کد خبر: 1046477
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران :
مسعود بنابیان گفت: اگر چه ایفای مسئولیت اجتماعی در قانون الزام آور نیست و در این زمینه خلاء قانونی داریم اما شرکت فولاد مبارکه با انسان دوستی و وجدان بیدار به ایفای مسئولیت اجتماعی خودش می پردازد

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در گفت و گو با ایراسین با اشاره به اهمیت ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع و بنگاه های اقتصادی در کشور اظهار کرد: با شیوع کرونا مسئولیت اجتماعی در دنیا مهم شده است؛ اما آنچه که در اتاق ایران به عنوان مسئولیت اجتماعی قلمداد می شود مطابق چارچوب تعریف شده است.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی توسط بنگاه های اقتصادی و متناسب با شرایط موجود بازتعریف می شود و الزام آور نیست؛ به این معنا که نمی توان مسئولیت اجتماعی را به بنگاه اقتصادی تکلیف کرد بلکه به صورت کاملا اختیاری است.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران گفت: الزام به «قانون» مهمترین مسئولیت اجتماعی هر بنگاه اقتصادی است و هر واحد اقتصادی و صنعتی بر اساس وجدان می تواند نسبت به جامعه پیرامون خود وارد میدان شود و به صورت کاملا اختیاری به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: شیوع کرونا باعث شد تا واحدهای صنعتی و بنگاه های اقتصادی وارد گود شوند و با تجهیز بیمارستانها و تامین اکسیژن به مراکز درمانی یاری رسانی کنند که نمونه بارز آن اقدامات شرکت فولاد مبارکه است.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی؛نوعی مسئولیت اجتماعی

بنابیان با اشاره به اینکه حتی رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بنگاه های ریز و درشت اقتصادی در راستای حفظ سلامت پرسنل هم نوعی مسئولیت اجتماعی قلمداد می شود، ابراز کرد: شرکت فولاد مبارکه از دو سو هم در حفظ دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی به ایفای مسئولیت اجتماعی پرداخته است و هم به صورت اختیاری و بدون الزام در راستای تامین اکسیژن رایگان و تجهیزات مراکز درمانی گام برداشته است.

نبود قوانین در تشویق و حمایت بنگاه های اقتصادی به مسئولیت اجتماعی

وی اعلام کرد: متاسفانه مسئولیت اجتماعی در قوانین کشور ما به ویژه در قوانین امور مالیاتی لحاظ نشده است؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر بنگاه های اقتصادی که در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی گام بردارند مشمول بسته های حمایتی و تشویقی قرار می گیرند.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران تاکید کرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته بنگاه های اقتصادی و صنعتی با ایفای مسئولیت اجتماعی مشمول معافیت مالیاتی هم می شوند این در حالی است که در کشور ما متاسفانه قانونگذار به این مهم توجه نکرده است.

وی اضافه کرد: مسئولیت اجتماعی در جوامع مدرن و پیشرفته مساله ای مهم است و همه به اهمیت آن باور و اذعان دارند و در چارت سازمانی آن کشور ها هم در نظر گرفته می شود؛ به این معنا که بنگاه های اقتصادی و صنعتی در کشورهای توسعه یافته برای رسیدن به اهداف خود به مسئولیت اجتماعی نگاه ویژه ای دارند؛ چراکه اگر این موضوع مورد غفلت قرار بگیرد آن شرکت در رسیدن به اهداف خود دچار مشکل می شود؛ مساله ای که متاسفانه در کشور ما، رتبه بندی شرکت ها و صنایع بدون در نظر گرفتن جایگاه ویژه مسئولیت اجتماعی از کمبود قانون رنج می برد.

بنابیان گفت: متاسفانه جایگاه تعریف شده مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی در کشور ما در یاری رساندن به نهادهایی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و هلال احمر خلاصه می شود و این قبیل یاری رسانی را جز هزینه های مقبول در نظر می گیرند؛ در صورتی که مسئولیت اجتماعی طیف وسیعی از یاری رسانی را متناسب با شرایط موجود شامل می شود.

ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه بر اساس نوع دوستی و انسانیت است

وی افزود: ماهیت بنگاه های اقتصادی و صنعتی در سودآوری خلاصه می شود. زمانی که هیئت مدیره شرکت فولاد مبارکه در برابر سهامداران خود موظف به پاسخگویی عملکرد است، تنها توجیه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه به ویژه در تامین اکسیژن رایگان در وجدان بیدار و انسان دوستی این شرکت خلاصه می شود.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران تصریح کرد: ایفای مسئولیت اجتماعی توسط بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی به احساس نوع دوستی و انسانیت هیئت مدیره و مدیرعامل واحدهای اقتصادی مربوط می شود. برای نمونه اگر با شیوع کرونا شرکت فولاد مبارکه به تامین اکسیژن رایگان نمی پرداخت از نظر قانونی هیچ گونه اشکالی نداشت و بازخواست نمی شد اما مدیرعامل و هیئت مدیره این شرکت، متناسب با وضعیت جامعه با وجدان بیدار و انسان دوستی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی گام برداشتند و با این گونه اقدامات جایگاه شرکت فولاد مبارکه نزد افکار عمومی ارتقاء می یابد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر