه» نامیده‌اند در امتداد محاصره موجود در شرق غزه با فلسطین اشغالی اعلام آماده‌باش کردند. در بیانیه این گروه آمده است، از بامداد روز شنبه ده‌ها بالن آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیستی فرستاده شده است. یگان‌های شهید ودیع حداد وابسته به جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم در مرز غزه اعلام آماده‌باش کرد. این یگان‌ها اعلام کرد، تمامی ابزار‌های مقاومت و در رأس آن بالن‌های آتش‌زا را به کار خواهد گرفت و نبرد آن با رژیم اشغالگر نامحدود خواهد بود.

با این حال، صهیونیست‌ها همچنان دست از گردنکشی بر نمی‌دارند. یائیر لاپید، رهبر حزب «یش عتید» که مأمور تشکیل کابینه در فلسطین اشغالی شده، روز شنبه با «سازمان‌های تروریستی» خواندن مردم فلسطین مدعی شد که اجازه «تهدید اسرائیل» به آن‌ها داده نخواهد شد. لاپید همچنین با تهدید مردم فلسطین در حساب کاربری خود نوشت: «هر کس بخواهد به ما آسیب برساند، باید بداند که هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد.»

تهران: جامعه جهانی به مسئولیت خود عمل کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه صهیونیست‌ها گفت: «این جنایت جنگی بار دیگر خوی جنایتکار رژیم نامشروع صهیونیستی و ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی برای متوقف کردن نقض بنیادی‌ترین موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی را به همه جهانیان ثابت کرد.» اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات قدس اعلام کرد: «اخراج خانواده‌های فلسطینی در الشیخ جراح و قدس شرقی امری نگران‌کننده و غیرقانونی است و بر تنش‌ها می‌افزاید. این اقدامات بر اساس قانون انسانی، گامی غیرقانونی است و نتیجه‌ای جز تشدید تنش‌ها نخواهد داشت. ما از مسئولان اسرائیلی می‌خواهیم برای کاهش تنش در قدس به صورت هرچه سریع‌تر تلاش کنند.»‌ولکان بوزکر، رئیس هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی پیام توئیتری مداخله نیرو‌های امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی را «تأسف‌بار» دانست و جامعه جهانی را به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به ویژه به مسجدالاقصی فرا خواند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز شامگاه جمعه با ابراز نگرانی از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله الشیخ الجراح گفت: «خودداری کردن از گام‌های یکجانبه که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود بسیار مهم است. کاهش تنش در قدس و خودداری از اخراج فلسطینیان مهم است.»

همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که این حمله احساسات مسلمانان را در سراسر جهان برمی انگیزد و منعکس‌کننده سیاست عمدی اسرائیل برای تشدید اوضاع است. وی نسبت به پیامد‌های این اقدامات اسرائیل هشدار داد. احمد الطیب، شیخ الازهر نیز گفت: «یورش به صحن‌های مبارک مسجدالاقصی و نقض مقدسات خدا از طریق حمله آشکار به نمازگزاران مؤمن و قبل از آن حمله با سلاح علیه تظاهرات مسالمت آمیز در محله شیخ جراح بیانگر تروریسم صهیونیستی در سایه سکوت جهانی شرم‌آور است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار