کد خبر: 1046192
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
کیوان مقدم که در سابقه هنری‌اش همکاری با مجید مجیدی در فیلم «خورشید» و اصغر فرهادی در فیلم‌های «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» را دارد حالا مدیر هنری پروژه «موسی (ع)» شده و در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا طراحی صحنه این سریال را بر عهده خواهد داشت
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: از ۲۴ آبان سال گذشته که خبر کارگردانی پروژه موسی (ع) به دست ابراهیم حاتمی‌کیا رسانه‌ای شد تا به حال از این پروژه به شکلی کاملاً محدود و قطره‌چکانی اخبار به بیرون درز کرده ولی به طور عادی می‌توان حدس زد این پروژه با رهبری حاتمی‌کیا در حال پیشروی در مرحله پیش‌تولید است.

پروژه موسی (ع) با درگذشت مرحوم فرج‌ا... سلحشور و بیماری جمال شورجه بالاخره و پس از کشمکش‌های زیاد بر عهده ابراهیم حاتمی‌کیا قرار گرفت و این اتفاق انتظارات از این مجموعه تلوزیونی را به طور عادی بالا برد.

حالا خبر می‌رسد که کیوان مقدم طراح صحنه سینمای ایران به عنوان مدیر هنری سریال حضرت موسی (ع) انتخاب شده و این روز‌ها با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری دارد. مقدم سال‌ها با کارگردانان مختلفی همکاری داشته و به تازگی به سریال الف فاخر «موسی (ع)» پیوسته است. مقدم همان طراح صحنه‌ای است که با خلق هنرمندانه سکانس معروف مبارزه ملبورن مرحوم تختی در فیلم جهان پهلوان تختی ساخته بهرام توکلی نگاه‌ها را به خود خیره کرد و سیمرغ بلورین جشنواره آن دوره را بی‌چون و چرا به خود اختصاص داد.

سابقه همکاری با فیلمسازان بزرگ

مقدم در سخنان کوتاهی با تأیید خبر انتخاب وی به عنوان طراح صحنه سریال موسی (ع) به مهر گفت: پروژه «موسی (ع)» ظرفیت و حجم بالایی برای بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه را دارد، بنابراین جلسات متعددی را در این روز‌ها با متخصصان این حرفه برای تلفیق دکور‌های واقعی و مجازی خواهم داشت.

کیوان مقدم سابقه دریافت دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دارد که به خاطر فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی بوده است.

مقدم البته با کارگردانان شاخصی همکاری داشته است و از جمله آن‌ها می‌توان به اصغر فرهادی در فیلم‌های «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد. او همچنین در تلویزیون در طراحی صحنه مجموعه‌های محمد رحمانیان از جمله «نیمکت» همکاری داشته است و طراحی سریال «سرزمین کهن» مجموعه تاریخ معاصر به کارگردانی کمال تبریزی که هنوز موفق به پخش نشده از دیگر تجربه‌های اوست.

سریال حضرت موسی (ع) به همراه «سلمان فارسی» دو پروژه بزرگ تلویزیون هستند که یکی این روز‌ها به کارگردانی داوود میرباقری در حال تصویربرداری است، اما هنوز تولید دیگری کلید نخورده است. ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی و سیداحمد میرعلایی تهیه‌کنندگی پروژه «موسی (ع)» را بر عهده دارند.

سال پیش پس از اعلام کارگردانی حاتمی‌کیا بر پروژه موسی (ع) فرزند مرحوم سلحشور نسبت به تغییر متن فیلمنامه این اثر توسط تیم جدید معترض شد و به نظر می‌رسد در جلساتی که با فرزند سلحشور انجام شده توافق‌هایی صورت گرفته و فرزندان مرحوم سلحشور به عنوان مالکان فیلمنامه پدر درباره اینکه کارگردان مؤلفی، چون حاتمی‌کیا به طور عادی باید و می‌تواند تغییرات دلخواه را در متن فیلمنامه بدهد، اقناع شده‌اند.

از فخیم‌زاده تا مجیدی و حاتمی‌کیا

حاتمی‌کیا در کارنامه سینمایی خود سابقه تولید کار تاریخی را ندارد و باید منتظر ماند و دید که او چقدر می‌تواند در این حیطه موفق عمل کند. پیش از این فیلمسازان مطرحی، چون مجید مجیدی و مهدی فخیم‌زاده به تولید آثار تاریخی ورود کرده‌اند که متأسفانه هر دو در این باره موفقیت چندانی به دست نیاوردند. فخیم‌زاده در دهه ۷۰ دو سریال «تنهاترین سردار» درباره امام حسن (ع) و «ولایت عشق» با موضوع امام رضا (ع) را تولید کرد و اولی نتوانست نظر‌ها را به خود جلب کند و به عنوان مجموعه‌ای فاخر در ذهن و دل مخاطبان ماندگار شود، با این حال این کارگردان در کار ساخت مجموعه ولایت عشق درباره امام رضا (ع) قدری بهتر عمل کرد و تا حدودی نسبت به سریال تنهاترین سردار کار خود را ارتقا داد ولی در مجموع می‌توان کارنامه فخیم‌زاده را در ساخت سریال تاریخی متوسط به پایین ارزیابی کرد. وسوسه ساخت اثر تاریخی در دهه ۹۰ فیلمساز مطرحی، چون مجید مجیدی را نیز به مسلخ برد و ساخت فیلم سینمایی «محمد رسول‌ا... (ص)» از این فیلمساز به عنوان پروژه‌ای که هزینه تولید آن در سینمای ایران سرسام‌آور بود، به حداقل‌های نتیجه دلخواه هم نزدیک نشد تا جایی که فیلم نه در ایران توانست نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کند و نه اشتیاقی برای اکران بین‌المللی خارج از ایران کسب کرد.

مزیت‌های نسبی حاتمی‌کیا

اما می‌توان از دو منظر احتمال داد حاتمی‌کیا در این باره موفقیت بیشتری به دست بیاورد؛ اول اینکه سریال‌های تارخی به طور عادی پروداکشن بزرگی دارند و حاتمی‌کیا در دو فیلم «چ» و «به وقت شام» نشان داد اشراف ویژه‌ای بر این حیطه سینمایی دارد و در این باره تجربه گرانقدری را از سر گذرانده است، ضمن اینکه برخلاف مجیدی که همه عوامل فنی اصلی را از کشور‌های دیگر جذب فیلم محمد رسول‌ا.. (ص) کرد، حاتمی‌کیا در فیلم‌های «چ» و «به وقت شام» به جوانان ایرانی اعتماد کرد و نتیجه مثبت هم گرفت و همین نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌های درونی است که می‌تواند امید‌ها پروژه موسی (ع) را تقویت کند و دلیل دومی که احتمال توفیق حاتمی‌کیا را بالا می‌برد، اشراف حاتمی‌کیا بر متن و فیلمنامه است که همواره در آثار او وزنه‌ای اساسی محسوب شده است، به ویژه اینکه حاتمی‌کیا از بهترین دیالوگ‌نویس‌های سینمای ایران نیز است و دیالوگ‌نویسی در کار تاریخی جایگاهی محوری دارد، البته به طور عادی انتظار می‌رود حاتمی‌کیا این هوشمندی را داشته باشد که از یک تیم نویسندگی مبرز در کنار خود بهره ببرد تا هم سرعت کار بالا برود و بتواند انرژی و تمرکز بیشتری روی مدیریت کلان کار داشته باشد و هم مانند تجربه موفق داوود میرباقری در استفاده از تیم نویسندگی در تولید «مختارنامه» بر غنای کار سریال موسی (ع) نیز افزوده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار