کد خبر: 1046818
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
"میکروسی‌تی" یک دستگاه سه‌بعدی با تصویربرداری دقیق است که دستگاه توسط متخصصان ایرانی در پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است و با طراحی و ساخت این دستگاه، ایران در زمره ۶ کشور دارای این فناوری قرار گرفته است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دستگاه "میکروسی‌تی" یک دستگاه سه‌بعدی با تصویربرداری دقیق است که در حوزه صنعت پزشکی در درمان بیماری‌ها، نقش ویژه‌ای دارد که این دستگاه توسط متخصصان ایرانی در پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است و با طراحی و ساخت این دستگاه، ایران در زمره شش کشور دارای این فناوری قرار گرفته است.

"حسین قدیری" عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین زمینه اظهار کرد: "میکروسی‌تی" یک نیاز بزرگ برای تمام حوزه‌های صنعت و پزشکی برای دیدن داخل اجسام با ابعاد میکرو است؛ این دستگاه به دلیل اینکه می‌تواند چندمنظوره باشد، موانعی برای ورودش به کشور از طریق تحریم‌ها ایجاد شد و زمانی که ما این دستگاه را ساختیم، هیچ نمونه‌ای از این دستگاه در کشور وجود نداشته است.

وی ادامه داد: مشاهده هرگونه شکستگی، خرابی و حفره‌ها با این روش امکان پذیر است که البته این در صنعت موضوعیت دارد؛ ما ۷ دستگاه را تا به امروز به فروش رسانده‌ایم که به مرور در حال نصب هستند و احتمالاً در سال ۱۴۰۰ نصب تمامی این دستگاه‌ها به پایان خواهد رسید.

"غلامی" مدیر طرح این پروژه نیز گفت: این دستگاه مشابه دستگاه "سی‌تی‌اسکن" است، ولی دقت این دستگاه بسیار بالاست و نزدیک به ۱۰ میکرومتر است و برای ساخت این دستگاه دقت ۲۵ میکرومتر را روی مکانیک خودمان توانستیم پیاده‌سازی کنیم.

"محمدرضا فولادی" رئیس بخش تحقیق و توسعه نیز اظهار کرد: میکروسکوپی‌های مرسوم، تصاویر دو‌بعدی را معمولاً ارائه می‌دهند درحالی که "میکروسی‌تی" تصاویر سه‌بعدی را به ما ارائه می‌دهد که پارامتر‌ها و خروجی‌های مختلفی از این داده‌های سه‌بعدی می‌توان گرفت که قابلیت پرواز داخل ساختار‌های مختلف را دارد.

وی ادامه داد: یک نمونه بافت مصنوعی را به فرانسه ارسال کردیم که قرار بود روی زخم‌های دیابتی بشیند و علاوه بر ترمیم زخم، جای پوست را نیز بگیرد، اما بعد از ماه‌ها معطل کردن نتوانسته بودند که این کار را انجام بدهند و نمونه را پس فرستاده بودند که بعد از آن ما آن را تصویربرداری کرده و نمونه این تصویربرداری را برایشان ارسال کردیم که از این کار بسیار تعجب کرده بودند.

دستگاه "میکروسی‌تی" یا Micro-Computed Tomography یک دستگاه تصویربرداری سه بعدی با استفاده از پرتوی ایکس است؛ این دستگاه همان روش تصویربرداری سی­‌تی‌اسکن بیمارستانی را به کار می‌گیرد، اما در مقایسه با آن، دارای رزولوشن بسیار بالاتری است و قادر است از حیوانات کوچک مانند رت و موش تصویربرداری نماید.

این دستگاه قادر است تصاویر واقعی میکروسکوپی سه‌بعدی از ساختار درونی جسم و یا حیوان را با جزئیاتی در حد میکرون به‌صورت کاملاً غیرتهاجمی بدون اینکه نیازی به تغییر یا تخریب در حیوان یا جسم ایجاد گردد، به نمایش بگذارد.

روش کار با دستگاه میکروسیتی به این صورت است که نمونه مورد نظر بر روی تخت ثابت قرار می‌گیرد و منبع پرتو به صورت حلقوی دور آن می‌چرخد؛ میکروسیتی برای مطالعات پیش‌بالینی طراحی شده است، اما تنوع و کاربرد آن در رشته‌های مختلف بسیار زیاد است؛ میکروسیتی ایرانی نصف قیمت میکروسیتی وارداتی قیمت‌گذاری شده است، اما در کنار این موضوع، ایرانی ششمین کشوری است که به این فناوری دست پیدا کرده است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار