کد خبر: 1046180
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
نگاهی به صعود ۳ نماینده کشورمان به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا
با صعــــود پرســپولیس، اســتقلال و تراکتور به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، فوتبال ایران یک گام دیگر به شکستن طلسم قهرمانی در آسیا که نزدیک به سه دهه پابرجا مانده، نزدیک‌تر شده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا پایان خوشی برای فوتبال ایران داشت، به جز فولاد که با وجود یک شروع خوب در ادامه بازی‌ها نتایج ضعیفی گرفت و حذف شد، پرسپولیس، استقلال و تراکتور با نتایجی که گرفتند، صعود کردند و یکی از تیم‌های یک‌هشتم نهایی هستند. حالا سه نماینده ایران باید خودشان را برای شهریورماه و بازی‌های‌شان در مرحله یک‌هشتم آماده کنند.

استقلال؛ زندگی در گروه مرگ!

«گروه مرگ؟ ما خود مرگیم.» این واکنش جمعه شب استقلالی‌ها پس از صعود به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان بود، آن هم از گروه C که خیلی‌ها با توجه به حضور الدحیل، الاهلی و استقلال به آن لقب مرگ داده بودند. آبی‌ها، اما در پایان بازی‌های گروهی، با سه برد، دو مساوی، یک باخت و کسب ۱۱ امتیاز به عنوان تیم اول به جمع ۱۶ تیم یک‌هشتم نهایی اضافه شدند. شاگردان مجیدی در آخرین مصاف‌شان و در حالی که تنها به برد برای یک صعود بی‌دردسر و به عنوان صدرنشین احتیاج داشتند، توانستند الشرطه عراق را با تک‌گل شیخ دیاباته از روی نقطه پنالتی شکست دهند و بدون اینکه بخواهند منتظر نتیجه جدال بامدادی الدحیل و الاهلی باشند در رختکن جشن صعود به مرحله حذفی‌گرفتند.

صعود استقلال سبب شده فرهاد مجیدی که پس از پیروزی ۳ بر صفر مقابل الشرطه در دور رفت، قول قهرمانی داده بود و گفته بود «چیزی که باشگاه و هواداران می‌خواهند، قهرمانی است و من و بازیکنانم خودمان را برای قهرمانی آماده کرده‌ایم و همه تلاشمان را می‌کنیم»، این‌بار هم پس از تکرار برد مقابل نماینده عراق که صعود آبی‌ها را به عنوان تیم اول به مرحله بعد رقم زد، قولش را تکرار کند: «به هواداران استقلال قول می‌دهم فردی که کنار من نشسته، یعنی وریا غفوری جام را بالای سر ببرد.» همان‌طور که مجیدی بعد از این قول گفته که آن‌ها راهی طولانی برای رسیدن به فینال ۳۰ آبان لیگ‌قهرمانان پیش‌رو دارند و تازه از یک خان عبور کرده‌اند و خان‌های سخت‌تری پیش‌روی‌شان است.

بر اساس قرعه، استقلال در یک‌هشتم نهایی یک حریف نامدار پیش‌رو دارد، الهلال عربستان که پرافتخارترین تیم آسیاست. با این حال آبی‌های ریاض گویا امروز تنها سایه‌ای از آن تیم ترسناک قبل هستند و شاگردان روژریو میکاله برزیلی با خوش‌شانسی توانسته‌اند با کسب تنها ۹ امتیاز از شش بازی به عنوان یکی از سه تیم برتر دوم راهی یک‌هشتم نهایی شوند تا در یکی از روز‌های ۲۲ یا ۲۳ شهریور در یک تک‌بازی مقابل استقلال به میدان بروند.

الهلالی‌ها در حالی طبق قرعه باید برای بازی با استقلال به تهران بیایند که گفته می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنان قرار است بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان را در زمین بی‌طرف برگزار کند. تصمیمی که در صورت تأیید به ضرر آبی‌هاست و با توجه به سفر استقلال به عربستان برای مرحله گروهی، تیم‌های عربستانی نیز باید به تهران بیایند و تصمیمی جز این نباید پذیرفته شود. مسئله‌ای که به رایزنی و دفاع از حق میزبانی کشورمان توسط مسئولان فدراسیون فوتبال برمی‌گردد که نگذارند بار دیگر حق باشگاه‌های ایرانی ضایع شود.

تراکتور؛ صعود بدون باخت

شاید اگر پیش از آغاز رقابت‌ها از تراکتور به عنوان تنها تیم بدون باخت مرحله گروهی لیگ قهرمانان نام می‌بردیم، کمتر کسی بود که متعجب نمی‌شد، اما آن‌ها از تیم‌های شگفتی‌ساز مرحله گروهی ACL بودند، تیمی که در بین چهار نماینده ایران کمترین شانس صعود را داشت، اما قرمز‌های تبریز هم این رقابت‌ها را بدون باخت به پایان بردند و هم توانستند به عنوان یکی از سه تیم برتر دوم گروه‌های پنج‌گانه غرب آسیا مجوز صعود به یک‌هشتم نهایی را به دست آورند. آن‌ها در گروه B با چهار مساوی، دو برد و ۱۰ امتیاز با مجوز صعود از شارجه به تبریز برمی‌گردند و باید آماده رویارویی با النصر عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی شوند.

النصر که در مرحله گروهی با فولاد همگروه بود و مقابل این تیم یک برد و یک مساوی کسب کرد و با ۱۱ امتیاز به عنوان تیم اول گروه E صعود کرد، تیمی است که سال گذشته تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بالا آمد، اما با باخت مقابل پرسپولیس حذف شد، آن هم با عبدالرزاق حمدالله ستاره مراکشی که با توجه به محرومیتش از بازی یک‌هشتم نهایی، غایب بزرگ دیدار با شاگردان خطیبی خواهد بود تا نگرانی محسن فروزان و مدافعان تراکتور کم شود.

پرسپولیس؛ رویارویی با استقلال قرمزپوش!

پرسپولیسی‌ها که مقتدرانه‌ترین صعود را در بین تیم‌های غرب آسیا با ۱۵ امتیاز داشتند، در حالی این روز‌ها در هتل آکادمی فوتبال در مجموعه ورزشی آزادی تهران قرنطینه اجباری پس از بازگشت از هند را پشت سر می‌گذارند که با توجه به پایان مرحله گروهی و مشخص شدن تیم‌های صعودکننده باید در مرحله یک‌هشتم نهایی خودشان را آماده رویارویی با استقلال تاجیکستان کنند. تیم شگفتی‌ساز مرحله گروهی لیگ قهرمانان که با وجود نام‌های بزرگی مانند الهلال در گروه A، توانست به عنوان تیم اول با ۱۰ امتیاز به مرحله یک‌هشتم صعود کند.

استقلال تاجیکستان یکی از تیم‌های نوپا در فوتبال آسیا محسوب می‌شود که چهاردهمین سال فعالیتش را پشت سر می‌گذارد. این تیم ۹ قهرمانی لیگ تاجیکستان، هشت قهرمانی جام حذفی و ۱۰ قهرمانی سوپرجام را در این سال‌ها کسب کرده و قدرت بلامنازع این کشور آسیای مرکزی محسوب می‌شود. مهم‌ترین افتخار قاره‌ای استقلال تاجیکستان، دو صعود به فینال ای‌اف‌سی کاپ در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ بوده که نتوانستند قهرمان شوند؛ مثل پرسپولیس که دو نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه دارد.

بزرگ‌ترین شگفتی شاگردان ویتالی لوچنکو، برد ۴ بر صفر مقابل الهلال در مرحله گروهی بود که نام این تیم را که برخلاف استقلال ایران قرمزپوش است سر زبان‌ها انداخت. تاجیکستانی‌ها پس از صعود در یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ باشگاه‌شان روز ۲۲ یا ۲۳ شهریور در شهر دوشنبه میزبان پرسپولیس خواهند بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار