کد خبر: 1046545
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
روحانی در جلسه هیئت دولت:
روحانی: به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم، تحریم شکسته شده است. بدانند تحریم شکسته شده و اگر همه با هم باشیم و متحد باشیم، به زودی تحریم برداشته می‌شود و طرف ما می‌داند راهی وجود ندارد جز اینکه به قانون و مقررات و تعهداتش و موافقتنامه برجام برگردند امروز در دنیا یکصدا هست، همه می‌گویند راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «در زمینه تحریم، کاری که مذاکره‌کننده‌های ما در وین انجام دادند، کار بزرگی بوده است. حالا طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون عمل کند، به نظر من زود تمام می‌شود، ما کارمان در چارچوب و حرکت درستی انجام می‌گیرد.»

اشتباه نکنید، این عبارت مربوط به سخنان ۲۳ تیر ۹۴ رئیس‌جمهور نیست که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت امضای برجام گفت، «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق»، بلکه این سخنان را روحانی روز گذشته و در جلسه هیئت دولت، پس از شش سال و به بهانه آنچه این روز‌ها در مذاکرات وین تحت عنوان «احیای برجام» در جریان است، عنوان کرد.

روحانی گفت: «در زمینه تحریم، کاری که مذاکره‌کننده‌های ما در وین انجام دادند، کار بزرگی بوده است. حالا طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون عمل کند، به نظر من زود تمام می‌شود، ما کارمان در چارچوب و حرکت درستی انجام می‌گیرد. مسیر، مسیر صحیح و درستی است و من خدمت شریف ایران عرض می‌کنم که مردم ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت‌شان را در وین می‌بینند. اگر گزارش درست باشد، اگر دغلکاری و جناح‌بازی نشود و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشان عظمت ملت ایران است و نشان این است که طرف‌های ما در برجام فهمیده اند، راهی جز اجرای قانون و مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱، وجود ندارد و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.»‌وی افزود: «به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم، تحریم شکسته شده است. بدانند تحریم شکسته شده و اگر همه با هم باشیم و متحد باشیم، به زودی تحریم برداشته می‌شود و طرف ما می‌داند راهی وجود ندارد جز اینکه به قانون و مقررات و تعهداتش و موافقتنامه برجام برگردند امروز در دنیا یکصدا هست، همه می‌گویند راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد. ممکن است یک رژیم دغلکاری مثل صهیونیست‌ها حرف دیگری بزنند، آن‌ها کسی نیستند. اما امروز دنیا، همصدا و یکصداست و این بسیار مهم است.»

اینکه تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران برداشته شود، موضوعی است که مورد استقبال همه ارکان نظام و مردم است و اساساً هیچ عاقلی نمی‌پذیرد ملت او تحت شدید‌ترین تحریم‌های رژیم استکباری امریکا قرار گیرد. کما اینکه این تحریم‌ها از فردای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و همچنان به بهانه‌های واهی ادامه دارد و آن‌ها با هویت حقیقی نظام اسلامی مشکل دارند. اما آنچه باعث گردید مردم در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ به دکتر روحانی اقبال نشان دادند، ناشی از این گزاره بود که او وعده داد که در «تعامل» با جامعه جهانی (بخوانید امریکا و چند کشور اروپایی) تحریم‌های ظالمانه را بردارد که خروجی این وعده مذاکرات منتهی به امضای برجام بود. اما آیا با برجام تحریم‌ها برداشته شد؟ در روز‌های پایانی دی ماه ۹۴ روزنامه‌های دولتی و اصلاح طلب با تیتر‌هایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «فروپاشی تحریم»، «صبح بدون تحریم»، «تحریم‌ها هم رفت»، «توافقات سیاسی و اقتصادی با لغو تحریم ها»، «سد تحریم شکست»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «اینک بدون تحریم»، «سلام بر ایران بی‌تحریم، خلاص شدیم»، «تحریم تمام شد»، «برچیده شدن ظریف تحریم‌ها»، «روز شکست حصر اقتصادی» با آب و تاب فراوان خبر لغو تحریم‌ها را اعلام کردند؛ اما در صحنه عمل آنچه اتفاق افتاد «تقریباً‌هیچ» بود و لغو تحریم‌ها از روی کاغذ فراتر نرفت. سؤال اساسی این است که آیا «ترامپ» در آن مقطع کارشکنی کرد؟! پاسخ منفی است. اتفاقاً در دی ماه ۹۴ دولت اوباما روی کار بود و «جو بایدن» نیز در پست معاون اول رئیس‌جمهور، نفر دوم دولت بود. اما کارشکنی‌ها علیه اجرای برجام از دولت امضا‌کننده برجام در امریکا آغاز شد و پس از آن ترامپ حدود ۲۸ ماه پس از موعدی که دولتمردان درباره تاریخ لغو یکباره تحریم‌ها اعلام کرده بودند، از برجام خارج شد. بنابراین، حفظ تحریم‌ها علیه ملت ایران را چنانکه اشاره شد، باید در ماهیت استکباری امریکا جست‌وجو کرد؛ بنابراین شرطی کردن ملت به رفع تحریم‌هایی که کلید لغو آن به اراده دشمن بسته است، نه از سر تدبیر که خلاف عقلانیت سیاسی است. خصوصاً آنکه تجربه نافرجام برجام پیش روی دولت تدبیر و امید است؛ بنابراین چاره اصلی این کار در تقویت روابط با همسایگان، حمایت و پشتیبانی از تولید داخل و بی اثر کردن تحریم هاست نه سیاست انفعالی مقابل دشمن.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
نه بابا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
عجببببب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
3
0
تحریم شکسته می‌شود، اگر آن‌ها بخواهند!
این نشانه عمق نالایقی جنابعالی و دولت بیسواد غربزده و بیعرضه است اگر اندکی غیرت که هیچ همت و تدبیر میداشتی تحریم با خواست ما شکسته میشد نه آنان و آنان توان جلو گیری نداشتند
اما چه میتوان کرد که حتی شعارهایتان را هم غربیها دیکته میکنند و از خودتان هیچ ندارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
0
من آنم که رستم بود پهلوان
اگه قرار بود که هر وقت آنها بخواهند شکسته شود پس تو این وسط چکاره ای؟
همه چیزت که خواست آنها است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
تو این وسط چکاره ای؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار