کد خبر: 1046383
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
سمانه محمدی
پیام «هفت خوان سلیمان» مقاومت و ولایتمداری است

«هفت خوان سلیمان» کتابی که در مورد سرداردلها، شهید حاج قاسم سلیمانی است که انتشارات خط هشت به تالیف «وفا منافی اردبیلی» آن را منتشر کرده است که در یادواره شهدای عملیات کربلای 4 و 5 در اردبیل رونمایی شد.از وفا منافی تاکنون پنج جلد کتاب در زمینه های عاشورایی و دفاع مقدس با عناوین «کلاف وفا»، «معراج خون»، «امواج خون»، «حماسه عشق» و «هفت خوان سلیمان جوان» منتشر شده است. «جوان» با این نویسنده به گفتگو نشسته است.

نوشتن برای شما جوششی از درون است یا نیازی برای بیان حرفی تازه؟

از اوایل نوجوانی علاقه نوشتن و سرودن شعر را در خودم احساس کردم و فهمیدم که حرفهایی برای گفتن دارم و دوستدارم سخن را بشناسم ،سخن را کشف کنم و به گونه تازه ای سخن بگویم . از درونم جوششی را احساس می کردم که نیازمند یک وسیله بود تا به بیرون انتقال یابد و شعر همان ظرفی بود که احساسات من را منظم ساخت و به هیجانات و اتفاقات روحم قالب و شکل هنری بخشید. همان روزی تمام فنون شعر را یاد گرفتم غزلی در وصف مولای متقیان علی بن ابیطالب سرودم که با تمام واژه ها و مصراع های آن شعر خاطره دارم و برایم شیرین ترین لحظه های زندگی ام بود درست مثل کودکی که اولین بار حرف زدن را یاد می گیرد.

اولین تالیف شما چه بود و در چه زمینه ای بود؟

اولین تالیف من در سال 1386بود که کتاب حماسه عشق را به چاپ رساندم در حالی که فقط 20سال داشتم. حتی وقتی کتابم به بازار آمده بود من در پاسگاه دور افتاده ای در شهر یزد دوران مقدس سربازی را سپری می کردم این کتاب شامل اشعار عرفانی ،نصایح و مرثیه بود که من معتقدم این کتاب دلیلی شد تا من در دنیای سخن و شعر بمانم و به تلاش و کوششم ادامه دهم.

کتاب هفت خوان سلیمان چگونه خلق شد؟

واما هفت خوان سلیمان که اخیرا توسط انتشارات خط هشت چاپ شد و بحمدالله از طرف صاحب نظران و منتقدان ادبیات مورد تمجید و تکریم قرار گرفت واستقبال گرمی از سوی مردم و کتاب دوست ها دیده شد. این کتاب یکی از آثاریست که من آن را ادای دین خودم به شهدا می دانم. البته فقط ذره ای از آن دین بزرگ و از آنجایی که سردار سلیمانی در روح و فکر من دنیایی دیگر خلق کرده بود من دیگر او را یک شخص یا یک فرد نمی دیدم بلکه او را یک مکتب و یک ایدئولوژی می دیدم مکتبی پاینده و بیدار، مکتبی پاک و ساده که زلال ترین روایت شهادت بود و چون جای جای زندگی این شهید بزرگ سرشار از گفتنی ها بود خیلی فکر کردم تا  عنوانی با مسما و جامع بیابم تا بتوانم در یک چهارچوب مشخص از سردار سلیمانی بنویسم و در طول و عرضی معین شروع کنم  یک حرکت را شرح دهم و در پایان نتیجه ای کامل جامع بگیرم. تا اینکه همه چیز دست به دست هم داد و عنوان هفت خوان سلیمان خلق شد.

چطور شد که از شهید سلیمانی نوشتید؟خودتان سراغ سوژه رفتید یا به شما پیشنهاد شد؟

سردار سلیمانی از معدود چهره هایی بود که به گروه یا قشر خاصی منحصر و محدود نبود. همه عاشق او بودند و او عاشق همه بود! هیچ وقت هموطنانش را بر حسب لباس و سلیقه فکری تقسیم بندی نمی کرد، اصلا از "تقسیم" کردن متنفر بود و همیشه به دنبال "جمع"بود و این از معجزات اخلاقی ایشان بود که من را نیز مثل همه مجذوب و شیفته خود کرده بود تا جایی که حتی در اشعار عاشورایی و حماسی خود از ایشان یاد می کردم که نمونه آن در سال ۹۵درطشت گذاری مسجدجامع خوانده شد و یک بند از آن شعر اینگونه بود.

 مدافعان حرم مژدهء الهی سیزون ستاره یوخ فلکین آفتاب و ماهی سیزون دعای خلق سیزون خالقین پناهی سیزون

دئمم باشاعری بو عز و احترام آپارون منی امیر سلیمانیه غلام آپارون....

شاید کمی اغراق آمیز باشد اما من معتقدم که من انتخاب نکرده ام بلکه انتخاب شده ام از روزی که نام این کتاب به من الهام شد فهمیدم که مسئولیتی بر شانه های من نهاده شده است و روح سردار این سربازِ شاعر را به سرودن این کتاب فراخوانده است.

چرا عدد هفت را برای کتاب خود انتخاب کردید؟

هفت همیشه در ذهن ما ایرانی ها عددی مقدس بوده و در دنیای حماسه و عرفان نیز با تعابیر هفت شهرعشق و هفت خوان رستم آشنا شده ایم. من  با مدد گرفتن از این عدد زندگی و عقاید سردار سلیمانی را درهفت فصل و هفت خوان جداگانه تحقیق و بررسی کردم و از هفت پنجرهء مشخص و مهم به او و آرزوها و اعتقاداتش نگاه کردم که نتیجه اش عنوان" هفت خوان سلیمان شد".

چطور شد که شما در این کتاب هم از نثر و هم از شعر زیبا استفاده کردید وباعث متفاوت شدن این کتاب شدید؟

در این کتاب همه چیز قدم به قدم و صفحه به صفحه خلق می گشت و تمام سبکها و قالبها بنا به نیازها وضرورتها بکار گرفته می شد. من دیدم و فهمیدم که حرفهایی است که در قالب نثر زیباتر و راحت تر می شود گفت ولی لحظه ها و مضمون هایی هم وجود دارد که فقط با زبان شعر می شود انتقال داد، پس برآن شدم تا هم از نثر استفاده کنم و هم از شعر.

در نثر توانستم پیچیده ترین عملیات ها و سخت ترین میدان ها را به زبان ساده توضیح دهم و تصاویر را به راحتی با حروف الفبا برای مخاطبان نشان دهم ودر شعر توانستم مفاهیم عرفانی و آسمانی را با آهنگی پرشکوه و وزنی محتشم به نظم بکشم.

این کتاب چه پیام هایی برای نسل جوان دارد؟

پیام این کتاب برای جوانان در یک کلام "مقاومت و ولایتمداری" است.چون این دو اساس و پایه تمام پیروزی ها و فتوحات است. ما اگر مقاومت را بیاموزیم در سخت ترین شرایط نا امید نخواهیم شد، ما اگر مقاومت را بیاموزیم برای استقلال و خودکفایی تلاش خواهیم کرد، ما اگر مقاومت را بیاموزیم در مقابل دشمنان احساس ترس و ضعف نخواهیم کرد و ما اگر مقاومت را بیاموزیم تمام حیله ها و توطئه های استکبار جهانی را خنثی خواهیم کرد و با درک ولایت از سخت ترین و مه آلودترین برهه ها به سلامت خواهیم گذشت و با ایمان به رهبری به سوی سعادت دنیا و آخرت رهسپار خواهیم شد.

فکر می کنید ادبیات دفاع مقدس در این فضای جامعه چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

ادبیات دفاع مقدس به نظر من در این شرایط جامعه مصداق نیروی تقویت کننده  و محرک را دارد زیرا هر لحظه آرمان ها و اهداف اصلی ما را برایمان یادآوری می کند. ادبیات دفاع مقدس می تواند در لباس هنر نقش یک هشدار دهنده را ایفا کند و گاه می تواند با یک اثر ظریف و شاعرانه زنگ های خطر را با جدیت تمام به صدا در آورد و به همه مردم و مسئولین اعلان آماده باش دهد.ادبیات دفاع مقدس باید مدام با خلاقیت و نو آوری احیا شود و با ایجاد جذابیت و ابتکار همه را به شنیدن و تماشای ابعاد وسیع و گسترده دفاع مقدس دعوت نماید.

به عنوان نویسنده کتاب دفاع مقدس انتظار شما از دستگاه های فرهنگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟

خطاب به دستگاه های فرهنگی فقط یک جمله می گویم؛ یادتان نرود که شما امروز در خط مقدم جبهه های حق علیه باطل هستید اگر خود را درچنین سنگری و چنین جایگاهی ببینید بی شک لحظه ای از تلاش و مجاهدت باز نخواهید ایستاد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر