کد خبر: 1046204
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
نگاهی گذرا به بیست و سومین دوره لیگ برتر بسکتبال، فصل اولین‌ها!
به‌رغم تمام اعتراض‌ها و حاشیه‌هایی که حول محور داوری چرخ می‌خورد باز شدن پای ویدئوچک به لیگ بسکتبال اتفاق بسیار خوبی بود که برگزاری متمرکز بازی‌ها بی‌تأثیر در استفاده از آن نبود
دنیا حیدری

سرویس ورزش جوان آنلاین: رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال ایران در فصل بیست‌و سوم بعد از یک فصل نیمه‌تمام با حساسیت بالایی برگزار شد؛ آن‌هم به طور متمرکز. رقابت‌هایی که کما فی السابق حاشیه‌های خاص خود را نیز داشت، اما اولین‌های جالب توجهی را هم تجربه کرد و دست آخر بعد از یک ماراتن نفسگیر و رقابتی تنگاتنگ جام قهرمانی را برای نخستین بار روانه گرگان کرد آن‌هم در شرایطی که مدعیان قدری را در طول فصل به خود دیده بود.

حساسیت بالا بعد از یک فصل نیمه‌کاره


فصل گذشته لیگ بسکتبال به دلیل شیوع کرونا نیمه‌تمام ماند. این تلخ‌ترین اتفاق برای مدعیان جام بود. خصوصاً گرگانی‌ها که برنامه‌های زیادی برای کسب عنوان قهرمانی ریخته بودند، اما در روز‌هایی که همه‌گیری کرونا دنیا را به چالش کشیده بود و بسیاری از رقابت‌های ورزشی را مختل کرده بود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، کرکره رقابت‌های لیگ بسکتبال هم مانند دیگر رشته‌ها پایین کشیده شد و شاید همین نیمه‌کاره ماندن رقابت‌های فصل قبل بود که باعث بالاتر رفتن هرچه بیشتر حساسیت این مسابقات شده بود.


مسابقات متمرکز


بعد از گذشت یک سال از همه‌گیری کرونا مردم دنیا جسته و گریخته آموختند که چطور کج‌دار و مریز با این ویروس زندگی کنند. ویروسی که ورزش را هم مثل دیگر رویداد‌های زندگی مردم مختل کرده بود. به همین دلیل هم تصمیم گرفته شد برای کاهش هرچه بیشتر خطر و احتمال ابتلای بازیکنان بازی‌ها به طور متمرکز در تهران برگزار شود. این نخستین سالی بود که بازی‌ها به طور متمرکز در یک شهر مشخص برگزار می‌شد. آن‌هم بدون حضور تماشاگران و فاکتور گرفته شدن امتیاز میزبانی برای تیم‌ها. اما این بهترین تصمیم بود تا هم خللی در برگزاری بازی‌ها ایجاد نشود و هم سلامت ورزشکاران و مربیان و دیگر نفرات کادر فنی تیم‌ها و مسئولان برگزاری بازی‌ها تا حد زیادی تضمین شود.


استارت ویدئوچک در بسکتبال


این فصل از رقابت‌های بسکتبال را می‌توان فصل اولین‌ها خواند. از دیگر اولین‌هایی که در این فصل از مسابقات بسکتبال رونمایی شد استفاده از ویدئوچک در مسابقات بود. هرچند امسال بیش از هر سالی شاهد اعتراض به داوری نیز بودیم و از صد نمره نمی‌توان نمره صد و قبولی صددرصد به استفاده از این تکنولوژی در بسکتبال را داد، اما واقعیت این است که به‌رغم تمام اعتراض‌ها و حاشیه‌هایی که حول محور داوری چرخ می‌خورد باز شدن پای ویدئوچک به لیگ بسکتبال اتفاق بسیار خوبی بود که برگزاری متمرکز بازی‌ها بی‌تأثیر در استفاده از آن نبود. تکنولوژی‌ای که در گام نخست عملکردی قابل قبول داشت، اما آنچه مسلم است کم و کاستی‌هایی هم داشت که در طول زمان می‌تواند بهتر و بهتر شده و تأثیرات به مراتب مثبت‌تری در روند رقابت‌های بسکتبال ایران داشته باشد. هرچند که امسال نیز بار‌ها گره‌گشا بود که از جمله آن می‌توان به تأیید پرتاب پری پتی در واپسین لحظات گیم آخر بازی شهرداری گرگان با مهرام اشاره کرد که بازی را به شکل معجزه‌آسایی به تساوی کشاند و تصمیم‌گیری در خصوص آن بدون ویدئوچک به راستی امکان‌پذیر نبود.


حضور مجازی تماشاگران در فینال


از دیگر اتفاقاتی که برای نخستین بار در رقابت‌های این فصل رخ داد می‌توان به حضور مجازی تماشاگران بسکتبال در فینال امسال اشاره کرد. برای نخستین بار شرایطی فراهم شد که تماشاگران به صورت مجازی شاهد تماشای این بازی به صورت زنده باشند و صدای فریاد‌های شادی آن‌ها در طول مسابقه باعث هیجان‌زده شدن بازیکنان شده بود. بازیکنانی که به دلیل شرایط کرونایی برخلاف هر سال در سالن‌های خالی از تماشاگر به رقابت پرداخته بودند و حالا شنیدن صدای تماشاگران تأثیر بسیاری در روحیه آن‌ها گذاشته بود.


اولین قهرمانی


اما در میان تمام اولین‌ها شاید اولین قهرمانی شهرداری گرگان به عنوان یکی از قطب‌های بسکتبال ایران جذابیت خاص خود را داشت. گرگانی‌هایی که سال گذشته برای بالا بردن جام قهرمانی برنامه‌ریزی کرده بودند، اما کرونا مانع محقق شدن هدف‌شان شده بود، اما امسال به آنچه می‌خواستند رسیدند.


مردی که قصد تمام شدن ندارد


یکی از نکات جالب رقابت‌های امسال درخشش صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان نامدار مهرام بود. ستاره‌ای که طی دو دهه گذشته همواره نامش به عنوان یکی از بهترین‌های بسکتبال ایران مطرح بوده و علاقه‌مندان بسیاری دارد. صمد درحالی چند روز قبل تولد ۳۸ سالگی خود را جشن گرفت که همچنان یکی از بازیکنان مطرح بسکتبال است و با وجود سن و سالی که دارد در این فصل از رقابت‌های لیگ بسکتبال در کنار مهدی کامرانی که البته او هم سن و سال کمی ندارد بازی‌های زیبایی را به نمایش گذاشت و باعث بالاتر رفتن جذابیت رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال شد. اما همان اندازه که بازی‌های صمد همچنان زیبا و جذاب است و گویی این بازیکن تمام‌شدنی نیست، حاشیه‌هایش نیز همواره پابرجاست. حاشیه‌هایی که بعد از نیمه نهایی با پالایش نفت آبادان او را روانه کمیته انضباطی کرد و در بازی فینال نیز داستان درگیری‌هایش با سرمربی تیم را به دنبال داشت به طوری که صراحتاً بعد از واگذاری قهرمانی به شهرداری گرگان گفت که کادرفنی این تیم با گوش دادن به حرف او، می‌توانست با یک کار هوشمندانه جلوی شوت باورنکردنی بازیکن امریکایی شهرداری گرگان را گرفته و به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. صحبت‌هایی که نشان می‌داد همان‌طور که گفته می‌شد کاپیتان مهرام خود را برتر از سرمربی تیم می‌دانست.


خارجی‌های باکیفیت


اما شاید مهم‌ترین مسئله در بالا رفتن سطح کیفی این فصل از رقابت‌های لیگ بسکتبال استفاده از بازیکنان خارجی باکیفیت بود. بازیکنان سطح بالا و باکیفیتی که در بسیاری از مسابقات با توانایی‌های فردی بالقوه خود بازی را برای تیم‌های خود درآوردند. برخلاف آنچه که سال‌هاست در فوتبال شاهد هستیم، لیگ بسکتبال ایران به جای ریختن پول به پای دلال‌ها، بازیکنان خارجی را جذب کرده بود که عملکرد فوق‌العاده و چشمگیر آن‌ها قابل کتمان نیست. نفراتی که بار‌ها برای تیم‌هایی، چون شیمیدر، شهرداری گرگان، مهرام و دیگر تیم‌ها پیروزی‌های باارزشی کسب کردند که نمونه بارز آن پرتاب استثنایی پری پتی در دو دهم ثانیه باقیمانده از بازی شهرداری گرگان برابر مهرام در فینال بود که کار را به وقت اضافه کشاند و قهرمانی را نصیب گرگانی‌ها کرد. بازیکنان باکیفیتی که حضور آن‌ها در تیم‌های بسکتبال ایران می‌تواند کمک قابل توجهی برای بالا رفتن تجربه بازیکنان داخلی باشد که نتیجه نظارت و حذف دلالی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار