کد خبر: 1046194
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
علی اکبرسبزیان
شاید دغدغه مهم ما این باشد شب‌های قدر را که سرنوشت یک ساله انسان در آن مقدر می‌شود، چگونه بگذرانیم، مخصوصاً که احیا و شب‌زنده‌داری در این شب‌های عزیز از مستحبات است.

تا صبح چه کنیم و چه بگوییم؟ بزرگان ما چه می‌کردند؟ سیره عالمان دین در این شب‌ها چه بوده است؟

آیا فقط باید دعا کرد و نماز خواند؟ کار دیگری هم می‌شود کرد؟ جالب است بدانیم مذاکره علمی و یادگیری احکام و علوم اسلامی و مطالعه کتاب‌های علمی و دینی از بافضیلت‌ترین اعمال شب قدر است که در سیره عالمان دین و فق‌های شیعه فراوان دیده شده است، از این رو برای بهره‌گیری بیشتر از شب‌های قدر این سه‌گانه را حتماً بخوانیم.

۱- قرآن کریم

قرآن کتاب زندگی است؛ کتابی است از جانب خدا برای انسان‌سازی و اینکه انسان چگونه باید در دنیای مادی زندگی خود را تنظیم کرده و پیش ببرد و در عین تنظیم امور ماده زندگی خود چگونه زندگی‌اش را رنگ خدایی بزند و هم دنیای خود را بر اساس فطرت خود و خواست خدا صورت دهد و هم آخرت خود را قرین رضایت پروردگار عالم سازد.

با این منطق شب قدر قرآن کریم را با نگاه خودسازی و تنظیم زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و بهره‌گیری از دستورات نورانی‌اش برای زندگی بهتر و سعادت دنیا و آخرت بخوانیم.

۲- نهج‌البلاغه

رابطه نهج‌البلاغه با قرآن رابطه‌ای تنگاتنگ و نزدیک است، از همین رو نهج‌البلاغه را برادر قرآن «اخ القرآن» نامیده‌اند. نهج‌البلاغه کلمات بلند امیرالمؤمنین علی (ع) با سه موضوع اصلی است:

۱- اعتقادات که امام علی (ع) آن را با یک بینش و ذوق معنوی و عرفانی بیان کرده‌اند

۲- مسائل اجتماعی و سیاسی مربوط به زمان خود، کل جامعه و کل تاریخ

۳- اخلاق، سبک زندگی و تربیت نفس و تزکیه انسان

این کتاب برای هر نوع سلیقه، سواد و جایگاه، مطالب مفید و معارف بلندی دارد. توصیه می‌کنم در شب‌های قدر برای انس بیشتر با این کتاب ارزشمند کلمات قصار آن را که بسیار کوتاه، گویا، شیرین و زندگی‌ساز است حتماً بخوانید.

۳-صحیفه سجادیه

این کتاب شریف دومین کتاب تدوین شده در صدر اسلام است و از جهت اهمیت بعد از قرآن کریم و نهج‌البلاغه قرار دارد و «اخت القرآن»، «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» لقب گرفته و در لباس دعا، معارف اسلامی، مفاهیم اخلاقی و سبک زندگی را بیان کرده است.

صحیفه سجادیه درس حکمت، عبرت و راهنمای زندگی سعادتمندانه است و با ناله‌های عاشقانه «انسان‌ساز» و «جامعه‌ساز» است.

اگر فرصت به خواندن همه دعا‌ها نکردید حتماً دعا‌های یکم، هفتم، دوازدهم و بیستم صحیفه سجادیه را در این شب‌ها بخوانید؛ و حرف آخر اینکه این روز‌ها به شدت به روشنگری راه، طوفان فکری برای پیدا کردن مسیر و تغییر ادبیات نیایش برای رسیدن به محبوب هستی نیازمندیم.

خواندن این سه‌گانه در شب‌های قدر و تدبر و عمل به آن‌ها تا پایان مسیر زندگی برایمان راهگشا و روشنگر است. ان‌شاءا...

* مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار