کد خبر: 1046503
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، خسارت وارده به بیش از نیم میلیون هکتار از مزارع دیم این استان را جدی اعلام کرد و گفت: خشکسالی و کاهش شدید بارش در زمستان بویژه بهار امسال به ۷۰ درصد از مزارع دیم این استان خسارت زد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، خلیل نیکشاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال زراعی جاری خشکسالی حادی در کل کشور حادث شده و در استان اردبیل نیز با استناد به آمار و اطلاعات متقن، میزان بارش‌ها در فصل زمستان گذشته در مقایسه با مدت سال ماقبل حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی میزان بارش بهاری نسبت به مدت مشابه ۴۰ روزه سال گذشته و اهمیت این بارش‌ها برای کشت دیم استان افزود: کاهش بارش بهاری میزان خسارت بر مزارع دیم را دوچندان کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: خشکسالی در همه مناطق استان اردبیل گزارش شده و کل کشتزارهای دیم به خصوص مزارع گندم و جو دچار خشکسالی جدی شده و در برخی از شهرستان‌ها و به خصوص در دشت اردبیل، میزان ذخایر آب سدها و مخازن زیرزمینی نیز به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به وزش مستمر بادهای گرم جنوبی یا گرمیج در سال زراعی جاری در استان اردبیل گفت: این پدیده نادر موجب تبخیر آب‌های جاری، کاهش آب سدها، خشکیدگی خاک، تبخیر و تعرق بیشتر گیاهان و در نهایت ایجاد تنش آب در خود گیاهان کشتزارها و بیشتر شدن میزان خسارت شده است.

نیکشاد همچنین از افزایش متوسط دمای هوا در استان اردبیل در سال زراعی جاری به میزان یک تا ۲ درجه سانتیگراد خبرداد و بیان کرد: این رخداد موجب افزایش شدت خشکسالی شده و پوشش برفی ضعیف ارتفاعات نیز موجب شده است که مراتع هم با فقر و کاهش رطوبت کافی مواجه شود.

وی با اشاره به ادامه بررسی کارشناسان بیمه برای تعیین میزان خسارت وارده افزود: اگر در ایام پیش رو بارندگی کافی در استان اردبیل اتفاق نیفتد، خسارت بخش کشاورزی از خشکسالی بسیار بالاتر خواهد رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: این خشکسالی کم سابقه و کمبود بارش بر مراتع اثر منفی گذاشته و موجب شده که رویش علوفه و غنای گیاهی مراتع و چراگاه‌ها نیز دچار خسارت شود و به طور یقین این وضعیت در تامین علوفه دام سبک و سنگین و نیز تولید گوشت در استان تاثیر منفی و جدی خواهد گذاشت.

وی همچنین اضافه کرد: همه ابعاد تاثیر خشکسالی بر حوزه کشاورزی استان به صورت جدی در حال بررسی است و از تولید کنندگان و فعالان این عرصه درخواست می شود که با استفاده از تجربیات خود و تعامل با کارشناسان از دامنه خسارت بکاهند.

نیکشاد خواستار توجه جدی کشاورزان به بیمه محصولات و زراعت خود شد و گفت: کشاورزان محصولات بهاره خود را بیمه کنند و قبل از کشت بهاره، شرایط تامین آب مزارع را بررسی کرده و پس از اطمینان از تامین آب نسبت به کشت محصول اقدام کنند.

وی همچنین خواستار توجه جدی کشاورزان استان اردبیل به تقویم زراعی و کاشت محصولات با نیاز آبی کم شد و افزود: برای جلوگیری از میزان خسارت خشکسالی کشاورزان تغذیه گیاهی مزارع خود را جدی گرفته و در خصوص نوع و زمان مصرف کود از نظریات کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین خواستار مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب در مزارع آبی بویژه در پایاب سدها شد و اظهارکرد: همه باید تلاش کنند تا با استفاده بهینه از منابع آبی موجود خشکسالی امسال با کمترین خسارت سپری شود.

وی با بیان این که خشکسالی کشت آبی استان را به شکل جدی تهدید نمی‌کند، گفت: کشت دوم در مناطق شمال استان اردبیل که مشکل تامین آب ندارد، آغاز شده و لازم است که کشاورزان طبق برنامه جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه‌ای اقدام به کشت محصول کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر