کد خبر: 1046435
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
بیش از ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا، در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به دلیل ترک فعل برخی از مسئولان بانکی کشور رخ داده‌است. پرونده این ترک فعل، اکنون در مسیر دادگاه قرار گرفته‌است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه شورای عالی قضایی به ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت پرونده مداخلات ارزی مسئولان ارشد دولتی پرداخت. آنطور که این مقام عالیرتبه قضایی خبر داده، در همین خصوص پرونده رئیس کل سابق بانک مرکزی به دادگاه ویژه اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده‌است.

صف طولانی مدیران بانکی در محکمه

بر اساس افشاگری دادستان تهران در جلسه شورای عالی قضایی، در نتیجه نقض مقررات و ترک فعل‌ها در سال‎های ۹۵ تا ۹۷، اخلال در نظام اقتصادی با ارزش ریالی حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز رخ داده و بیت‌المال تضییع شده‌است.

از شهریور سال ۹۲ تا مرداد سال ۹۷ ریاست کل بانک مرکزی کشور برعهده ولی‌ا... سیف بوده‌است. دادستان تهران نگفته‌است که آیا این ارقام مربوط به پرونده وی می‌شود یا خیر، ولی تأکید کرده که تضییع این موارد به دلیل نقض مقررات و ترک فعل‌ها از سوی بانک مرکزی در طول آن سال‌ها بوده‌است.

حدود سه ماه قبل هم خبرگزاری مهر از بازداشت یکی از مدیران ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی به اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵ میلیارد دلار ارز‌های مداخله‌ای بانک مرکزی خبر داد، ولی مشخص نیست که این فرد چه کسی بوده و پرونده‌اش به کجا رسید.

پیش از این خبر‌هایی درباره یک پرونده فساد ارزی در بانک مرکزی ایران و بازداشت و محاکمه احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی، رسول سجاد، معاون بین‌الملل و احسان معافی، رئیس حراست بانک مرکزی در دوره مدیریت سیف منتشر شده‌بود.

سالار آقاخانی، عامل بانک مرکزی در توزیع ارز که از او به عنوان متهم اصلی پرونده فساد ارزی در بانک مرکزی نام برده می‌شد، مرداد ۹۸ از کشور فرار کرد و قوه قضائیه در تلاش برای بازگرداندن این متهم است.

برای خسارت به بیت‌المال باید پاسخگو باشند

در همین راستا دادستان تهران در جلسه شورای عالی قضایی گفت: یکی از موضوعات مهمی که دادسرای تهران رسیدگی شد و پرونده را ما با کیفر‌خواست به دادگاه ارسال کردیم، پرونده مربوط به مداخلات ارزی است. از این جهت گزارش این پرونده را عرض می‌کنم که یکی از اقداماتی که از حیث نظارت قضایی در باب عملکرد دستگاه‌ها و مدیران، در واقع روی ساختار تشکیلات خیلی حائز اهمیت است، ورود قوه قضائیه به این پرونده و تحت تعقیب قرار دادن برخی مسئولان بود.

علی القاصی مهر افزود: افرادی که در برابر مسئولیت‌هایی که داشتند، نسبت به بیت‌المال سهل‌انگاری کرده‌اند و به‌خاطر ترک فعل آن‌ها خساراتی به بیت‌المال وارد شده است، به درستی در خصوص تضییع اموال دولت باید پاسخگو باشند. وی در ادامه تأکید کرد: در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ نه تن‌ها قوانین مرتبط با نظام ارزی کشور نقض شده، بلکه تکالیف قانونی دایر بر لزوم تصویب مداخله ارزی و فروش سکه‌های طلا در شورای پول و اعتبار برای پرداخت منابع ارزی به نیازمندان واقعی و جلوگیری از تشکیل بازار واسطه‎گری و دلالی نسبت به این منابع نیز رعایت نشد.

به گفته دادستان تهران در نتیجه این نقض مقررات و ترک فعل‌ها، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا به ارزش امروزی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تضییع شده‌است.

سکه‌های کشف‌شده از خانه مدیران بانکی

گفتنی است، بهمن ماه سال گذشته ولی ا... سیف به دادسرا احضار شده‌بود. همان زمان سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که در جریان و فرایند قضایی به دلیل نقص در پرونده و ایرادات مطرح شده از دادگاه پرونده به دادسرا بازگشت. اخیراً دادسرا تحقیقات خود را تکمیل کرده و به همین دلیل آقای سیف احضار شده‌است.

مرداد ماه سال گذشته هم انتشار تصویر کیف پر از سکه، طلا و ارز رسول سجاد و محسن صالحی دو مدیر پیشین بانک مرکزی ایران که در بازداشت به سر می‎بردند، خبرساز شد.

نام محسن صالحی، مدیر سابق مبادلات ارزی و رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل بانک مرکزی در پرونده معروف به متهمان کلان ارزی هم مطرح شده‌بود. این مدیران متهمند در ازای دریافت رشوه تسهیلات ارزی غیرقانونی ارائه می‌دادند. این متهمان اتهامات خود را رد می‌کنند.

در پرونده این دو مقام ارشد بانک مرکزی نام امید اسدبیگی از مالکان کارخانه نیشکر هفت‌تپه و متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور هم مطرح است. نماینده دادستان در دادگاه متهمان کلان ارزی خبر داد که ٤٠٠ سکه کشف‌شده از خانه مدیران بانک مرکزی پلمب و بسته‌بندی صرافی پسرعموی امید اسدبیگی، مدیر عامل کارخانه نیشکر هفت‌تپه است. امید اسد‌بیگی خود متهم ردیف اول پرونده‌ای بود که ۲۸ متهم داشت و متهم به پرداخت رشوه‌های متعدد به مدیران بانک مرکزی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
سه چیز فساد را در هر جامعه ای ریشه کن میکند :
۱) ایجاد یک سیستم مدیریتی یکپارچه الکترونیکی چند لایه غیر قابل نفوذ و متصل به یکدیگر در تمامی زمینه ها... همانچیزی که هم اکنون در تمام کشورهای پیشرفته جهان در حال اجراست و همه چیز شفاف و غیر قابل تغییر است ...
۲) تصویب قوانین سخت و بازدارنده و توجیه و اتمام حجت افراد و خانواده هایشان از عاقبت و سرانجام بد اختلاس و به هدر دادن بیت المال ...
۳) و در نهایت اجرای کامل و دقیق و بدون ملاحظه و بدون اغماض قوانین در صورت اثبات دقیق خطاها بطوری که هیچ حقی از هیچکس ضایع نشود ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار