کد خبر: 1046494
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
نهج‌البلاغه، پس از قرآن کریم گران‌قدرترین و ارزشمندترین میراث فرهنگی اسلام است. این کتاب ارزشمند، جامع گزیده‌های بلاغی شامل خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‎های حضرت علی(ع) است که در دو زمینه سبک و اسلوب و نیز معنا و محتوا اشتراکات و تأثیرپذیری فراوانی از قرآن دارد.

نهج‌البلاغه مجموعه ای از 239خطبه، 79 نامه و کلمات قصار امیرالمؤمنین علی (ع) و480حکمت است که توسط سیدرضی (359-406ق)، از علمای معروف شیعه و از شاگردان شیخ مفید، جمع‌آوری شده و همچون تفسیری برای قرآن به شمار می رود که جامع همه ابعاد معرفتی اسلام چه فردی و چه اجتماعی است.

این کتاب گران‌قدر به خاطر محتوا و مطالب ارزشمند آن از قدیم‌الایام تاکنون مورد توجه و استفاده محدثان، فقها و نویسندگان دوره‌های مختلف بوده است و تاکنون ترجمه‌ و شرح‎های متعددی به زبان‎های مختلف از جمله شرح ابن میثم و شرح ابن ابی‌الحدید بر آن نوشته‎اند.

به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امیرمومنان علی (ع) در این گزارش بنا داریم تا تعدادی از نسخه های نفیس نهج البلاغه این میراث ارزشمند علوی را که در گنجینه مخطوطات رضوی نگهداری می شود معرفی کنیم.

 

پایگاه علمی و فکری جهان اسلام

سازمان کتابخانه های موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین گنجینه جهان اسلام دارای کتب خطی و چاپ سنگی، اسناد تاریخی، اشیای موزه ای، نشریات ادواری است.

گنجینه کتب خطی آستان قدس رضوی، با دارا بودن مصاحف شریفه و منابع منسوب به اهل بیت (ع) و آثار نفیس خطی بزرگان جهان اسلام، یکی از پایگاه‌های علمی و فکری جهان اسلام است که روزانه بسیاری از محققان و پژوهشگران از این کانون فرهنگی جهان اسلام استفاده می کنند.

در این‌گنجینه که دارای مجموعه‌های منحصر به فردی از کتب علمی، فرهنگی، تاریخی و هنری است و مورد توجه بسیاری از دانش‌پژوهان، نسخه‌شناسان و مشتاقان علم و دانش قرار دارد،  گنجینه بی نظیری از نسخه خطی نفیس درباره نهج‌البلاغه و شرح و ترجمه آن به زبان عربی و فارسی وجود دارد که نشان از اهمیت این دایره المعارف بزرگ فرهنگ اسلامی و تالی قرآن است.

در حال حاضر در گنجینه رضوی ، 13میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از 2 میلیون نشریات ادواری نگه‎داری ‌می‌شود.

در بین، بیش از 106 هزار نسخه خطی، 65 هزار کتاب چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی بیش از 750 نسخه نهج البلاغه خطی و چاپ سنگی وجود داردکه تعداد 152 نسخه آن از نهج‌البلاغه‎های خطی با شروح، حاشیه، تعلیقه و ترجمه است که نسخه¬هایی ارزشمند و نفیس به لحاظ قدمت و نگارنده در میان آنها وجود دارد.

 

 

 

نفایس کهن

نسخه وقف شده توسط فاضل‌خان در سال 1065 هجری قمری یکی از قدیمی¬ترین نسخه¬های خطی نهج البلاغه که در گنجینه رضوی نگهداری می¬شود.

این نسخه قرن 6 هجری قمری( 544 ه ق ) در کاغذ حنایی و در 174 ورق کتابت شده است.

از دیگر نسخه های کهن و نفیسی که در این مجموعه نگهداری می شود نسخه¬ای با خط نسخ مشکول است که قرن 6 هجری قمری کتابت شده است.

این نسخه با کاغذ حنایی در 179 ورق در ابعاد 15×22 س.م کتابت شده و توسط فخرالدین نصیری امینی در سال 1356 وقف آستان قدس رضوی شده است.

نسخه دیگری از نهج البلاغه نیز که با خط نسخ در قرن 6 هجری قمری در کاغذ نخودی با 74 ورق در ابعاد 15×5/20.کتابت شده از دیگر نفایس این مجموعه به شمار می رود.

علاقه مندان می توانند تصاویر آثار معرفی شده را در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس museum.razavi.ir در فضای مجازی بازدید کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار