کد خبر: 1046616
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
وزارت خارجه چین با محکوم کردن بیانیه وزرای خارجه «گروه ۷»، تاکید کرد این اظهارات «دخالتی بی‌شرمانه» در امور داخلی پکن بود.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت چین امروز (پنجشنبه) بیانیه نشست وزرای خارجه «گروه ۷» را که از تایوان حمایت کرده و پکن را به شکل «قلدر» نشان می‌داد، محکوم کرد.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه گفت: «این بیانیه اتهامات بی‌اساسی را علیه چین مطرح کرده و دخالتی بی‌شرمانه در امور داخلی کشور ما بود».

وزرای خارجه گروه ۷ روز گذشته در بیانیه‌ای با متهم کردن چین به نقض حقوق بشر و سوءاستفاده از نفوذ اقتصادی خود برای «قلدری» کردن به دیگر کشورها، از اقدامات جدایی‌طلبانه تایوان حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وانگ با با محکوم کردن این بیانیه، تاکید کرد گروه ۷ باید بجای مختل کردن اقتصادی جهانی، اقدامات قاطعی برای تقویت احیای آن بعد از همه‌گیری «کووید۱۹» انجام دهد.

چند ماه پیش و در حالی که امید می‌رفت که تنش‌ها میان آمریکا و چین کاهش یابد، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که به جای لغو محدودیت‌های دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، دولت بایدن به دنبال افزودن محدودیت‌های هدفمند جدید علیه صادرات فناوری‌های حساس به چین است.

محدودیت‌های جدید دولت بایدن علیه شرکت هوآوی راستای ادامه تلاش‌ها برای افزایش فشار بر چین قلمداد می‌شود. دولت ترامپ شرکت‌های فدرال را از استفاده از محصولات شرکت هوآوی و شرکت فناوری زدتی‌ای چین منع کرده بود.

یک سال پیش از آن نیز وزارت بازرگانی آمریکا شرکت هوآوی و شرکت‌های وابسته به آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و شرکت‌های فناوری آمریکا را از تعامل با این شرکت بدون اخذ مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی منع کرد. اواخر سال ۲۰۲۰ هم ترامپ دستوری اجرایی را امضا کرد و طی آن شرکت‌ها و افراد آمریکایی را از خرید سهام هوآوی و دیگر شرکت‌هایی که او ادعا می‌کرد با ارتش چین مرتبط هستند منع کرد.

روز سه‌شنبه بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «دومینیک راب» همتای انگلیسی او بعد از نشست گروه ۷ در لندن، از تقابل قدرت‌های غربی با چین و روسیه سخن گفتند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار