کد خبر: 1046317
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
خوش‌بینی ناشی از رفع قریب‌الوقوع تحریم‌های ایران نرخ ارز، سکه، طلا و سهام را کاهش داد. بازار خودرو و مسکن نیز در صف کاهش نرخ‌ها قرار دارند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کاهش انتظارات تورمی به دلیل انتشار اخبار امیدوارکننده نسبت به رفع قریب‌الوقوع تحریم‌های ایران بازار‌های ارز، طلا، سکه و سهام را نزولی کرد، به طوری که روز گذشته دلار ۲۱ هزار تومان از فروشندگان خریداری شد.

در همین راستا انتظار می‌رود بازار‌های خودرو و مسکن نیز با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شوند. اگرچه همزمان با بالا گرفتن خوش‌بینی‌ها نسبت به رفع قریب‌الوقوع تحریم‌ها شاهد کاهش نرخ ارز، طلا، سکه و همچنین سهام در کشور هستیم، اما در طرف دیگر بازار از آنجایی که پایه پولی طی سال‌های اخیر از محدوده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به مرز ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اقتصاد ایران با چنان حجم پول و همچنین شبه‌پول با خاصیت تبدیل زودهنگام به پول روبه‌روست که در نقش تقاضا ظاهر می‌شود.

حجم پول در اقتصاد ایران به محدوده ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده و از میان شبه‌پول (سپرده‌های مدت‌دار بانکی) موجود در بانک‌ها ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده کوتاه‌مدتی است که قابلیت تبدیل شدن به پول را دارد.

بدین ترتیب آنقدر قدرت خرید در کشور وجود دارد که افت قیمت طلا، ارز، سکه و برخی از سهام بورسی را به مثابه یک فرصت سرمایه‌گذاری ببیند و سریع ریال را به کالا‌های فوق تبدیل کند. به اعتقاد کارشناسان، دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود؛ نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام، قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتاً دلار در کانال ۲۳-۲۲ هزار تومان خواهد ماند.

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان شد

البته بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را به ازای هر دلار، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد. این در حالی است که نرخ پیشین دلار در تسعیر بانکی حدود ۱۱ هزار تومان بود، بدین ترتیب افزایش نزدیک به ۵ هزار تومانی ارز نشان از آن دارد که این نرخ به مثابه یک اهرم است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر ارز‌های بلوکه شده به بانک مرکزی فروخته شده است و کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل اصلی رشد پایه پولی از محدوده ۲۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان را طی سال‌های اخیر فروش ارز‌های بلوکه دولت به بانک مرکزی می‌دانند، بدین ترتیب بانک مرکزی با چاپ پول این ارز‌ها را خریداری کرده و از آنجایی که به خلق کاهش ارزش پول ملی این اقدام منتج شده، در صورت آزادسازی این ارز‌ها باید صرف تقویت تولید ملی شود، نه حراج این ارز‌ها به ثمن بخس.

دلار ۲۱ هزار تومان شد

سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز در حالی ادامه دارد که قیمت ارز روز گذشته از کانال ۲۳ هزار تومان در بازار آزاد به مرز ۲۱ هزار تومان رسید. فعالان بازار علت اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار را خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای می‌دانند و می‌گویند خریداری در بازار وجود ندارد و اکثر افراد در نیما و بازار آزاد، فروشنده هستند.

در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۹۳۲ هزار تومان، قیمت دلار ۲۱ هزار‌و‌۹۰۰ تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون‌و‌۴۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۳۲ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک میلیون و ۲۴۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران به مدت دو هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
بله کاهش پیدا کرد یعنی هر شخصی منتظر خواهند مند تا دوباره بعد از 20 روز بفهمد سرش را کلاه گذاشته اند و دلار بشود دو برابر و دولت هم بای بای
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار