کد خبر: 1046229
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
معاون شهرسازی ومعماریاداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی
معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل‌ راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۳۰ شهر از مجموع ۸۱ شهر استان از طرح جامع برخوردارند و ۲۳ شهر نیز دارای طرح جامع تفصیلی مصوب هستند.

بهاره بزرگمهر با اعلام اين خبر گفت:«طرح جامع»، طرحی بلندمدت و حاوی اطلاعاتی درباره اوضاع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی شهر، ضوابط و مقررات کاربری اراضی، شبکه معابر و تأسیسات زیرساختی است، که به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی و توسط مهندسان مشاور تهیه می شود و تصویب نهایی آن با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است.

طرح تفصیلی نیز در حقیقت، تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزیی در مناطق و محلات شهری و طراحی آن‌ها است. در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل اجرا تعیین می شود و با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه‌ها را کم‌ کم و برحسب اولویت در برنامه‌ ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد.

وي با اشاره به اينكه ۳۰ شهر از مجموع ۸۱ شهر استان از طرح جامع برخوردارند و ۲۳ شهر نیز دارای طرح جامع تفصیلی مصوب هستند، افزود: شهرهای بردسکن، چناران، درگز، تایباد، فیض آباد، نقاب، سبزوار، خلیل آباد، خواف، بجستان، رشتخوار، جغتای، کلات، فریمان، فیروزه، باخرز، مشهد، سرخس، گناباد، بیدخت، تربت جام، قوچان، دولت آباد، طرقبه، شاندیز، نیشابور، گلبهار، تربت حیدریه، کاشمر و بینالود دارای طرح جامع مصوب هستند.

وی بیان کرد:طرح جامع شهر قوچان نیز در دست تهیه، طرح جامع شهرهای سرخس و تربت جام در دست تصویب و طرح جامع کاشمر در دست ابلاغ است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت:شهرهای کاریز، مشهدریزه، بایگ، صالح آباد، قاسم آباد، سلامی، جنگل، ریوش، زاوین، گلمکان، نیلشهر، کدکن، داورزن، قلندرآباد، مُلک آباد، بار، کاخک، چکنه، قدمگاه  و سنگان دارای طرح جامع تفصیلی مصوب هستند و طرح جامع تفصیلی شهرهای نشتیفان و رضویه در دست تصویب و ابلاغ است.

بزرگمهر اظهار داشت: طرحهای تفصیلی مصوب خراسان رضوی برای ۲۴ شهر است که شامل بردسکن، درگز، تایباد، فیض آباد، نقاب، سبزوار، خلیل آباد، خواف، رشتخوار، جغتای، کلات، باخرز، مشهد، سرخس، گناباد، بیدخت، تربت جام، قوچان، نیشابور، گلبهار، تربت حیدریه، کاشمر، بینالود و فریمان می شود.

وی اضافه کرد: طرحهای تفصیلی شهرهای فیروزه و طرقبه در دست تصویب و ابلاغ و طرحهای تفصیلی شهرهای دولت آباد، بجستان، مشهد، شاندیز، چناران و مرحله دوم طرح ویژه شهر تاریخی توس نیز در دست تهیه است.

طرح های ویژه برای بخش هایی از کشور که به علت وجود عوامل طبیعی یا ساخته شده و یا برنامه های جدید توسعه و عمران و تأثیراتی که در منطقه حوزه نفوذ خود خواهند گذاشت واجد ویژگی خاصی بوده و نیاز به تهیه طرح بر توسعه هماهنگ در محدوده حوزه نفوذ عوامل مذکور دارند، تهیه می شود.

بزرگمهر بیان کرد:طرح ویژه منطقه گناباد، طرح ویژه عرصه و حریم شهر کهن نیشابور، طرح ویژه منطقه تایباد دوغارون در دست تهیه و طرح ویژه توس در دست تصویب و ابلاغ است.

خراسان رضوی دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش و ۱۷۵ دهستان است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار